
Martina Džoja Barišić – Autentičnost je najveća snaga današnjih liderica
Martina Džoja Barišić istaknuta je hrvatska liderica. Od 2021. godine obnaša funkciju generalne direktorice regije Mediteran u kompaniji GROHE, dijelu globalne grupacije LIXIL, vodećemu svjetskom proizvođaču inovativnih rješenja za kuhinje i kupaonice.
Karijeru je započela u području marketinga i prodaje u Grupaciji Roca, radila je u područjima od administracije do marketinga, prije nego što se pridružila GROHE-u, gdje je postupno napredovala do regionalnih voditeljskih pozicija. Pod njezinim vodstvom pokrenut je niz inicijativa, posebno onih koje se tiču žena, poput konferencije „Žene u građevinarstvu, arhitekturi i povezanim industrijama“, zatim posjet Sigurnoj kući za žene i djecu, preživjelim žrtvama obiteljskog nasilja, te slavljenja dana žena u kompaniji, pružajući im alate koji im omogućuju uspjeh – i profesionalno i osobno.
Prije dvije godine otvoren je i GROHE-ov prvi showroom u Hrvatskoj. Smješten u zagrebačkoj Dubravi, GROHE monobrand showroom sadrži izložbene dijelove, kuhinjski studio i servis za sve kupce te zaokružuje ponudu za posjetitelje kako bi se na najbolji način upoznali s bogatim portfeljem proizvoda tvrtke. U prostoru su svi instalirani proizvodi u funkciji i mogu se isprobati, što GROHE monobrand showroom čini jedinstvenim na tržištu.
Džoja Barišić njeguje ravnotežu između poslovnoga i privatnog života. „Njegujem male rituale kao što su razgovori bez ekrana i priroda i oslobodim si vrijeme za tišinu. Također vjerujem da osobe koje oblikuju smjer industrije, a uspijevaju njegovati privatni integritet, donose zdraviju organizacijsku kulturu“ – ističe. Za sebe kaže kako gaji veliku strast prema knjigama, hrani i dobrom vinu.
O izazovima u karijeri, budućnosti građevinsko-sanitarne industrije i općenito njezinu putu unutar GROHE-a, Martina Džoja Barišić govori s osmijehom na licu. Za kraj, pročitajte što savjetuje svim čitateljicama Zaposlene.
Vaša profesionalna priča u GROHE-u započela je 2017. godine. Kako biste opisali svoj razvojni put unutar kompanije? Što su bile ključne prekretnice koje su vas oblikovale kao lidericu?
U GROHE sam ušla s jasnim fokusom na razvoj tržišta i strateško pozicioniranje brenda, no ubrzo je moj zadatak prerastao u vođenje transformacije, ne samo komercijalne već i organizacijske i korporacijske kulture. Prekretnica je svakako bilo preuzimanje uloge generalne direktorice za regiju Mediteran koja uključuje 14 tržišta, svako s vlastitim izazovima, regulatornim okvirima i kulturološkim nijansama. Ta pozicija traži stalno usklađivanje lokalnih potreba s globalnom strategijom, i to u okruženju koje se rapidno mijenja od digitalizacije do geopolitičkih promjena. Tijekom tog puta oblikovala me kombinacija zahtjevnih tržišta, kompleksnih timskih dinamika i stalne potrebe za strateškim razmišljanjem pod pritiskom. No, ono što je najizazovnije i što me u konačnici najviše oblikovalo u lidericu jest rad s ljudima jer se upravljanje ne gradi titulama, već povjerenjem koje gradite iz dana u dan.
Na koje ste izazove najponosniji u svojoj karijeri i što ste o sebi naučili dok ste ih prevladavali?
Jedan od najvećih izazova bio je očuvati fokus, timsku koheziju i performanse tijekom pandemije i kasnijih tržišnih turbulencija. Upravljanje multinacionalnom strukturom u kriznim vremenima traži mnogo više od tehničkih vještina, traži jasnoću u komunikaciji, emocionalnu otpornost i veliku razinu prilagodljivosti. Naučila sam da snaga donositeljice odluka dolazi iz sposobnosti da bude stabilna točka u promjenama. Naučila sam i vjerovati svojoj intuiciji što u velikim sustavima često nedostaje, ali upravo ta sposobnost donošenja odluka i hrabrost koje balansiraju podatke i ljudski faktor pokazala se ključnom.
Kako izgleda biti liderica u industriji koja je tradicionalno muška? Jeste li morali mijenjati pristup ili su upravo vaša autentičnost i drukčija perspektiva bile vaša snaga?
Industrije poput građevinsko-sanitarne imaju duboke korijene u tehničkim disciplinama i istina je da su bile povijesno snažno muški oblikovane. No upravo ta činjenica otvara prostor za drukčije vodstvo, ono koje unosi inkluzivnost, raznolikost mišljenja i novu razinu poslovne empatije. Nisam prilagođavala svoj stil liderstva muškom modelu. Umjesto toga, njegujem pristup temeljen na otvorenoj komunikaciji, međuljudskom povjerenju i strateškoj jasnoći. Smatram da je autentičnost najveća snaga žene u upravljanju, ne zato što treba dokazivati da može „kao muškarac“, već zato što može drukčije, često dublje, humanije i dugoročnije. Ukratko, odlučila sam pronaći svoj stil.
Što vas je privuklo upravo građevinsko-sanitarnoj industriji? Postoji li neka „skrivena ljepota“ u toj industriji koju biste voljeli da i drugi prepoznaju?
Privukla me duboka svrha te industrije. Mi ne prodajemo samo proizvode, mi oblikujemo kvalitetu svakodnevnog života. Kupaonska i kuhinjska rješenja iz GROHE-ova asortimana nisu samo dizajnerski do savršenstva oblikovani i tehnički sofisticirani proizvodi; ona su odgovor na potrebe današnjeg života za higijenom, udobnošću, estetikom i održivošću. Skrivena je ljepota te industrije u njezinoj tihoj prisutnosti. Svaka slavina, tuš ili sustav filtracije vode čini razliku u nečijem danu. A kada tomu dodate inovacije poput pametnih rješenja, senzorskih sustava ili energetske učinkovitosti, onda vidite da je riječ o prostoru u kojem se tehnologija susreće sa stvarnim ljudskim potrebama.
Kako zamišljate tu industriju za deset godina? Koje promjene očekujete, a koje biste voljeli pokrenuti ili ubrzati? I gdje se vidite u toj budućnosti?
Industrija će za deset godina biti puno više integrirana s digitalnim tehnologijama, IoT rješenjima (Internet of Things) i održivim principima. Očekujem standardizaciju kružne ekonomije, sve širu primjenu UI u dizajnu i distribuciji, ali i redefiniranje korisničkog iskustva u sanitarnom prostoru. Željela bih osobno biti dio tog pomaka, ne samo u ulozi menadžerice, već i kao akterica promjene koja potiče suradnju između tehnologije, dizajna i društvene odgovornosti. Regija Mediteran u tom smislu nudi nevjerojatan potencijal, i tu vidim priliku za liderstvo koje je i transformacijsko i lokalno osjetljivo.
Kako projektima na kojima radite prenosite vrijednosti koje smatrate važnima; i osobno i profesionalno?
Projekti na kojima radimo često su multidisciplinarni, internacionalni i s jakom lokalnom komponentom. U takvu kontekstu vrijednosti poput integriteta, transparentnosti i suradnje nisu apstraktne, one su svakodnevna praksa. Osobno vjerujem u participativno vodstvo. Svaki projekt tretiram kao priliku da razvijamo tim, potičemo razmjenu znanja i učimo jedni od drugih. Profesionalno, sve više usmjeravam inicijative prema ESG standardima (okolišni, društveni i upravljački standardi poslovanja), lokalnom utjecaju i inovacijama koje imaju konkretan društveni učinak. To nije trend, to je odgovornost.
Uspješna karijera često traži balansiranje više uloga. Što u vašem privatnom životu zauzima posebno mjesto i kako njegujete taj aspekt uz poslovne obveze?
Za mene je ravnoteža pitanje pažnje, gdje god da jesam, trudim se biti prisutna. Obitelj i osobni prostor nisu samo utočište, već i izvor energije i perspektive. Njegujem male rituale kao što su razgovori bez ekrana i priroda i oslobodim si vrijeme za tišinu. Također vjerujem da osobe koje oblikuju smjer industrije, a uspijevaju njegovati privatni integritet, donose zdraviju organizacijsku kulturu. Ne zagovaram mit o „superženi“, već realno poslovanje i upravljanje koje zna reći i „danas stajem“. U toj autentičnosti leži dugoročna snaga.
Što je za vas „crvena linija“, ono što nikada ne biste žrtvovali na putu prema uspjehu?
Ne bih žrtvovala integritet, ni profesionalni ni osobni. Uspjeh koji dolazi pod cijenu ljudskog dostojanstva ili samopoštovanja nije uspjeh, to je kompromis koji dugoročno uvijek ima cijenu. Povjerenje se teško gradi, a lako gubi. I zato su moje odluke uvijek temeljene na etičkom kompasu, ne samo na poslovnim brojkama.
Koji je najbolji savjet koji ste ikad dobili i od koga je došao?
Jedan od najvažnijih savjeta dobila sam od jedne mudre žene koja mi je rekla: “U sobu ne ulaziš kako bi bila prihvaćena, nego kako bi donijela vrijednost.“ Taj me savjet naučio da svoju energiju usmjerim na doprinos, a ne na potvrdu. To je promijenilo moj pogled na pokretanje promjena, osobito kao ženi u biznisu. Autentična prisutnost moćnija je od pokušaja da udovoljite nečijim očekivanjima. A prihvaćanje onda prirodno dolazi kada pokažete rezultate.
A koji bi bio vaš savjet našim čitateljicama, kao uzor na njihovu profesionalnom putu?
Poručila bih im da ne podcjenjuju svoj glas. Svaka žena ima pravo biti ambiciozna, odlučna i prisutna bez isprike. I da karijera nije linija, nego put s usponima, zaokretima i lekcijama. Najvažnije je graditi unutarnju čvrstoću. Svijet se uistinu brzo mijenja pa je važno zadržati svoj stav i autentičnost. Okružite se ljudima koji vas osnažuju, ne bojte se rasti i tražite mjesta gdje možete učiti, ali i gdje vaše vrijednosti imaju prostor. Ako nikamo ne pripadate, nemojte se bojati otići i pronaći svoj put. Svoja znanja i vještine uložite u razvoj onih poslova i odnosa koji su kompatibilni vašoj viziji i senzibilitetu. Vidjet ćete kako u takvim uvjetima uspjeh prirodno dolazi.
Razgovarala: Sara Dakić
Fotografije: Ines Novković