Sadržaj portala

Upoznaj svoju mentoricu: Željka Fičko

Radoznalost i upornost su mi pomogle da prepoznam svoje mentore

Naša nova mentorica nakon 18-godišnjeg iskustva na menadžerskim pozicijama govori o tome zašto je mentorstvo potrebno posebice mladim ženama u poslovnom okruženju koje je još uvijek puno predrasuda.

Nakon 15 godina rada s francuskim tvrtkama u segmentu maloprodaje Željka Fičko danas je direktorica tvrtke SDA Croatia, članice Lagardere Travel Retail grupacije, jedne od vodećih svjetskih tvrtki u putničkoj maloprodaji, koja upravlja Aelia Duty Free Shopom u Zračnoj luci „Franjo Tuđman“. U menadžerske vode ušla je prije 18 godina. U to je vrijeme radila za tvrtku Consule, koja je bila ekskluzivni zastupnik robne marke Lacoste.

„Počela sam kao referentica u prodaji, a ubrzo zatim, kako se tvrtka širila, postala sam operativna direktorica i direktorica maloprodaje te na kraju i članica uprave društva“, objašnjava Željka svoj put. Nakon toga pružila joj se prilika da otvori prvu Sephora parfumeriju na hrvatskom tržištu, neposredno prije ulaska hrvatskog tržišta u nemilosrdnu recesiju. Nažalost, 2012. godine bili su prisiljeni izaći iz hrvatskog tržišta. Godine 2014. postaje direktorica tvrtke SDA Croatia, koja danas upravlja Aelia Duty Free Shopom u zagrebačkoj zračnoj luci.

Najveći dio radnog iskustva i profesionalnog razvoja provela je na upravljanju projektima, upravljanju tvrtkama iz područja maloprodaje, otvaranju novih tržišta, preuzimanju i spajanju, promjeni organizacija, uvođenju novih poslovnih procesa unutar tvrtki i sl. „Imala sam sreću da sam u svojih 25 godina radnog iskustva uvijek radila u tvrtkama čije su vrijednosti bile potpuno u skladu s mojim osobnim vrijednostima i smatram da je to preduvjet za uspjeh. Sve su to bile tvrtke svjesne da ključnu razliku između uspješnih i manje uspješnih tvrtki čine upravo ljudi. Zadovoljstvo je raditi u tvrtkama koje cijene svoje zaposlenike i puno ulažu u njih, a ja imam privilegiju da danas vodim upravo jednu takvu tvrtku.“

Prije nepunih pet godina tvrtka SDA Francuska preuzela je upravljanje duty free trgovinom u zračnoj luci u Zagrebu. Jedan od njihovih glavnih ciljeva je ponuditi kupcu jedinstveno iskustvo kupovanja, a to nije moguće bez kvalitetnih i motiviranih zaposlenika jer su oni u svakodnevnom kontaktu i interakciji s kupcima. SDA je kao jedan od globalnih lidera u ovom segmentu maloprodaje dolaskom u Hrvatsku uveo brojne novine u način rada i najbolju svjetsku praksu, a da bi se omogućili njihovo prihvaćanje i uspješna provedba, velik je značaj dan upravljanju ljudskim potencijalima i jačanju kompetencija i znanja njihovih zaposlenika. „Uveli smo praksu značajnih ulaganja u edukaciju zaposlenika, kao i kontinuirano praćenje razvoja zaposlenika i nagrađivanje uloženog truda i rezultata. Da je to ispravan pristup, najbolje potvrđuje konstantan dvoznamenkasti rast prihoda u zadnje tri godine.“

Od prvog radnog trenutka Željka je oko sebe imala ljude koji su bili spremni s njom podijeliti svoje znanje i iskustvo, iako nije imala službenog mentora ili savjetnika. „Važno je da mlada osoba koja stupa u radni odnos bude dovoljno otvorena za prikupljanje novog znanja. Uvijek se i od svakoga nešto može naučiti. Često padamo u vlastitu zamku pogrešno postavljenog uvjerenja da sve znamo. Nismo spremni slušati druge, pitati kako bismo bolje razumjeli što nam netko želi reći, pa time i nešto dodatno naučiti. Meni su radoznalost i upornost pomogle da vidim oko sebe neformalne mentore.“

Na početku je od svog prvog direktora naučila što znači upornost i činjenicu da je kupac uvijek u pravu. Njezin drugi direktor ukazao joj je na važnost ekskluzivnosti, a Georgios Bechtavas, direktor Sephore za istočna tržišta, na važnost promatranja i pažljivog slušanja zaposlenika i kupaca. Upravo vještine promatranja i slušanja danas joj uveliko pomažu pri ostvarivanju postavljenih ciljeva.

Sada je dio još većeg tima i opet ima priliku učiti i unapređivati svoje znanje iz strateškog upravljanja i rada na različitim tržištima s različitim kulturama i ljudima koji su među vodećim ekspertima u svijetu u svojoj branši. A sve to upućuje na potrebu da osoba bude spremna vidjeti, čuti, mijenjati, primijeniti i unapređivati sebe.

 

Na pitanje zašto smatra da je mentoriranje važno, Željka odgovara: „Prekrasno je kad mlada osoba ima mentora. Većina nas susrela se s formalnim mentorima tijekom pisanja završnih ili diplomskih radova. Pritom smo naučili koliko nam mentor može pomoći i to iskustvo bismo možda mogli usporediti s postojanjem mentora u određenim trenucima svojeg profesionalnog razvoja, kad uz nečiju pomoć možemo znatno brže napredovati, postizati bolje rezultate, a ne gubiti vrijeme i energiju u pronalaženju rješenja, odugovlačenju odluka zbog nesigurnosti.“  

„Mentor nas usmjerava“, ističe Željka. „Mentori nam pomažu u sažimanju naših raštrkanih ideja ili daju širi okvir za razmišljanje o tome kako bismo postigli cilj. Upravo iz tog razloga – usmjeravanja, pomoć mentora najznačajnija je u trenucima pokretanja poduzetničkog pothvata, promjena u organizaciji, pripremanja organizacije za nova tržišta ili nove proizvode.“

Zadnjih desetak godina Željka Fičko uživa u svakoj prilici u kojoj može s kolegama unutar organizacije ili s mladim ljudima na fakultetu podijeliti svoje znanje, osnažiti ih u pokretanju ili realizaciji nekih njihovih ideja. „Mislim da ništa nije ljepše od toga kad vidite kako ljudi uz vas napreduju, a vi znate da ste pridonijeli njihovom uspjehu i ostvarivanju zadanih ciljeva. Mladim ženama u početku karijere potreban je savjetnik-mentor. Visokoobrazovanim, poduzetnim i uspješnim ženama nije jednostavno jer se u poslovnom svijetu u kojem još uvijek vladaju muškarci i bezbroj predrasuda na svim razinama moraju boriti, dokazujući ne samo nadređenima već i svojim kolegama da su spremne ostvariti visoke ciljeve.“