Najvažnije menadžerske vještine u poslovanju - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
menadzer

Najvažnije menadžerske vještine u poslovanju

Često mislimo da su menadžerske vještine potrebne samo onima koji vode timove. U stvarnosti, one su relevantne čak i ako tek započinjete svoju karijeru ili mislite da nikada nećete poželjeti biti na mjestu menadžera. Vjerojatno svakodnevno koristite menadžerske vještine, a da toga niste ni svjesni!

Ali što točno podrazumijevamo pod menadžerskim vještinama i zašto su potrebne u bilo kojem poslu.

Što su menadžerske vještine i zašto su bitne

Možemo razmišljati o menadžerskim vještinama kao o kotačima na kojima organizacija funkcionira; one garantiraju da posao teče glatko i da su ljudi zadovoljni. To su praktične vještine koje vam pomažu planirati, organizirati, motivirati i provoditi sve projekte. Možda toga niste svjesni, ali ako posao teče glatko i s osmjehom kolega, vjerojatno su za to zaslužne menadžerske vještine.

7 vrsta menadžerskih vještina

Postoji mnogo vrsta vještina koje se smatraju ključnima za dobar menadžment. Evo glavnih koje treba razmotriti:

Liderstvo

Većina ljudi misli da je liderstvo osobina koju posjeduju samo oni koji su rođeni vođe ili imaju visoke titule, ali to nije točno. Liderstvo je vještina načina razmišljanja: svatko može postati vođa uz odgovarajuću obuku. Povijesno smo povezivali liderstvo s tradicionalnim ‘muškim’ osobinama poput ambicije, ali to se polako mijenja: danas razumijemo da su autentičnost i povezivanje podjednako važni.

Neke od vještina koje dobar lider pokazuje uključuju:

  • Jasna vizija: Razumijevanje ciljeva tvrtke i kako rad zaposlenika doprinosi većoj svrsi.
  • Strategija: Strategija je način na koji ostvarujete viziju, ključno ju je uskladiti kako bi svi razumjeli da su važan dio cjeline.
  • Zastupanje: Zalaganje za članove tima kada oni nisu prisutni.

Komunikacija

Dobar komunikator može jasno, jednostavno i uvjerljivo prenijeti informacije i argumente, bilo na sastanku, u e-mailu ili prezentaciji. Dobre komunikacijske vještine uključuju:

  • Verbalna komunikacija: Pomaže u jasnom prenošenju vizije, strategije, zadataka i očekivanja.
  • Pisana komunikacija: Omogućuje da publika brzo razumije vašu poantu, pitanja ili zapažanja u pisanom obliku.
  • Neverbalna komunikacija: odnosi se na poruke koje šaljete govorom tijela, gestama ili izrazom lica. Za svaku akciju razmislite o utjecaju koji ima i kako to odgovara slici koju želite prenijeti.

Rješavanje problema

Problemi nastaju na bilo kojem radnom mjestu, ali ako ostanete smireni, realno sagledate situaciju i razmislite o načinima na koje bi se ona mogla riješiti, već ste na pola puta do rješenja.

Neke od vještina rješavanja problema koje su vam potrebne:

  • Empatija: Slušanje nezadovoljnog kolege ili nezadovoljnog klijenta s otvorenim umom i podržavajućim pristupom omogućuje vam da se stavite u njihov položaj i razumijete uzroke problema s njihove perspektive.
  • Pravovremena akcija: Iako se često zanemaruje, problem koji se rješava rano sprječava veći problem kasnije. Bilo koji put koji odaberete, djelujte brzo i na način da svi sudionici osjećaju da su njihove brige prepoznate i riješene — to pomaže u dugoročnom zadržavanju klijenata i članova tima.

Inkluzivnost

Kako se svijest o sustavnoj nejednakosti na radnom mjestu povećava, pitanja raznolikosti, jednakosti i uključivosti (DEI – Diversity, Equity, Inclusion) dolaze u prvi plan. Poželjne vještine su:

  • Znatiželja: Znatiželja omogućuje kontinuirano učenje o najboljim praksama, vlastitim pristranostima, iskustvima i perspektivama članova tima. Javna znatiželja pomaže normalizirati razgovor i učenje o tim temama.
  • Prihvaćanje nelagode: DEI rad može biti emocionalno težak jer zahtijeva dekonstrukciju duboko usađenih uvjerenja kako bismo se oslobodili svojih predrasuda. To zahtijeva vrijeme i zrelost.

Sposobnost davanja i primanja povratne informacije

Davanje i primanje povratnih informacija važan je dio posla, a nerijetko je to osjetljiva tema. Sposobnost davanja konstruktivnih informacija i primanja komentara na vaš rad, stvarate zdravu kulturu oko često neugodnog dijela posla.

Vještine koje su vam potrebne za bolje davanje i primanje povratne informacije:

  • Prikupljanje podataka: Podaci nisu važni samo za poslovanje, već i za davanje povratne informacije i praćenje njezinog učinka. Ova vještina zahtijeva da prevladate nelagodu i iskreno pružite povratnu informaciju, koristeći primjere i podatke gdje je moguće.
  • Iskrenost: S druge strane, iskrenost o vlastitim pogreškama pokazuje timu da greške događaju i stvara psihološki sigurno radno okruženje koje potiče zadovoljstvo zaposlenika i bolje rezultate.
  • Sklonost učenju i poniznost: Nitko nije savršen, uvijek morate biti spremni na vlastito poboljšanje. To se može postići kroz input lidera, kolega, podređenih i drugih manje iskusnih zaposlenika.

Upravljanje projektima

Vještine upravljanja projektima odličan su primjer menadžerskih vještina koje gotovo svi koriste u određenoj mjeri, bez obzira na titulu ili razinu. U svojoj srži, upravljanje projektima uključuje planiranje, provođenje i praćenje svih dijelova nekog zadatka, većih ili manjih, uz osiguravanje visoke kvalitete rada i poštivanje rokova.

Potrebne vještine uključuju:

  • Upravljanje vremenom: Trebate osigurati da projekt prati zadane rokove, to uključuje praćenje rada klega u skladu s njihovim planiranim rasporedom.
  • Planiranje budžeta: Odličan rad često nema smisla ako premašuje mogućnosti tvrtke ili klijenta, stoga je ključno osmisliti kako isporučiti najbolju kvalitetu bez prekoračenja budžeta.
  • Odabir osoblja: Često najvažniji dio upravljanja projektom, jer povezuje budžet i rokove. Pri odabiru članova tima za određene zadatke razmotrite:
    • Tko ima kapacitete za isporuku u zadanom roku?
    • Čije stručno znanje ili vještine najbolje podržavaju projekt?
    • Čiji će ciljevi i ambicije biti zadovoljeni radom na projektu?
  • Delegiranje: Nakon što ste sastavili idealan tim i definirali budžet i rokove, ostaje vam još samo delegiranje poslova. Neka svatko radi ono što mu najbolje ide.

Emocionalna inteligencija

U konačnici, biti dobar menadžer svodi se na jedno: emocionalnu inteligenciju, tj. sposobnost prepoznavanja vlastitih i tuđih emocija i upravljanja svojim djelovanjem i reakcijama u skladu s njima.

Emocionalna inteligencija uključuje:

  • Svjesnost: Prvi korak je prepoznavanje i procesiranje emocija te razumijevanja kako one utječu na rad, komunikaciju i odnose. Isto tako, važno je biti osjetljiv na emocije drugih — bilo da je riječ o podređenom, kolegi, lideru, klijentu ili kupcu.
  • Davanje pohvala: Svi znamo da kolege vole pohvale za dobro obavljen posao, ali važno je pohvaliti na način koji ima učinka. To znači ići dalje od „Dobar posao!“ ili „Super!“ i precizno naznačiti što ste cijenili u izvedbi.

Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).

Foto: Unsplash

Nastavite čitati