Duhovna geometrija Amazone: Dijalog tradicije i suvremenog dizajna - Zaposlena.hr
Sadržaj portala

Duhovna geometrija Amazone: Dijalog tradicije i suvremenog dizajna

U trenutku kada globalna modna industrija preispituje svoje vrijednosti, zagrebačka dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović i žene iz peruanske zajednice Shipibo-Konibo predstavljaju limitiranu kolekciju narukvica koja redefinira pojam etičkog luksuza.

Danas nas više ne definira samo ono što nosimo, već i priča koja stoji iza predmeta – tko ga je stvorio, kako je nastao i koju poruku prenosi. Upravo u tom kontekstu dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović predstavlja kolekciju narukvica koja mijenja percepciju etno nakita. Kolekcija je nastala u suradnji s udrugom žena Asociación de Mujeres con Artes Ancestrales BAWAN JISBE (AMAABJ), pripadnicama naroda Shipibo-Konibo s obala rijeke Ucayali u peruanskoj Amazoni, a realizirana je pod pokroviteljstvom fondacije ARQA iz Dubaija. 

O kolekciji: Kené – uzorak kao kod

Pri ovakvim projektima neizbježno se nameće pitanje kulturne aproprijacije. Odgovor ovdje leži u samom procesu: žene iz zajednice ravnopravno su definirale uvjete suradnje.

Ovaj tisućljetni dizajn počiva na kompleksnim geometrijskim strukturama koje za narod Shipibo-Konibo nisu tek puki ukras, već vizualizacija kozmosa i duhovna mapa Amazone. Kené funkcionira kao jezik. Svaka linija nosi značenje, svaki uzorak mapira nevidljivo.

Pročišćavanjem palete boja i korigiranjem dimenzija, dizajnerica je reinterpretirala tradicijski motiv. Cilj je bio prevesti naslijeđeni vez u suvremeni urbani kontekst, a da se pritom zadrži izvorno značenje. Uloga dizajnerice ovdje je kuratorska – prepoznala je vrijednost Shipibo-Konibo umijeća i dala mu novi okvir. 

Tako proizvod prestaje biti predmet folklora i postaje luksuzni modni artefakt,  ne gubeći pritom integritet tradicije. Svaka je narukvica ručni rad i nosi potpis majstorice koja ju je izradila.

Uz to, Vrdoljak Ranilović je osmislila i autorski motiv koji su majstorice udruge AMAABJ prepoznale i prihvatile kao dio vlastitog koda. Koristeći tisućljetnu tehniku veza staklenim perlicama, utkale su svetu geometriju svoje zajednice u nakit koji funkcionira kao snažan statement komad.

Kolekciju čini sedam narukvica s motivom Kené i jedan model originalnog dizajna. Na projektu je radilo deset žena iz udruge AMAABJ, a za izradu svake narukvice potrebna su dva dana minucioznog rada.

Mi smo čuvarice znanja naših predaka. Kroz rad udruge osiguravamo ekonomsku neovisnost naših majstorica, s posebnim naglaskom na samohrane majke. Suradnja s dizajnerima otvara nam vrata prema svijetu, donosi vidljivost našoj kulturi i omogućuje da naše drevno umijeće bude prepoznato i cijenjeno na globalnoj razini.“ – Isabel Sánchez Agustín, predsjednica AMAABJ

Princip Ayni za mene nije samo teorija, već proživljeno iskustvo. U izazovnom životnom razdoblju, mudrost i perspektiva žena iz ove zajednice bile su mi oslonac i na tome sam im duboko zahvalnaKao dizajnerica interijera vjerujem da predmeti kojima se okružujemo moraju nuditi više od estetike – moraju nositi značenje. Zato ova suradnja nije tek poslovni projekt, već moja osobna posveta ljepoti ljudskog povezivanja.“ – Andrea Yateem, osnivačica fondacije ARQA

„Ovo je susret dvaju svjetova. Moj zadatak nije bio mijenjati izričaj zajednice, već mu dati okvir koji komunicira sa suvremenom, modno osviještenom ženom. Bio je izazov stvarati u tehnici koja mi je bila nova, s motivima koji nose toliku duhovnu snagu, ali upravo taj proces učenja, stavljen u službu ekonomskog osnaživanja zajednice, učinio je svaki korak vrijednim.“ – Martina Vrdoljak Ranilović, dizajnerica

Uloga fondacije ARQA

Projekt je realiziran pod pokroviteljstvom fondacije ARQA iz Dubaija, na čelu s Andreom Yateem. Vođena andskom filozofijom reciprociteta, principom Ayni, ARQA ne nudi klasičnu humanitarnu pomoć, već razvija održive modele koji autohtonim zajednicama osiguravaju ekonomsku neovisnost temeljenu na vlastitom kulturnom nasljeđu: umijeću izrade tekstila, nakita, keramike i umjetničkih predmeta. Uloga fondacije je povezivanje majstorica tradicijskih zanata s dizajnerima, koordinacija proizvodnje te osiguravanje distribucije koja štiti zajednicu kroz ravnopravno partnerstvo.

Kampanja

Zaštitno lice kampanje je Klara Blažević, koju je u Zagrebu snimio modni fotograf Franjo Matković, pod vodstvom umjetničkog direktora fondacije ARQA Romana Deckera. U modnoj priči s fokusom na narukvice korišteni su i odjevni komadi iz kolekcije Tina VR za zimu 2025., dok make-up i frizuru potpisuje Magdalena Matković.

O dizajnerici

Martina Vrdoljak Ranilović, jedno od ključnih imena hrvatske modne scene, suosnivačica je kultnog studija I-GLE i bivša kreativna direktorica Varteksa. Danas vodi brend Tina VR, fokusiran na visoku modu, dizajn interijera i umjetničke projekte. Njezin je rukopis arhitektonski, pročišćen i intelektualan. U ovoj kolekciji taj rukopis dobiva novu dimenziju kroz dijalog s tradicijom.

Gdje se narukvice mogu kupiti?

Studio Tina VR, Strossmayerov trg 7, Zagreb
Kontakt: info@tinavr.com
www.tinavr.com

Nastavite čitati