Razgovor za posao – Koja je vaša najveća mana
Piše: Martina Lovaković
Iako vam se na prvi pogled može činiti kako je teško odgovoriti na pitanje na razgovoru za posao – Koja je vaša najveća mana (pogotovo kada očekujete da biste trebali pričati o svojim vještinama, talentima, sposobnostima i iskustvu i svemu onome što vas čini idealnim kandidatom za posao na koji ste se prijavili), to ne mora biti tako uz dobru pripremu i malo uloženog vremena.
Naime, tajna je u ovom slučaju istaknuti mane kao nešto pozitivno. Da, i to je moguće! Koja je vaša najveća mana koja ujedno može biti i prostor za učenje. Spomenuto može biti veliki izazov, ali jednom kada razmislite o tome koje mane najbolje iskoristiti za poziciju na koju se prijavljujete, možete biti daleko ispred ostalih prijavljenih kandidata!
Ključno je navesti slabosti koje u sebi kriju snagu i mogućnost za napredak. Navođenjem takvih mana, potencijalnom poslodavcu pokazat ćete da ste dovoljno samosvjesni, da poznajete sebe i imate izraženu emocionalnu inteligenciju koja je iznimno bitna u poslovanju.
Koja je vaša najveća mana? 10 najboljih odgovora na razgovoru za posao
U nastavku donosimo 10 najboljih odgovora na pitanje – Koja je vaša najveća mana koje vas neće diskvalificirati iz daljnjeg selekcijskog kruga. Spomenite onu koja najbolje ide uz vaš karakter, a i koja bi najmanje utjecala na posao za koji se prijavljujete.
1. Previše sam fokusirana na detalje
Svaki poslodavac je sretan ako je njegov zaposlenik orijentiran na detalje. No, ako ste osoba koja troši previše vremena na specifičnosti i dugo razmišlja o detaljima, to bi mogla biti vaša slabost ili mana.
U ovom slučaju spominjući ovu manu potencijalnom poslodavcu dajete do znanja da ste sposobni pomoći kompaniji da izbjegne i one najmanje pogreške. Važno je objasniti kako napredujete u ovom području tako da sagledate širu sliku. Iako neki poslodavci neće biti previše oduševljeni kandidatom koji je previše okupiran detaljima, većini će takav kandidat biti prednost za tvrtku. Smatrat će vas osobom koja jamči kvalitetu i teži postizanju ravnoteže što može biti velika prednost.
Primjer odgovora:
“Moja najveća slabost je to što se ponekad previše fokusiram na detalje projekta i trošim previše vremena na njihovu analizu. Nastojim raditi na tom području tako što se pokušavam usredotočiti na širu sliku. Tako još uvijek mogu jamčiti kvalitetu, a da se u isto vrijeme ne bavim previše detaljima koji utječu na moju produktivnost ili sposobnost tima da poštuje dogovoreni rok.”
2. Teško mi je odustati od projekta
Kada na projekt utrošite puno vremena i truda, teško se od njega rastati. Osoba ste koja teško projekt može prozvati dovršenim jer smatrate kako ga s vremenom možete poboljšati. Ili ga teško predajete drugom timu.
I iako uvijek postoji prostor za poboljšanja, neki imaju tendenciju previše kritizirati svoj rad ili ga mijenjati u posljednji čas. Sve to može ugroziti dogovoreni rok. No, iz ove mane, važno je izvući korist – izmjene u posljednji trenutak mogu pomoći u uklanjanju pogrešaka i učiniti gotovi proizvod boljim.
Ako je ovo vaša slabost napomenite kako radite na ovoj slabosti tako što ste si dodijelili rok za ispravke kako s njima ne biste čekali posljednji trenutak.
Primjer odgovora:
“Moja najveća slabost je to što mi je ponekad teško odustati od projekta. Veliki sam kritičar vlastitog rada. Uvijek mogu pronaći nešto što treba poboljšati ili promijeniti. Da bih to promijenila, dajem si rokove za revizije. Shvatila sam kako mi to pomaže da ne radim izmjene u posljednji čas i smanjim količinu stresa.”
3. Problem mi je reći “ne”
Pomaganje kolegama na projektima i pravilno raspoređivanje vremena ključ je ravnoteže u svakodnevnom obavljanju poslovnih zadataka. Iz perspektive poslodavca, netko tko želi preuzeti na sebe sve projekte s ciljem unaprjeđenja poslovanja tvrtke može djelovati predano, ali kao i netko tko ne poznaje vlastite granice pa mu je na kraju potrebna pomoć u izvršavanju zadataka ili produljenje roka za završetak posla.
Ako ste i vi tip osobe koja ne može reći “ne” novim projektima, recite kako radite na boljoj organizaciji svojih zadataka i realnijim očekivanja prema sebi.
Primjer odgovora:
“Moja najveća slabost je što ponekad imam problem reći “ne” zahtjevima i na kraju preuzmem više posla nego što mogu podnijeti. Prije sam zbog toga bila pod velikim stresom i osjećajem burn-outa. No, pronašla sam način kako se poboljšati u ovom području. Koristim aplikaciju za upravljanje projektima kako bih vizualizirala koliko posla imam u svakom trenutku te znala imam li mjesta za preuzimanje dodatnog posla.”
4. Postajem nestrpljiva kada projekti ne budu završeni u predviđenim rokovima
Iako se izražavanje velike količine stresa ili frustracija zbog propuštenih rokova može smatrati velikom slabošću, poslodavci cijene radnike koji pridaju veliku pozornost završetku projekata u planiranom roku.
Ako smatrate da biste ovo trebali spomenuti na razgovoru za posao kao svoju slabost, ponudite odgovor kojim ćete objasniti kako cijenite i volite svoj posao i kako smatrate da se predviđeni rokovi moraju poštivati te i posao mora biti obavljen na vrijeme. U isto vrijeme naglasite kako pružate svoju maksimalnu pomoć oko poboljšanja svih procesa kako bi posao bio obavljen što bolje.
Primjer odgovora:
“Moja najveća slabost je što postajem nestrpljiva kada projekti ne budu završeni do krajnjeg roka. Držim se rokova i ne osjećam se ugodno kada posao nije dovršen na vrijeme. Kako bih to izbjegla, počela sam biti proaktivnija i obraćati pažnju na to kako reagiram u situacijama. Nastojim i dalje ostati maksimalno motivirana i pomagati u poticanju učinkovitosti.”
5. Mogla bih imati više iskustva u…
Svaki kandidat ima područja koja može poboljšati i tako postati stručniji. Možda je to nešto kao, primjerice, izrada tablica u Excelu, vještine pisanja ili javnog nastupa.
U svakom slučaju dijeljenje s poslodavcem nečega što želite poboljšati, pokazuje mu da ste svjesni sebe i da volite učiti i raditi na novim izazovima. No, oprez. Budite sigurni da ne spominjete slabosti koje su bitne za poziciju za koju se prijavljujete.
Popis područja koje biste mogli poboljšati:
- Verbalna komunikacija
- Pismena komunikacija
- Vođenje tima
- Analiziranje podataka
- Dijeljenje konstruktivne kritike
- Delegiranje zadataka
- Određeni programi (npr. “Želim poboljšati svoje PowerPoint prezentacijske vještine.”)
6. Ponekad mi nedostaje samopouzdanja
Nedostatak samopouzdanja česta je slabost, posebice na početničkim pozicijama, odnosno kod onih koji nemaju puno radnog iskustva. Nedostatak samopouzdanja ponekad može uzrokovati neučinkovitost u obavljanju poslova. Primjerice, mogli biste se osjećati nekvalificirano govoriti na važnom sastanku u trenucima kada bi vaša ideja mogla biti ključna za cijeli tim i tvrtku te za dobivanje novog klijenta.
Iako je skromnost vrlina u radu s drugima, potrebno je ipak imati granicu, odnosno određenu dozu samopouzdanja kako biste svoj posao obavili na optimalnoj razini.
Ako je to vaša slabost koju ste odabrali podijeliti s poslodavcem tijekom razgovora za posao, naglasite zašto cijenite samopouzdanje, istaknite koje vrijednosti nudite i načine na koje vježbate u postizanju što boljeg samopouzdanja na radnom mjestu (čak i ako to ne osjećate uvijek.)
Primjer odgovora:
“Prije sam se ponekad borila sa samopouzdanjem. Bilo mi je od pomoći što čuvam sjećanje o projektu koji sam sama dovršila, a koji je pozitivno utjecao na cijeli tim. On mi daje sigurnost u svoje vještine i talente koje imam, a koje mogu pomoći tvrtki da ostvari što bolje poslovanje. Također, aktivno sam radila na tome da izražavam svoje ideje i mišljenja na sastancima kada smatram da su prikladni. Primjerice, moj tim je prihvatio moju ideju o novom procesu financiranja, što je rezultiralo smanjenjem vremena za planiranje godišnjeg proračuna za 10%.”
7. Rijetko tražim pomoć kolega
Traženje pomoći neophodna je vještina u trenucima kada vam nedostaje stručnosti u određenom području ili kada se osjećate pod prevelikim pritiskom zbog brojnim projekata koje morate završiti.
Znati kada i kako zatražiti pomoć pokazuje snažnu svijest o sebi i pomaže kompaniji prevladati moguće neučinkovitosti. Iako su radna etika i neovisnost pozitivne vještine, ipak treba znati kada zatražiti pomoć i tako svoj rad poboljšati i odraditi u kraćem vremenu.
Ako znate da vam je u prošlosti bilo teško zatražiti pomoć, objasnite zašto znate da je to korisno i načine na koje ste pokušali poboljšati ovu vještinu.
Primjer odgovora:
“Budući da sam neovisna i da uživam u poslu kojeg obavljam, bilo mi je teško zatražiti pomoć kada mi je to bilo potrebno. No, s vremenom sam naučila da je i za mene i za posao mnogo korisnije da se obratim kolegama ili poslodavcu kada nešto ne razumijem ili se osjećam iscrpljeno zbog prevelike količine posla. Također, svjesna sam da mnogi stručnjaci oko mene imaju specifična znanja i vještine koje mi mogu poboljšati rad. Dok još radim na unaprjeđenju te vještine, uspjela sam odraditi više visokokvalitetnog posla kao rezultat dobivanja pomoći od osoba koje sam to zatražila”.
8. Bilo mi je teško raditi s određenim osobama
Čak i oni najfleksibilniji mogu ponekad imati problema u radu s drugim ljudima koji imaju određene karakteristike ili osobine. Imati dobre vještine timskog rada znači imati razvijenu snažnu svijest o tome kako pronaći najbolji način i u radu s drugima i kako prilagoditi svoj pristup s ciljem što boljeg rada kompanije.
Ako vam je to bila jedna od slabosti, objasnite tipove ličnosti s kojima ste imali problema u radu i brzo identificirajte razloge zašto. Zatim razgovarajte o načinima kojima ste prilagodili komunikaciju ili stil rada kako biste zajedno radili na postizanju zajedničkog cilja.
Primjer odgovora:
“U prošlosti mi je bilo teško raditi s eksplozivnim tipovima osobnosti. Iako razumijem da su ljudi različiti, a različite ličnosti mogu dodatno unaprijediti poslovanje, nastojim ne izražavati mišljenja oko glasnijih kolega. Kako bih se što bolje borila s tim, pokušala sam više vremena provoditi s kolegama s kojima mi je neugodno raditi. Učeći više o njima i njihovom stilu komunikacije, dovelo me je do toga da bolje mogu surađivati s takvim tipovima osobnosti kako bismo na kraju svi podjednako doprinijeli svojim snagama i vještinama.”
9. Ponekad teško održavam ravnotežu između privatnog i poslovnog života
Pronalaženje ravnoteže između posla i privatnog života važno je za održavanje konstantne motivacije u poslu i izbjegavanja stresa.
Iako je svakako dodatan plus to što pokazujete snažnu radnu etiku i trošite svoje slobodno vrijeme i energiju na posao, svaki poslodavac zna da je također važno uključiti i vrijeme u odmor, druženje s obitelji i posvećivanju vremena hobijima. Tako ćete se osjećati psihički odmorno što će povećati vašu motivaciju, kreativnost i pozitivan pogled na posao.
Ako je to vaša slabost koju odaberete predstaviti tijekom intervjua, objasnite načine na koje ste naučili uskladiti privatni život i posao te kako ste došli do saznanja da se time vaš rad poboljšava. Također, možete objasniti da je ravnoteža između posla i privatnog života nešto što smatrate važnim u ulozi za koju se prijavljujete.
Prije nego što to navedete kao primjer, trebali biste detaljno istražiti kulturu tvrtke. Ako ste se prijavili za radno mjesto na kojem biste trebali biti stalno dostupni, možda ne biste trebali reći da ponekad utišate telefon kako biste postigli ravnotežu između posla i privatnog života.
Primjer odgovora:
“Budući da zaista volim svoj posao i imam ambiciozne ciljeve u karijeri, može mi biti teško održavati zdravu ravnotežu između posla i privatnog života. Ipak, uvjerila sam se da je neravnoteža imala negativan utjecaj na moju motivaciju i fokus u trenucima kada ignoriram svoje osobne potrebe. Zbog toga sam odlučila usredotočiti se na stvaranje prostora za privatni život u svom rasporedu, za svoje hobije, obitelj, prijatelje i sve ono što me veseli. Poduzimanje tih malih koraka, poput utišavanja telefona za vrijeme večere, korisno je. Održavanjem dobre ravnoteže između posla i privatnog života, otkrila sam da je moj rad kvalitetniji, mogu obaviti više posla i osjećam se uzbuđeno što ću ujutro doći na posao.”
10. Ponekad nisam dovoljno samostalna
Mnoga radna mjesta zahtijevaju od kandidata samostalnost u radu – definiranje zadataka i ciljeva i radeći prema njima. To znači da trebaju biti iskusni u svom poslu, promišljeni i odgovorni te znati kako se nositi s nejasnoćama na radnom mjestu.
Iako je pohvalno detaljno slijediti upute, također je jako bitno znati utvrditi što je potrebno za postizanje ciljeva.
Ako je to jedna od vaših slabosti, navedite uspjeh koji ste postigli sljedeći upute, ali i svoj potencijal koji je došao do izražaja u trenucima kada ste se sami nosili s nejasnoćama i uspješno došli do cilja. Također, navedite koje korake poduzimate kako biste definirali svoj radni dan u trenucima kada imate više zadataka za obaviti i ciljeva za postići.
Primjer odgovora:
“Na svom posljednjem radnom mjestu pripravnika u marketingu, mentor mi je dao vrlo konkretne upute u vezi s mojim odgovornostima. Budući da sam imala izričite upute oko toga što moram raditi, često nisam sigurna očekuje li se od mene samostalnost u radu. Cilj mi je postati samostalnija u radu kada se to od mene očekuje. Pod tim mislim da znam kako organizirati svoje vrijeme i kojem zadatku dati prioritet.”
Pomoću popisa slabosti i mana identificirajte područja koja možete poboljšati, ponudite najbolji odgovor na pitanje – Koja je vaša najveća mana i ne zaboravite objasniti kako radite na prevladavanju svojih nedostataka. Predstavljajući odmah i problem i rješenje, svoju slabost možete pretvoriti u snagu, a razgovor za posao u uspjeh! Sretno!
Foto: Van Tay Media / Unsplash