Konstruktivna i destruktivna kritika - kako se nositi s njima - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
zena-razmislja

Konstruktivna i destruktivna kritika – kako se nositi s njima

Kritiku može biti stvarno teško čuti, bez obzira na to koliko ste jaki. Ali nije svaka kritika jednaka, neke su osmišljene kako bi vam pomogle da rastete, dok su druge namijenjene samo tome da se osjećate loše – drugim riječima, postoji konstruktivna naspram destruktivne kritike.

Konstruktivna kritika ključni je element profesionalnog razvoja – dok je destruktivna kritika jednostavno štetna. Ali koje su razlike između konstruktivne kritike i destruktivne kritike? Kako znate kakvu povratnu informaciju primate? S ovim vodičem, ako se nađete u situaciji da vam je upućena destruktivna kritika, znat ćete kako ju prepoznati i odgovoriti.

Konstruktivna kritika naspram destruktivne kritike – koja je razlika?

I konstruktivna kritika i destruktivna kritika su oblici povratne informacije, ali tu sličnosti prestaju.

Destruktivna kritika odnosi se na povratne informacije ili komentare koji su bolni ili štetni, štete dobrobiti i samopoštovanju pojedinca. To obično uključuje negativne i omalovažavajuće primjedbe kojima je cilj potkopati, omalovažiti ili napasti pojedinca.

S druge strane, konstruktivna kritika je oblik povratne informacije kojoj je cilj pomoći, pružiti smjernice i prijedloge za poboljšanje. Shvatite to kao povratnu informaciju koja se daje s namjerom da se nekome pomogne u rastu i razvoju.

Iako konstruktivna kritika može biti od velike pomoći (čak i kada ju je teško čuti), destruktivna kritika može imati značajan utjecaj na emocionalno i psihičko stanje osobe.

Ili, pojednostavljeno objašnjeno, sama riječ destruktivno (eng. destructive) asocira na rušenje, dok konstruktivno (eng. construction) asocira na izgradnju.

Kako prepoznati da dobivate destruktivnu ili konstruktivnu kritiku

Svatko dobiva povratnu informaciju na poslu. Dakle, kako ćete znati jesu li kritike koje primate konstruktivne ili destruktivne? Glavne razlike između destruktivne i konstruktivne kritike leže u njihovoj namjeri, tonu i utjecaju na primatelja.

Namjera

Kada primate kritiku, namjera te povratne informacije može biti vrlo znakovita ovisno o tome dolazi li s negativnog mjesta, s namjerom da povrijedi pojedinca, ili s druge strane, s ciljem usmjeravanja osobe prema pozitivnim promjenama i rastu.

Ton

Način na koji se povratne informacije isporučuju također vam može dati jasan uvid u to jesu li konstruktivne ili destruktivne. Destruktivnu kritiku karakterizira negativan i oštar ton, može uključivati ​​osobne napade, uvrede ili pogrdan jezik. Naprotiv, ton konstruktivne kritike pun je poštovanja i obzira. Usredotočena je se na specifično ponašanje ili radnje, a ne na napadanje karaktera osobe.

Udarac

Ako niste sigurni je li kritika koju primate konstruktivna ili destruktivna, također može biti od pomoći da provjerite kako se osjećate zbog nje.

Drugi način da se ocijeni je li kritika konstruktivna ili destruktivna jest ono na što je kritika usmjerena. Dobivate li konkretne povratne informacije o nekom događaju ili ponašanju – ili netko negativno govori o apstraktnim stvarima, poput vaših namjera ili karaktera?

Najlakši način da uočite destruktivnu kritiku jest da je često prepuna pretpostavki o vašim namjerama umjesto fokusiranja na stvarno ponašanje kojem je osoba svjedočila. Tako, na primjer, ako menadžer kaže svom zaposleniku: “Jasno je da vas jednostavno nije briga za vaš posao. Nikad se ne trudite. Nikada nećeš napredovati u ovoj tvrtki i volio bih da niste u mom timu”— to bi bila  destruktivna kritika, jer više osuđuje nego pomaže.

S druge strane, ako upravitelj kaže: “Primijetio sam da ste zakasnili na naša prošla tri sastanka tima i da ste ovaj tjedan kasnili s rokovima. Razgovarajmo o tome kako vas možemo podržati”, ta je kritika konstruktivnija – budući da se drži činjenica umjesto prosudbi i usmjerena je na pomoć zaposleniku da identificira i promijeni ponašanje koje ga možda koči na poslu.

Kako se nositi s destruktivnom kritikom?

Ostanite mirni i nemojte se braniti

Kada vam netko uputi uvredljivu kritiku, logično je da biste željeli uzvratiti. Ali kada se takva kritika dogodi na radnom mjestu, važno je ostati miran – i izbjegavati obrambeni stav.

Obrambeni odgovor može eskalirati i dovesti do napetosti te samim time spriječiti konstruktivnu komunikaciju. Nemojte naglo reagirati, čak i ako se kritika čini nepravedna.

Slušajte i postavljajte pitanja

Ponekad destruktivna kritika dolazi s negativnog mjesta. Ali ponekad osoba koja daje povratnu informaciju jednostavno nije vješta u učinkovitom iznošenju kritike – i možda vam zapravo pokušava pomoći. Zato je važno slušati. Aktivno slušanje kritike pokazuje da cijenite povratnu informaciju i da ste otvoreni za razumijevanje perspektive druge osobe. Također vam daje priliku za prikupljanje informacija i procjenu valjanosti kritike.

Ako je kritika više osuđujuća – i manje konkretna – postavljanje pitanja i jasnih primjera također može biti od pomoći. Tražite konkretne primjere ili detalje kako biste bolje razumjeli kritiku. Ovo ne samo da pokazuje vašu spremnost da se pozabavite problemima, već vam pomaže identificirati područja na kojima je potrebno poraditi.

A ako kritičar ne može pružiti nijedan primjer? Možda je veći problem u njemu nego u vama.

Usmjerite razgovor prema rješenjima

Često je destruktivna kritika hiperfokusirana na problem. Ali jedini način na koji je kritika korisna jest ako vam pomaže da se poboljšate i usmjerite prema rješenju. Stoga, ako primijetite da dobivate destruktivne kritike, učinite sve što možete kako biste skrenuli razgovor s problema na potencijalna rješenja.

Preusmjerite razgovor prema pronalaženju rješenja ili poboljšanja. Rasprava o tome kako konstruktivno riješiti probleme preusmjerava energiju prema pozitivnim promjenama, pokazujući vašu predanost rastu.

Budite dobri prema sebi

Destruktivna kritika može biti jako štetna – ali nema razloga da dopustite da se zbog nje osjećate loše. Ako se nađete na udaru destruktivne kritike, prakticirajte samopoštovanje. Budite ljubazni prema sebi i odnosite se prema sebi s istim uvažavanjem i razumijevanjem koje biste ponudili prijatelju. Upamtite, destruktivna kritika ne definira vašu vrijednost ili sposobnosti.

Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).

Autor: S.D., Foto: Unsplash

Nastavite čitati