Sadržaj portala

Burn out ili sindrom izgaranja na poslu

Piše: Martina Vrbanić

Ne postoji osoba koja tijekom svoje poslovne karijere nije osjetila zasićenost poslom koji obavlja. Bez obzira na to što volite svoj posao, postoje dani kada vam budilica ujutro nije najbolji prijatelj i kada biste radije ostali kod kuće i opustili se u toploj kupki.

No, ako svakog jutra morate upotrijebiti posebne super moći kako biste se dovukli do ureda, a nakon toga i počeli raditi, vjerojatno ste došli do faze kada ste pretjerali s poslom i iskusili burn out ili sindrom izgaranja na poslu.

Ako mislite da se vama to ne može dogoditi, jer jednostavno volite posao kojim se bavite, varate se. Svatko može doživjeti burn out, a neki od najučestalijih simptomi po kojima ćete ga prepoznati su bezvoljnost, iscrpljenost, tjeskoba i frustriranost. Spomenute simptome morate razlikovati od uobičajenog stresa na poslu. Ovo je znak za uzbunu!

Ako ujutro kada sjednete za računalo gledate u prazno i ne možete se prisiliti na obavljanje zadataka, vjerojatno ste “izgorjeli”. Prevrtite film unazad i shvatit ćete da ste u posljednje vrijeme dali svoj maksimum i da je posao zavladao vašim životom.

Vrijeme je da pothitno promijenite život i da vam, barem neko vrijeme dok se ne “vratite”, karijera ne bude na prvom mjestu. No, kako razlikovati uobičajeni stres na poslu od burn outa? Gdje je granica?

U nastavku donosimo točnu definiciju sindroma izgaranja (burn outa), kako ga prepoznati i što učiniti da se što brže i uspješnije vratite uobičajenom poslovnom ritmu.

Što je sindrom izgaranja

Nažalost, ne postoji točna i univerzalna definicija burn outa. Međutim, u svibnju 2019. godine Svjetska zdravstvena organizacija objavila je 11. reviziju Međunarodne statističke klasifikacije bolesti i povezanih zdravstvenih problema (ICD-11) koja uključuje i proširenu i ažuriranu definiciju o navedenom sindromu.

Prijašnja definicija opisivala je burn out isključivo kao stanje iscrpljenosti, dok je on sada opisan kao sindrom koji nastaje isključivo kao rezultat dugoročnog kroničnog stresa na radnom mjestu, a koji nije na vrijeme i dobro rješavan kako bi se suzbio.  S novom, proširenom definicijom burn outa slaže se većina znanstvenika i stručnjaka.

Svjetska zdravstvena organizacija naglašava kako je sindrom izgaranja isključivo povezan s obavljanjem poslovnih zadataka te ga se ne bi trebalo povezivati s opisivanjem stanja koja se mogu pojaviti u drugim područjima života.

Sindrom burn outa karakterizira sljedeće ponašanje:

  • osjećaj iscrpljenosti
  • mentalni odmak od posla
  • negativnost ili cinizam prema poslu
  • smanjena produktivnost

“Ako se svakodnevno psihički iscrpljujete od obavljanja uobičajenih poslovnih zadataka, vjerojatno patite od burn out sindroma “, kaže doktorica Alice Domar, direktorica Domara, centra za zdravlje uma i tijela. “Do spomenutog stanja dolazimo kada smo suočeni sa zahtjevima koji premašuju naše mogućnosti.” Također, naglašava da je sindrom izgaranja više od lošeg dana ili teškog tjedna, jer svatko će ponekad suočiti s njima. “Do burn outa dolazi kada loš period na poslu traje toliko dugo da se ne možemo sjetiti dobrih dana.”

Koji su znakovi sindroma izgaranja

Najveći izazov kod borbe s burn out sindromom je taj što ga moramo osvijestiti da bi se njime počeli baviti i da bismo se vratili na staro. Pravi je izazov osvijestiti da se on događa upravo vama i da svi simptomi ukazuju na to da ste jednostavno “izgorjeli” na poslu.

Stoga, u nastavku donosimo nekoliko primjera koji će vam ukazati na najčešće i klasične simptome burn outa.

Posao vam više nije zanimljiv i uzbudljiv

Jedan od najznačajnijih znakova izgaranja je nedostatak interesa ili manjak entuzijazma prema onome što radite. Projekti koji su vas nekada ispunjavali, sada vas jako iscrpljuju. Ništa nije kao prije i sve se čini sivim, a osjećaji zadovoljstva i uzbuđenja zbog uspješno obavljenih projekata, sada su nestali. Jednostavno ne osjećate ništa.

U najgorem slučaju, osjećaj ravnodušnosti i bezvoljnosti može se proširiti i izvan vašeg ureda i značajno utjecati na ostala područja iz vašeg života.

Dakle, ako se trudite skupiti mrvicu entuzijazma koji će vas pokrenuti kako biste učinili one zadatke koje ste nekada obavljali s lakoćom, riječ je velikom problemu s kojim se borite. Naime, nije riječ samo o izgaranju, već i o depresiji. Ako smatrate da imate sve simptome depresije, obratite se liječniku i porazgovarajte s nekim od stručnjaka za mentalno zdravlje.

Prestali ste se truditi

Nedostatak uzbuđenja obično vodi prema negativnom pa čak i apatičnom stavu. Jednostavno vas više nije briga kako će se neki posao obaviti i hoćete li biti uspješni. Domar objašnjava:

“Za mnogo toga vas više nije briga. Odlazite na posao i obavljate zadatke koje ste dobili, no više od toga vas ne zanima. Nećete uložiti cijelu sebe u taj projekt niti ćete razmišljati o idejama kako ga poboljšati.”

Također, dodaje kako se sa sindromom obično bore oni koji su postigli nešto veliko u svojoj poslovnoj karijeri i od kojih se očekuje da sve to ponove na nekom novom projektu.  

Vaš posao pati

Nezainteresiranost vodi do loše izvedbe svakodnevnih poslovnih zadataka. Jednostavno više ne marite za to hoćete li poslovne zadatke obaviti s uloženim maksimalnim trudom. Ovo može biti i jedan od najznačajnijih znakova koji vas upozorava da se borite s burn outom, posebice ako ste ranije ulagali maksimalan trud u obavljanje svih zadataka.

Sada vas jednostavno nije briga hoćete li poštovati rokove te hoćete li sav posao odraditi na visokom nivou kao što ste ga odrađivali sve do nedavno.

Potpuno ste iscrpljeni

Umor i iscrpljenost uobičajeni su pokazatelji sindroma izgaranja. Nije da se suočavate isključivo s nedostatkom energije, već se osjećate emocionalno potpuno prazno i ispijeno.  

Dakle, ako vam je ujutro izlazak iz kreveta i odlazak u ured zahtjevan pothvat, vjerojatno se već neko vrijeme borite sa sindromom, a da toga niste bili svjesni.

Imate fizičke simptome

Sindrom izgaranja prate i fizički simptomi koji se mogu razlikovati od osobe do osobe i ne moraju za sve biti jednaki. No, postoje simptomi koji se najčešće javljaju kod onih koji su “izgorjeli”, a to su:

  • nesanica
  • bol u prsima
  • glavobolje
  • pad imuniteta
  • srčane palpitacije
  • kratkoća daha
  • vrtoglavica ili nesvjestica
  • gastrointestinalna bol

Naravno, postoje i druga moguća objašnjenja za navedene simptome, ali ako ih doživljavate u isto vrijeme kada se borite s gore navedenim emocionalnim promjenama, vjerojatno je riječ o fizičkim pokazateljima burn outa.

Kako se nositi s burn outom

Ako ste se prepoznali u nekoliko ili u svim znakovima koji ukazuju na to da se borite sa sagorijevanjem zbog prevelikog stresa na poslu, vrijeme je da se s njime što prije uhvatiti u koštac i pobijedite ga! Kako ga sasjeći u korijenu prije nego što potpuno zavlada vašim životom i nanese vam još veće nevolje?

Iako se u tim slučajevima obično savjetuje da si uzmete malo vremena u vidu godišnjeg odmora koji će vam pomoći da se opustite, Domar smatra da odmor nije dobro rješenje.

“Ako ćete uzeti slobodan dan ili tjedan, jednom ćete se morati vratiti na posao i vratit ćete se na staro”, kaže ona. “I dalje ste ista osoba koja se bavi istim poslom.” Stoga, umjesto da uzmete pauzu od posla i iz nje izvučete samo kratkotrajnu korist, poduzmite nešto kako biste situaciju promijenili dugoročno na bolje. Domar kaže da se to svodi na dvije stvari:

  • promjena stava
  • promjena posla

Da biste promijenili stav, morat ćete naučiti prepoznati svoje negativne navike i obrasce razmišljanja te ih zaustaviti odmah kada se pojave. Primjerice, pogrešno je smatrati da ste neuspješni ako posao ne odradite savršeno. Zaustavite takve misli na vrijeme i odmaknite se od njih. Prevelika očekivanja od sebe i način razmišljanja “sve ili ništa” odvest će vas direktno u stresne situacije i konačno do burn outa.

Znanstvenici ukazuju na to da će se one osobe koje su suočene s prevelikim očekivanjima od sebe prije ili kasnije susresti s burn outom. Prepoznavanje burn outa na vrijeme i rješavanje s nametnutim pritiskom može vam pomoći da se lakše nosite s poslovnim zadacima na poslu i da ih obavljate s mnogo manje stresa.

Druga promjena koju predlaže je ta da smanjite količinu posla. Burn out se može javiti i kada jednostavno imate previše posla, a u tim slučajevima potrebno je učiniti sve kako biste ga smanjili i olakšali si svakodnevicu.

Obavite razgovor s nadređenima i objasnite im zašto se osjećate preopterećeno. Definirajte načine uz pomoć kojih možete i dalje zadovoljiti i napredovati, ali nešto slabijim tempom koji će vam olakšati obavljanje posla.

U slučaju da imate svoju tvrtku, to ne znači da morate prihvatiti svaki posao koji vam se ponudi. Slobodno odbijte neke klijente i oslobodite vrijeme za sebe i svoju obitelj. To će vam pomoći da se osjećate energičnije, opuštenije i manje tjeskobno.

I konačno, ono najvažnije. Želite li uistinu promijeniti svoj stav i u budućnosti se lakše boriti protiv stresa, važno je prepoznati one situacije kada smatrate da imate obvezu prihvatiti posao, ali u isto vrijeme znate da biste ga trebali odbiti. Izbjegavajte trenutke koji mogu dovesti do preopterećenosti poslom, a obuzdavanjem tih navika spriječit ćete i ponavljanje takvih grešaka u budućnosti te i sam burn out sindrom.

Burn out je teško prepoznati, ali važno je znati da on neće nestati sam od sebe. Nećete se osjećati bolje jer je tjedan pri kraju ili ste s popisa obveza prekrižili jednu stavku. Prepoznavanje problema i njegovo rješavanje zahtijevaju nešto vašeg uloženog truda i vremena. Važno je znati da si u ovoj situaciji možete pomoći samo vi sami. Preuzmite stvari u svoje ruke i vratite izgubljenu kontrolu u vašu poslovnu svakodnevicu.