Sadržaj portala

Cyberhondrija: Briga za zdravlje kod „dr. Googlea“

Piše: Antonia Kulić

Zbog izražene dostupnosti i velike količine informacija, internet je u posljednjih deset godina postao i jedan od načina za uspostavljanje medicinske dijagnoze od strane korisnika. Milijuni ljudi diljem svijeta svakodnevno guglaju svoje simptome i vrlo često se nepotrebno brinu. Iako pretraživanje o simptomima i mogućim načinima liječenja ima dio prednosti, jer ipak pomaže osobi da zauzme aktivnu ulogu u brizi za svoje zdravlje, negativne strane takve upotrebe interneta su mnogo više izražene.

Stoga nije začuđujuće kako je upravo ovo tema i brojnih istraživanja kao i zdravstvenih summita. Da je uistinu riječ o globalnom problemu, svjedoči i pojam cyberhondrija, kojim su liječnici definirali neutemeljen strah od ozbiljne bolesti nakon pretraživanja simptoma na internetu.  Riječ je dakle o suvremenoj manifestaciji hipohondrije. Prema brojnim studijama, takva pretraživanja pojačavaju strah ljudi podložnih hipohondriji te mogu rezultirati porastom zdravstvene anksioznosti.

Glavni uzroci koji dovode do toga su količina informacija na internetu koja se svakim danom povećava, bez obzira na njihovu točnost, stručnost i kvalitetu. Prepravljeni informacijama korisnici teško mogu procijeniti koja je informacija pravodobna i njima relevantna. Jednako tako, ukoliko su informacije pisane stručnom terminologijom, korisnik ih može protumačiti potpuno pogrešno. Valja i naglasiti da se na internetu mogu pronaći potpuno netočne informacije koje su često nepotpisane ili pisane od nestručnih osoba.

Primjerice, ukoliko pretražujete simptom glavobolja, prema rezultatima čak 26 % tražilica dobit ćete tumor mozga kao uzrok, što je daleko od stvarnosti gdje tumor mozga kao uzrok glavobolje iznosi samo 0.116%.

Zbog zabrinjavajućeg širenja cyberhondrije u Belgiji, njihova vlada je još 2014. pokrenula kampanju kako bi osvijestili svoje građane da Google nije liječnik. Cilj kampanje je upozoriti korisnike interneta da nije sve što pročitaju na internetu istina, već često upravo suprotno. S misijom da ukažu na važnost korištenja vjerodostojnog izvora, Belgijanci su osmislili internetsku stranicu gezondheidenetenschap.be na kojoj građani mogu pronaći znanstveno utemeljene informacije o zdravlju. Kako ljudi većinom koriste Google za pretraživanje simptoma, u sklopu kampanje Belgijanci su koristili alat Google AdWords uz pomoću kojega je prvi link prilikom takve pretrage onaj u kojemu piše: „Nemojte to guglati. Koristite vjerodostojan izvor“.

Iako ovakav tip kampanje nije zaživio u Hrvatskoj, edukacija po pitanju pretraživanja simptoma je zasigurno potrebna i kod nas. Ukoliko putem interneta istražujete što vas muči po pitanju zdravlja, obavezno se posavjetujte sa svojim liječnikom koji će vam pružiti vjerodostojnu i stručnu dijagnozu, a ako želite posegnuti za dodatnim informacijama izbjegavajte nepotpisane tekstove ili od strane nepoznatih organizacija, tekstove u kojima se nudi “superbrzo rješenje” ili “lijek za sve”, koji čvrsto zastupaju samo jednu stranu priče i slično tomu.