Sadržaj portala

Savjeti za zdravo sunčanje

Piše: Antonia Kulić

Kupanje, izležavanje na plaži i brojne druge ugodne aktivnosti koje vežemo uz pojam ljetnog odmora, često nas učine zaboravljivima, pa ste sigurno i vi barem jednom izgorili na suncu. Iako odmor zaista treba biti čisti hedonizam za tijelo i mozak, koža kao naš najveći organ pamti svaki put kada smo izgorjeli na suncu, zbog čega uz lijepu preplanulu put ponekad može doći i do promjena na koži, od pojave raznih flekica pa sve do trajnog nakupljanja pigmenta. Kako biste opušteno uživali u blagodatima ljetovanja, u nastavku vam donosimo nekoliko savjeta za zdravo sunčanje.

  • Znate li koji ste fototip?

Kako biste izabrali primjerenu zaštitu, prije svega se upoznajte s vašim fototipom kože. Naime postoje četiri fototipa. To su:

  • Fototip 1: Svijetla koža i oči, svijetla ili crvena kosa. Koža tamni vrlo sporo, osjetljiva je, vrlo podložna opeklinama. Vaša koža sposobna je sama se zaštititi od sunca, bez uporabe sredstava za zaštitu, samo 5-10 minuta. Nakon toga neizbježne su opekline.  Dermatolozi ovom tipu kože preporučaju zaštitne faktore 50 u prvim danima sunčanja , a nakon toga dopušteni su i oni s oznakom 30.
  • Fototip 2: Svijetla koža, plava kosa. Koža sporo tamni, vrlo je podložna opeklinama. Samozaštita vaše kože traje 10-20 minuta. Jednako kao i za fototip 1 preporuča se zaštitni faktor 50, a potom 30.
  • Fototip 3: Umjereno tamna koža, kestenjasta kosa, rijetko se jave opekline. Samozaštita kože traje 20-30 minuta. Vašoj koži treba zaštitni faktor 30 u prvim danima sunčanja, a potom faktor 20.
  • Fototip 4: Tamna koža i kosa. Koža brzo tamni bez opeklina. Samozaštita kože traje 30-40 minuta.  Ovom tipu kože dovoljan je faktor 20, a potom 15.
  • Odaberite zaštitno sredstvo sukladno vašem tipu kože

Zaštitna sredstva danas postoje u obliku losiona, mlijeka spreja, gela, krema i stika. Ukoliko imate suhu kožu, najprikladnije su kreme i mlijeko za tijelo i lice koji će vam osim zaštite, pružiti i potrebnu hidrataciju. Za najosjetljivija područja koristite stikove. Ako imate normalan tip kože sprej je najednostavniji za upotrebu jer brzo pokriva velike površine tijela. Osobama s masnom ili mješovitom kožom preporučaju se nemasne i nekomedogene kreme, kako ne bi uzrokovali začepljenje pora.

  • Birajte sredstva s vitaminima

Kozmetička industrija nam danas nudi hrpu proizvoda za sunčanje, među kojima su neki i potpuno beskorisni i neće vam pružiti potrebnu zaštitu. Stoga, kada kupujete zaštitna sredstva birajte one koje sadrže vitamine, poput C i E, jer upravo antioksidansi sprječavaju štetno djelovanje sunčevih zraka na stanicama kože. Ukoliko ste pobornik prirodne kozmetike i željni izrade vlastite kreme za zaštitu u nastavku vam donosim recept:

  • ½ šalice čistog aloe vera gela
  • 20 kapi ulja sjemenki mrkve
  • 5 žlica ulja pšeničnih klica
  • žlica konopljinog ulja
  • 5 kapi ulja lavande

Navedene sastojke promješajte i promučkajte prije upotrebe.

  • Ne pretjerujte sa sunčanjem

Sukladno prethodno navedenim fototipovima kože, očigledno je da je prilikom sunčanja zaštitni faktor nužan kod svih. Također, izbjegavajte sunčanje između 10 i 16 sati kada su UVB zrake (koje uzrokuju opekline, imunosupresiju i maligna oboljenja kože) najjače. Isto tako, zaštitu nanosite više puta tokom dana, preporučljivo je svaka dva sata.

  • Zaštitite tijelo i iznutra

Tokom sunčanja tijelo se znoji  i tako gubi elektrolite i vodu. Stoga obavezno pijte dovoljno tekućine s naglaskom na vodu. Isto tako, nemojte piti prehladna piće jer samo pojačavate osjećaj topline. Osim opskrbe organizma tekućinom, jedite što više svježeg sezonskog voća i povrća i priuštite svom tijelu pravi vitaminski užitak.