Položaj žena u poslovnom okruženju - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
zena-u-poslovnom-okruzenju

Položaj žena u poslovnom okruženju

Jeste li ikada samo tiho sjedili dok je vaš kolega pričao 47 od 50 minuta sastanka? Jeste li ikada spomenuli neku ideju koja je bila potpuno ignorirana ili ju je ipak netko drugi čuo i predložio kasnije pa dobio zasluge? Može biti frustrirajuće i obeshrabrujuće osjećati se kao da se vaš glas ne čuje na radnom mjestu. A kad ste žena ili manjina, govoriti na poslu može biti posebno teško.

Možda se osjećate kao da ne možete doći do riječi ili da vaše ideje i osjećaji neće biti shvaćeni ozbiljno. Ili se možda bojite da biste potvrdili negativan stereotip o tome da ste u manjini?

Nažalost, ti strahovi nisu neopravdani: Istraživanja pokazuju da žene govore manje od muškaraca na radnom mjestu, unatoč percepciji da više govore. Također, žene na vodećim pozicijama suočavaju se s negativnim posljedicama jer “puno pričaju”.

Dakle, što možete učiniti? U nastavku donosimo što možete učiniti kako biste uspjeli jasno i glasno iznijeti svoje ideje i mišljenja. Želite li da vaša postignuća budu prepoznata unatoč predrasudama i nejednakostima? Iznad svega, vjerujte svom glasu i zapamtite da imate pravo biti saslušani.

Zašto se glas žena i manje ne čuje dovoljno?

Društveni nas stereotipi potiču da mislimo da je prisutnost muškarca u uredu zadana jer je dugo vremena bila. Diskriminacija pri zapošljavanju na temelju spola i drugih obilježja postala je nezakonita tek prije pola stoljeća. Dakle, pristranosti u korist muškaraca i predrasude prema ženama zapečaćene su u našoj radnoj kulturi.

Kao rezultat toga, žene mogu biti izostavljene iz važnih razgovora. Čak i kada ih se svjesno ne pokušava isključiti, vjerojatnije je da će prije uključiti kolege koji su najsličniji sebi. A kad žene uđu “u sobu” još uvijek postoje obrisi diskriminacije – od toga da ne pozivaju žene na sastanke do prekidanja dok govore – koji dovode do kulture isključenosti.

Ako su učestalo isključene, ignorirane ili odbačene mogu početi gubiti povjerenje u sebe – zbog čega se boje progovoriti kad imaju priliku ili prepuste glas nekom drugom.

Savjeti kako pustiti da se vaš glas čuje – bez obzira na situaciju

Evo nekoliko općih savjeta kako otpustiti strah od diskriminacije i biti glasniji na radnom mjestu koje možete primijeniti na svim razinama. Za sve njih uzmite u obzir svoju specifičnu situaciju i mjesto na kojem radite.

Zanemarite činjenicu da im niste simpatični

Kada govorite na radnom mjestu, pogotovo kao žena u odjelu ili tvrtki u kojoj dominiraju muškarci, postoji šansa da će ljudi misliti da niste “simpatični” ili ugodni. Žene često imaju potrebu biti voljene, ali to vam neće pomoći da napredujete u karijeri ili postignete svoje ciljeve, pogotovo ako to ide nauštrb dijeljenja vaših misli i mišljenja. Ako ste i uvažavani na radnom mjestu ne znači da vas poštuju.

Točno znajte što ćete reći i kada

Kad god je to moguće, unaprijed isplanirajte što ćete reći i kako ćete to reći. Onda vježbajte. Izgovaranje ideje naglas pomoći će vam da učvrstite riječi koje želite koristiti i pomoći će vam da imate samopouzdanje da je ponovno izgovorite naglas kad je važno. Ako znate da bi ono što želite reći moglo dobiti neki pushback, pripremite se i za to. Razmislite o vjerojatnim prigovorima i budite spremni odgovoriti.

Zatim razmislite o najboljem vremenu da kažete što želite. Ima li jedan od vaših tjednih sastanaka uvijek vrijeme da ljudi nešto iznesu na glas? Želite li zakazati sastanak jedan na jedan s nekim s kim vam je lako razgovarati?

Razmislite o rečenicama koje izgovarate

Kratko i jasno recite što mislite, bez puno okolišanja. Umjesto “mislim” ili “osjećam se kao”, odmah prijeđite na temu. Filtriranje riječi je automatski refleks koji omekšava ono što govorite, ali također može učiniti da zvučite manje samouvjereno. Također se potrudite ukloniti fraze koje se koriste kako bi se popunila rečenica poput “hmm”. Što je vaša poruka sažetija, to vam je manje vremena potrebno da zadržite pažnju ljudi koji slušaju što govorite.

Razmislite o načinu kako pričate

Devedeset posto načina na koji vas čuju nije ono što kažete, već kako to kažete. Vaše fizičke radnje – kontakt očima, geste, držanje i vokalni elementi kao što su glasnoća, ton, tempo i brzina utječu na to kako ljudi čuju vašu poruku. Na primjer, ako kažete nešto previše tiho ili s nesigurnim tonom, možda ćete zvučati kao da tražite dopuštenje, ne zahtijevajući da vas čuju. Ako niste sigurni kako zvučite, snimite se i reproducirajte, obraćajući pažnju na svaki aspekt vašeg govora.

Izgradnja strateških odnosa

Ako postoji kolega čiji se doprinos i mišljenja uvijek poštuju i s kojim vam je ugodno dijeliti svoje ideje, vrijedi ih bolje upoznati kako bi vam čuvali leđa. Možete zatražiti podršku u određenim situacijama, poput sastanaka ili prezentacija, gdje znate da vaše ideje prođu nezapaženo.

Potražite mjesta izvan posla za izgradnju samopouzdanja

Također, važno je pronaći okruženja izvan posla koja će vas podržati. Iznajmite osobnog trenera, upišite se na novi hobi, istražite mogućnosti i možda nađete grupu ljudi koji se mogu poistovjetiti s vama i i jedni drugima biti podrška. Postoje skupine posebno orijentirane na pomaganje ženama da uvježbaju komunikacijske vještine i steknu samopouzdanje na radnom mjestu. Samo imajte na umu da je to proces, samopouzdanje ne dolazi preko noći.

Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).

Autor: S.D., Foto: Thought Catalog / Unsplash

Nastavite čitati