Sanda Gale: Žene moraju osvijestiti da imaju priliku za napredovanjem u poslovnom svijetu
Razgovarala. Ana Abrahamsberg
Fotografija: Tomislav Miletić/Pixsell
Sanda Gale, ravnateljica i suvlasnica Sportskog učilišta PESG u Zagrebu, ove godine u projektu “Mentorstvo kao oblik networkinga među ženama” sudjeluje u ulozi mentorice. Kako se godinama aktivno bavi promicanjem cjeloživotnog učenja njeni će savjeti biti od velike koristi svakoj kandidatkinji željnoj razvoja i uspjeha u poslovnom svijetu.
Zbog kojih prepreke žene najčešće odustaju od napretka u karijeri?
Kako sam ravnateljica i suvlasnica Sportskog učilišta PESG, privatne obrazovne ustanove, te su mi poslovne suradnice većinom žene, dugi niz godina se susrećem s problemima žena koje žele napredovati u poslovnom svijetu i poduzetništvu. Jedan od najvećih su stereotipi koji su i danas izrazito izraženi te doprinose neravnopravnosti na svim društvenim područjima. A kada imamo tako izražene stereotipe manje žena se uopće odlučuje na odabir karijere kao svog primarnog puta i često je upravo žena sama sebi kočnica zbog nametnutog straha, manjka samopouzdanja i nemogućnosti donošenja vlastite odluke zbog niza drugih razloga.
Ako želimo same doprinijeti pozitivnim promjenama, što bismo trebale učiniti?
Veliki broj žena se još uvijek prilagođava tržištu pa tako i u poslovnom svijetu te prihvaćaju neravnopravnost kao sastavni dio života. No to nije rješenje! Žene moraju osvijestiti da imaju priliku za napredovanjem u poslovnom svijetu. Ovaj problem nije nastao jučer i neće se još dugo riješiti ali pozitivni pomaci su prisutni i imamo priliku ali da bi se željene pozitivne promjene događale moramo uložiti i sebe. Danas postoji velik broj udruga u poslovnom svijetu čije su članice isključivo žene te raznih organizacija koje se bave poslovnim savjetovanjem. Kroz njih puno žena traži podršku upravo u smislu psihološke pomoći i motivacije što u teškim trenucima omogućava da žene ne odustaju od svojih ideja, već se bore. Isto tako, i društvene mreže olakšavaju ženama da se lakše izraze i zatraže pomoć.
Vizija i želja za napretkom u poslovnom svijetu su važni faktori uspjeha, no je su li dovoljni?
Uz jasnu viziju, da bi se postigao željeni uspjeh, neophodno je konstantno praćenje tržišta, cjeloživotno učenje i umrežavanje. Danas je izrazito važno brzo se prilagođavati, a da bi se to postiglo moramo raditi puno na sebi i svom vlastitom razvoju. Ako ne radimo na sebi, ne možemo očekivati niti poslovni uspjeh. To za sobom nosi i velike doze stresa te je važno znati i nositi se s njim. Organizacijske sposobnosti su isto tako vrlo važne jer doprinose kvalitetnijem planiranju. Kada nam se dogodi neka vrsta krize, primjerice kao korona kriza koja nas je sve zadesila i s kojom još uvijek živimo, važno je ne odustati i znati usmjeriti svoje napore u pravilnom smjeru. Uspjeh neće izostati.
Što biste savjetovali ženama; kako ne odustati kada je najteže i kada se čini da nitko nije na vašoj strani?
Po meni, još uvijek je najteže na tom putu je usklađivanje privatnog i poslovnog života, pritisak okoline, odluka o odabiru razvoja karijere ili majčinstva… Iz osobnog iskustva, mogu istaknuti da je upravo majčinstvo bilo izazov, odnosno usklađivanje uloge majke s profesionalnim razvojem, a da pri tome djeca ne trpe i ne osjete. Ako tu izostane podrška okoline, žene najčešće posustaju. Kod mene nije bio izražen taj slučaj jer je konstantna podrška supruga prisutna i danas. A kako ne odustati? Važno je okružiti se upravo ženama koje su prošle isto ili slično iskustvo u svom profesionalnom razvoju i koje će najbolje razumjeti s čim se sve žena susreće i koje terete nosi. Isto tako i drugi izraženi stereotipi s kojima se žene nose, lakše se podnose uz podršku.
Kako postići ravnopravnost u poslovnom svijetu između muškaraca i žena?
Smatram da je ravnopravnost moguće postići konstantnim promicanjem važnosti rodne ravnopravnosti, osnaživanjem žena te poboljšanjem uvjeta. Isto tako potrebna je i rodno osviještena politika, kada govorimo na nacionalnoj razini. Primjerice, jedan od podataka Europske komisije na razini EU je da žene po satu zarađuju u prosjeku 16% manje nego muškarci. Ako ne osvijestimo problematiku, ne možemo očekivati niti napredak u tom smislu. Hrvatska je imala usvojenu Strategiju razvoja poduzetništva žena za razdoblje do 2020., no ravnopravnost u poslovnom svijetu možemo postići snažnijim usklađivanjem naših nacionalnih dokumenata s onima na razini EU i njihovom aktivnom provedbom u praksi na svim razinama. Rodna ravnopravnost na svim područjima je jedna od glavnih načela EU, a jedno od prvih koraka u vezi sa Strategijom za rodnu ravnopravnost 2020.-2025. (Težnja za unijom ravnopravnosti) je uvođenje obvezujućih mjera za transparentnost plaća. Sve su to pozitivni primjeri koje moramo znati iskoristiti. Snažna međusobna podrška, ne samo od strane žena, doprinijet će njihovom osnaživanju i dugoročno, postizanju izraženije ravnopravnosti.
Koliko je važno povezivanje među ženama, ali i pomoć mentorice?
Povezivanje među ženama potrebno je prije svega zbog motivacije! Kada žena ima podršku zna da nije sama, da dijeli slične probleme i nosi se sa sličnim izazovima ona zapravo ima svojevrstan „vjetar u leđa“. Uz umrežavanje se šire vidici, te tako žena ima priliku stjecati nova znanja i vještine koja će doprinijeti njenom razvoju, posebno uz iskustva mentorice.
Što očekujete od ovog projekta ali i od svoje kandidatkinje?
Ovaj projekt je izvrsna inicijativa koja podupire razvoj žena u poslovnom smislu kroz koje sve mentorice i mentijke imaju priliku dodatno se osnaživati. Kao mentorica, uz dugogodišnje poduzetničko iskustvo u obrazovnom sektoru, mogu ponuditi i stručno iskustvo na području EU fondova na kojima sam prisutna i kao konzultant te pomoć neće izostati u prepoznavanju prilika za mentijku. Ono što očekujem od mentijke koja ulazi u ovaj projekt je spoznaja da poduzetništvo i razvoj karijere nije lako, ono iziskuje iznimne napore, ne postoji radno vrijeme, a problemi ili bolje rečeno, situacije koje imate vaše su i neće se drugi pobrinuti za njih. Isto tako, važno je biti svjestan u kojem okruženju živimo i koje su mogućnosti. Znati prepoznati priliku, vjerovati u sebe i ne odustajati treba biti svojevrsna vodilja u razvoju poduzetničke priče.