Pravilo 7-38-55: Zašto je važnije kako nešto kažete nego što kažete - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
dvije-zene-komuniciraju

Pravilo 7-38-55: Zašto je važnije kako nešto kažete nego što kažete

Pravilo 7-38-55 jedno je od onih fascinantnih komunikacijskih načela koje u potpunosti može promijeniti način na koji razmišljate o razgovorima, a posebno na radnom mjestu. Pravilo 7-38-55 pokazuje da su riječi samo mali dio onoga kako komuniciramo. Kada komuniciramo, samo 7% onoga što prenosimo dolazi iz riječi koje izgovaramo. A ostatak? Nastavite čitati ako želite saznati što svaka od tih brojki predstavlja.

U ovom članku razložit ćemo pravilo 7-38-55 – njegovo porijeklo i kako se primjenjuje u stvarnim situacijama. Također ćete pronaći savjete kako koristiti ovo pravilo za učinkovitiju komunikaciju na poslu, jačanje odnosa i unapređenje profesionalnih interakcija.

Što je pravilo 7-38-55

Pravilo 7-38-55 proizlazi iz istraživanja profesora s UCLA-e, Alberta Mehrabiana, iz 1970-ih. Njegova su se istraživanja fokusirala na neverbalnu komunikaciju, posebno na to kako ljudi percipiraju osjećaje i stavove u komunikaciji licem u lice. Mehrabiana je zanimalo koliko različite komponente komunikacije – riječi, ton i govor tijela, utječu na to kako se poruke primaju.

Važno je napomenuti da ovo pravilo ne vrijedi kada se prenose činjenične ili tehničke informacije. U takvim slučajevima riječi su daleko važnije za prenošenje značenja.

Kako funkcionira pravilo 7-38-55

Kada je riječ o komunikaciji, ono što kažete samo je jedan dio poruke koju prenosite. Prema pravilu 7-38-55, stvarni učinak vaše poruke sastoji se od mnogo više od samih riječi. Zapravo, samo 7% komunikacije je verbalno, dakle same riječi. Velikih 38% dolazi iz tona glasa (intonacija, visina, ritam, intenzitet), a čak 55% određuje govor tijela (neverbalni znakovi poput gesta, držanja tijela, izraza lica i općih pokreta).

Kada na trenutak razmislite o svakodnevnim interakcijama, ovaj omjer ima smisla. Razmislite: ako putujemo javnim prijevozom na posao, mi komuniciramo s ostalim putnicima putem govora tijela, držanja, izraza lica, čak i odjećom i modnim detaljima koje nosimo. Ako se vozimo na posao, komuniciramo načinom na koji vozimo, možda agresivno ili obrambeno ili povremenim trubljenjem.

Komunikacija = verbalna + neverbalna

Fascinantno je to što se velik dio komunikacije događa nesvjesno. Bili vi toga svjesni ili ne, vi neprestano komunicirate neverbalno, a to je obično prva stvar koju drugi ljudi primijete. Zatim, kada počnete govoriti, ljudi više pažnje posvećuju tome kako govorite — glasno ili tiho, brzo ili sporo, visokim ili dubokim glasom, energično ili smireno — nego onome što uistinu kažete.

Kako uspješno primijeniti pravilo 7-38-55 na radnom mjestu

Učinkovita komunikacija ključna je za uspjeh na poslu. Ne radi se samo o tome što govorite, nego i o načinu kako to govorite, odnosno kako se predstavljate na razgovorima za posao, sastancima, prezentacijama i tijekom pregovora.

Ovladajte govorom tijela

Vaš govor tijela govori mnogo. Obratite pažnju na držanje, izraze lica i geste. Primjerice, sjedite uspravno, držite dobar kontakt očima i jasno se okrenite prema sugovorniku, to prenosi samouvjerenost i zainteresiranost. Osim toga, korištenje prikladnih pokreta rukama može naglasiti ključne točke i učiniti vašu poruku jasnijom i uvjerljivijom.

Čak i kada aktivno ne sudjelujemo na sastancima ili kada ne razgovaramo sa strankom ili klijentom, mi sjedimo u uredu i komuniciramo načinom na koji sjedimo na stolici, kako ustajemo od stola, kako hodamo do aparata za vodu ili kako uzdahnemo kada nam nešto nije po guštu. Te suptilne poruke utječu na to kako vas drugi vide, često i prije nego što uopće progovorimo.

Kontrolirajte ton glasa

Ton vašeg glasa igra veliku ulogu u tome kako će vaša poruka biti primljena. Dobro moduliran ton može učiniti da zvučite samouvjereno, pristupačno i pouzdano. Obratite pozornost na visinu, tempo i glasnoću govora. Primjerice, govor umjerenim tempom i jasnim, toplim tonom prenosi smirenost i kontrolu. Govor prebrzo ili oštrim tonom može učiniti da zvučite nervozno ili nesigurno.

Primjerice, na razgovorima za posao vaš govor tijela i ton glasa imaju veliku ulogu u tome kako vas drugi doživljavaju. Čvrst stisak ruke, uspravno držanje i samouvjeren ton mogu izraziti entuzijazam i profesionalnost. Suprotno tome, loše držanje ili slab ton mogu smanjit dojam vaše poruke, čak i ako govorite prave stvari.

Radnici koji su svjesni svog govora tijela i tona glasa mogu lakše izgraditi povjerenje i uključenost u timovima. Održavajte kontakt očima, zauzmite otvoreno držanje i govorite toplim, energičnim tonom kako biste potaknuli suradnju i transparentnost.

Vježbajte aktivno slušanje

Učinkovita komunikacija nije samo govor — nego i slušanje. Obratite pozornost na ton i govor tijela drugih ljudi. Kada netko govori, primijetite kako se neverbalno izražava i osluškujte emocionalne nijanse u njegovu glasu. Gleda li vas u oči ili izbjegava kontakt očima? Koristi li previše pokreta rukama ili ih drži ukočeno uz tijelo? To će vam pomoći da bolje razumijete njegovu poruku, pravilno odgovorite i izgradite jače odnose s kolegama.

Budite svjesni izazova rada na daljinu

Rad na daljinu uvodi dodatnu složenost u dinamiku pravila 7-38-55. Kada se uključimo na Zoom, prvi dojam temelji se na tome kako izgledamo — naše lice i frizura, izraz lica, odjeća, pozadina — sve to se događa u djeliću sekunde, a ljudi stvaraju procjene prije nego što izgovorimo i jednu riječ.

U virtualnim okruženjima važno je obratiti pažnju na vizualno predstavljanje, ali i na način na koji izgovarate svoje poruke. Trudite se više smiješiti i govoriti s više entuzijazma, pogotovo kada se čini da su drugi umorni ili nezainteresirani. To podiže energiju u Zoom sobi.

Obratite pažnju na riječi

Iako govor tijela i ton imaju velik utjecaj, riječi koje koristite ipak su važne. Važno je biti jasan, izravan i sažet. Pažljivo oblikovanje poruke osigurava da se ona uskladi s vašim neverbalnim signalima i tako dodatno ojača. Bilo da dajete povratnu informaciju ili dajete upute, pažljiv odabir riječi, uz pozitivan govor tijela i samouvjeren ton, osigurava da će poruka biti primljena onako kako ste namjeravali.

Procijenite svoj komunikacijski stil

Samosvijest je ključ poboljšanja komunikacije. Stalno procjenjujte kako komunicirate i po potrebi prilagođavajte svoj pristup. Ostavlja li vaš nastup dojam pristupačnosti? Ostavljate li ispravan dojam na sastancima? Promišljen odnos prema vlastitom komunikacijskom stilu može dovesti do učinkovitijih interakcija s kolegama, klijentima i nadređenima.

Razgovarajte sami sa sobom pred ogledalom koristeći različite tonove glasa i držanja tijela. Koje emocije mislite da pritom izražavate? Radost ili tugu? Uzbuđenje ili nervozu? Svijest o tome kako komunicirate te emocije pomaže vam da svoju poruku prenesete jasnije.

Vrijeme je da vaše riječi dođu do izražaja

Prepoznajući da se velik dio komunikacije odvija kroz ton glasa i govor tijela, možemo poboljšati svoje interakcije s kolegama, klijentima i nadređenima. Usavršavanje vještina neverbalne komunikacije ne samo da može unaprijediti odnose, već i ojačati vašu karijeru, pomažući vam da ostavite dojam samouvjerene, pristupačne i jasne osobe.

Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).

Foto: Unsplash

Nastavite čitati