Mary Barra - prva žena na čelu General Motorsa - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
Marry Barra, direktorica General Motorsa u crnoj jakni

Mary Barra – prva žena na čelu General Motorsa

Piše: Martina Lovaković

Mary Barra američka je poslovna žena, najpoznatija po svom položaju izvršne direktorice i predsjednice General Motors Company koju obnaša od 15. siječnja 2014. godine. Barra je time postala i prva žena na poziciji direktorice bilo kojeg velikog proizvođača automobila u svijetu.

Rani život i obrazovanje

Mary Teresa Barra rođena je 24. prosinca 1961. godine u Royal Oaku u Michiganu. Veći dio djetinjstva i mladosti provela je u Waterfordu u Michiganu, gdje je pohađala lokalne škole i završila srednju školu Waterford Mott.

Barini roditelji su Ray i Eva Pyykkönen Makela. Ray je desetljećima radio u tvornici automobila Pontiac u Detroitu, što je možda nadahnulo i Mary da krene njegovim stopama u automobilskoj industriji. Zanimljivo je spomenuti da ima i finske korijene. Naime, njezin pradjed s očeve strane, Viktor Mäkelä, preselio se u SAD i oženio finskom emigrantkinjom iz Teuve, a i Maryna majka ima finske korijene.

U želji da nastavi karijeru u automobilskoj industriji, pridružila se Institutu General Motors, koji je od tada preimenovan u Sveučilište Kettering, u Flintu, u Michiganu.

Buduća izvršna direktorica GM-a tamo je studirala i diplomirala elektrotehniku 1985. godine. Također, postala je članica inženjerskog društva u kampusu, Tau Beta Pi. Nakon što je diplomirala, 1990. godine je magistrirala poslovnu administraciju na Stanford Graduate School of Business.

Razvoj karijere

Mary T. Barra nije trebalo dugo da uđe u profesionalni poslovni svijet. Dok je s 18 godina studirala na Institutu General Motors, pridružila se tvrtki General Motors u kojoj je stekla prva iskustva. U početku je bila odgovorna za jednostavne inspekcije, poput provjeravanja hauba i blatobrana, a novac koji je zaradila koristila je za pokrivanje školarine.

S vremenom, kako su njezino iskustvo, znanje i razumijevanje automobila i marke GM-a počeli rasti, povjerene su joj i nove odgovornosti. One su bile usredotočene na različite poslove u inženjeringu i administraciji, da bi na kraju napredovala do mjesta upraviteljice tvornice Detroit Assembly.

U veljači 2008. godine Barra je postala potpredsjednica globalnog proizvodnog inženjeringa za tu marku. Samo godinu dana kasnije, 2009. godine, postala je potpredsjednica globalnih ljudskih potencijala, te je na toj poziciji bila dvije godine, prije nego što je postala potpredsjednica za globalni razvoj proizvoda.

Direktorica General Motorsa

Barri su tada povjerene mnoge važne odgovornosti, a njezina je uloga proširena i na zadatke globalne nabave i lanca opskrbe. U prosincu 2013. godine imenovana je za nasljednika Daniela Akersona na mjestu izvršnog direktor, a slijedom toga u siječnju 2014. godine uspjela je doći do vrha, postavši izvršna direktorica.

U prvoj godini Barra se suočila s velikim izazovima. Tvrtka se bavila sigurnosnim problemima desetaka milijuna vozila, a upravo je ona morala odgovarati Senatu. Kao odgovor na to, uložila je u razvoj različitih novih sigurnosnih politika osmišljenih kako bi poboljšale kulturu tvrtke i stvorile sigurnije iskustvo za radnike i klijente.

Također, potaknula je tvrtku da sve više približi razvoju i ulaganju u vozila bez vozača te električna vozila. Bila je jedna od glavnih začetnica start-upa pod imenom Strobe te je tako tvrtka postala prvi veliki proizvođač automobila koji nudi električni automobil za manje od 40.000 dolara. Riječ je automobilu Chevy Bolt EV.

Njezin rad, iskustvo i znanje su prepoznati te je počašćena mjestom u upravnom odboru različitih velikih kompanija.

U kolovozu 2017. godine postala je četvrta žena i 12. osoba koja je izabrana u upravni odbor Disneya. Također, članica je odbora Detroit Economic Cluba i Detroit Country Day Schoola, kao i Upravnog odbora Sveučilišta Stanford i Sveučilišta Duke. U prošlosti je također bila članica upravnog odbora za General Dynamics.

Liderstvo

Barra je više puta javno pohvaljena zbog svog naprednog stila vođenja tvrtke i sposobnosti nošenja sa situacijama pod visokim pritiskom, nastojeći u isto vrijeme brzo i odlučno riješiti probleme.

Primjerice, odlično se nosila s opsežnim opozivima vozila u prvoj godini na poziciji izvršne direktorice. U to vrijeme izdala je više od 80 opoziva koja su uključivala preko 30 milijuna automobila. O svemu je svjedočila i pred Senatom. Uspjela je brzo donijeti novu politiku rada u cijeloj tvrtki kako bi smanjila rizik od ponovnog opoziva.

Njezin stil rada poznat je po tome što je u svom radu njeguje snažnu etiku te je usredotočena na jednaku politiku rada među svima, s uključivim stavom prema ljudima različitog spola i podrijetla. Na primjer, 2018. godine, GM je bila jedna od samo dvije globalne tvrtke u kojima ne postoji razlika u plaćama među spolovima, a sve to dogodilo se djelomično zahvaljujući i njezinim naporima.

Liderske kvalitete Mary Barra pomogle su joj da unaprijedi poslovanje tvrtke, s velikim fokusom na električna vozila i automobile bez vozača. Pristup rada izvršne direktorice Mary Barre, pomogao je tvrtki da ostane lider u automobilskoj industriji u vrijeme kada je svjedočila velikim promjenama.

Financijski podaci

Prema godišnjoj izjavi zastupnika General Motorsa 2020, plaća Mary Barra iznosi oko 2,1 milijun dolara, ali njezin ukupni paket naknade, uključujući bonuse i dionice, podiže tu brojku na gotovo 22 milijuna dolara.

Neto bogatstvo Mary Barra procjenjuje se na 60 milijuna dolara.

Nagrade i postignuća

Godine 2013. godine bila je na 35. mjestu Forbesove liste najmoćnijih žena, dok se 2018. godine našla među četiri najpopularnije žene na svijetu.

U svibnju 2014. dobila je počasnu diplomu na Sveučilištu Michigan, a 2018. godine doktorirala je na Sveučilištu Duke.

U travnju 2014. zasjala je na naslovnici Timeovih “100 najutjecajnijih ljudi na svijetu”.

Godine 2015. godine zauzela je prvo mjesto na Fortuneovoj listi najmoćnijih žena, dok je godinu dana prije bila na drugom mjestu.

U prosincu 2016. godine pridružila se poslovnom forumu koji je okupio tadašnji novoizabrani predsjednik Donald Trump radi pružanja strateških i političkih savjeta o ekonomskim pitanjima. Međutim, 2017. godine je napustila forum nakon Trumpova odgovora na prosvjede u Charlottesvilleu.

Godine 2017. ostala je na prvom mjestu Fortuneovih najmoćnijih žena i na petom mjestu Forbesove liste 100 najmoćnijih žena.

U veljači 2018. godine izabrana je u National Academy of Engineering, a u rujnu te iste godine nagrađena je nagradom Legende in Leadership Yale Chief Executive Leadership Institute.

U godišnjem istraživanju najutjecajnijih lidera Institutional Investora, All-America Executive Teama za 2019. godinu, Barra je zauzela prvo mjesto u sektoru automobila i auto-dijelova.

Godine 2021. uvrštena je na Forbesov popis najutjecajnijih poduzetnika, lidera, znanstvenika i stvaratelja starijih od 50 godina.

Privatni život

Marry Barra upoznala je svog supruga Tonyja Barru dok su zajedno studirali na sveučilištu. Tony radi kao konzultant. Par živi u Northvilleu, nedaleko od Detroita, a zajedno imaju dvoje djece, kći Rachel i sina Nicholasa. Chevrolet Camaro i Pontiac Firebird njezini su omiljeni automobili.

Foto: Joao-Pierre Ruth / Flickr