Sadržaj portala

Oprez, pobjegla pozornost!

Piše: Ana Šimunović

Mnogo je informacija i poticaja koji nas okružuju pa ne slušamo, ne čujemo, ne doživljavamo i ne percipiramo. Zajedno smo na sastancima, prezentacijama i događanjima, no svatko u nekom svojem svijetu u kojemu se teško povezati i stvoriti razumijevanje za zajedničko djelovanje.

Kao komunikacijska stručnjakinja, u poslovnim odnosima primjećujem veliku raspršenost pozornosti i nemogućnost zadržavanja fokusa

Slušajući na doktoratu iz komunikologije izlaganje o marketinškom AIDA modelu, koji objašnjava kako je potrebno najprije nekome privući pozornost te stvoriti interes iz kojega se rađa želja za djelovanjem, razmišljala sam o tome kako je teško privući pozornost dovoljno dugo da se generira konkretna akcija u svijetu izobilja. Kao da smo se odlučili na jednu od trenutačno najtežih misija u suvremenom društvu. Je li posvetiti pozornost nekome ili nečemu postao najveći luksuz koji si možemo priuštiti? Naravno, u marketingu i prodaji to je moguće, jer to i jest bit njihova djelovanja, a sredstva koja se ulažu u to najbolje pokazuju koliki je to izazov.

A što je sa zadržavanjem pozornosti u izravnoj komunikaciji, licem u lice?

Klijenti mi se često žale: “Dok sam držao prezentaciju, svi su bili na mobitelima ili laptopima.” Ili: “Dok sam branio svoj budžet, pola ih je bilo na laptopu, a ostali ulaze i izlaze.” Ili: “S klijentom sam na sastanku, a on stalno odgovara na poruke koje mu stižu na mobitel.”

Kao komunikacijska stručnjakinja, u poslovnim odnosima primjećujem veliku raspršenost pozornosti i nemogućnost zadržavanja fokusa.

Naš fokus mora biti na onima kojima se obraćamo, a ne samo na ostvarenju ciljeva

Mnogo je informacija i poticaja koji nas okružuju pa ne slušamo, ne čujemo, ne doživljavamo i ne percipiramo. Zajedno smo na sastancima, prezentacijama i događanjima, no svatko u nekom svojem svijetu u kojemu se teško povezati i stvoriti razumijevanje za zajedničko djelovanje. Govorimo o stvarima koje su nam važne i u koje smo uložili mnogo truda, a sugovornici nas ne prate, pa postajemo frustrirani, pada nam samopouzdanje i počinjemo sumnjati u kvalitetu onoga o čemu govorimo.

Pripremljene i strukturirane informacije moraju biti zanimljive i korisne sugovornicima kako bi ih već nakon sastanka ili prezentacije mogli iskoristiti. Trebamo im reći zašto je bitno to što govorimo te kako to mogu iskoristiti. Tako ćemo svoje prijedloge učiniti smislenima i potrebnima te dobiti podršku za daljnji rad.

Kako zadobiti i održavati pozornost sugovornika te to vrijeme učiniti korisnim za sve uključene?

Zadržavanje pozornosti i fokusa kompleksan je proces i nema jednog jednostavnog rješenja. Ipak, postoje tehnike i alati koje možemo primijeniti u poslovnoj komunikaciji i tako povećati svoj utjecaj te mijenjati modele ponašanja.

  • Ključna je priprema za sastanak ili prezentaciju.
  • Naš fokus mora biti na onima kojima se obraćamo, a ne samo na ostvarenju ciljeva.
  • Profiliranjem sugovornika i prilagodbom onome što je njima zanimljivo i nešto im znači stvorit ćemo temelj za privlačenje pozornosti i stvaranje interesa.
  • Pripremljene i strukturirane informacije moraju biti zanimljive i korisne sugovornicima kako bi ih već nakon sastanka ili prezentacije mogli iskoristiti.
  • Trebamo im reći zašto je bitno to što govorimo te kako to mogu iskoristiti. Tako ćemo svoje prijedloge učiniti smislenima i potrebnima te dobiti podršku za daljnji rad.
  • I sama izvedba je moćan alat za zadržavanje pozornosti. Ako cijelo izlaganje strukturiramo kroz retorička pitanja, svaki put kada postavimo pitanje, ma gdje god pozornost sugovornika bila, mozak će registrirati intonaciju pitanja i vratiti pozornost na ono što govorimo. Trebamo se pobrinuti da odgovor bude koristan i svrhovit za sugovornika. Što više izravnih pitanja koja traže odgovore postavite, dobit ćete jači angažman sugovornika. Time vaše izlaganje postaje zajednička aktivnost u kojoj obje strane sudjeluju i zajedno stvaraju doživljaj te u kojoj nema pasivnih sudionika.
  • Još jedan snažan alat u izvedbi su pauze. Više ćete pozornosti privući radeći smislene pauze, nego bujicom izgovorenih riječi. Princip reakcije je sličan kao s pitanjima, a uz to sugovornicima omogućavamo vrijeme za povezivanje i prihvaćanje izgovorenog sadržaja.

A na umu valja imati i još jednu stvar. Naša je uloga sugovornicima biti vodič kroz sadržaj koji iznosimo. O nama ovisi što će iskusiti i spoznati te na što će ih ti novi doživljaji motivirati. Nastojte vizualizirati ono što ih čeka, ne ograničavajući se u opisima, usporedbama ni osjećajima. Ako već ne žele biti ovdje i sada, kada znate kako uhvatiti njihovu odbjeglu pozornost, odvedite ih na put na kojem žele biti.