
Poslovna komunikacija: Kako ostati profesionalan na radnom mjestu
Poslovna komunikacija nije laka. Jeste li ikada bili na sastanku s kolegom koji prolazi kroz gadan prekid i slučajno je podijelio malo previše osobnih informacija s vama? Ili radite s menadžerom koji apsolutno nikad ne pokazuje baš nikakvu emociju, toliko da djeluje gotovo robotski. Dijeljenje osobnih iskustava i pokazivanje svojih emocija na radnom mjestu može ojačati odnose, ali pazite da ne pretjerate, to može dovesti do suprotnog efekta. Naučite kako dobro komunicirati u poslovnom okruženju, pronaći pravu mjeru i izgraditi povjerenje unutar svog tima.
Pronaći ravnotežu između otvorenosti i profesionalnosti nije uvijek jednostavno. Ključ je u tome da budete dovoljno otvoreni da pokažete ljudskost, a opet dovoljno suzdržani da održite poštovanje, povjerenje i profesionalnu stabilnost u svakom poslovnom odnosu.
Što znači dobra poslovna komunikacija na radnom mjestu
Dobra poslovna komunikacija znači dijeljenje osobnih iskustava, misli ili osjećaja s kolegama na način koji doprinosi međusobnom razumijevanju i stvaranju boljih odnosa. Otvorenost se može očitovati u jednostavnim trenucima, poput spominjanja planova za vikend ili kratke anegdote iz privatnog života, ali i u dubljim razgovorima o izazovima s kojima se suočavate. Takva razmjena informacija omogućava da vas kolege dožive kao stvarnu osobu, a ne samo kao profesionalnu ulogu. Cilj je izgraditi autentične veze, ali uvijek s jasno postavljenim granicama koje štite i vas i druge od nelagode ili pretjerane intimnosti.
Istraživanja pokazuju da kada zaposlenici razvijaju dublje veze na poslu, koristi imaju i pojedinci i cijeli tim. Jače veze vode do bolje suradnje, veće angažiranosti i podržavajuće radne okoline u kojoj se ljudi osjećaju sigurnije i motiviranije. Takvo okruženje olakšava komunikaciju, potiče kreativnost i smanjuje osjećaj izoliranosti, što je posebno važno u dinamičnom i stresnom radnom ritmu.
Ljudi se povezuju kroz ranjivost – to je osnovna psihologija. Dijeljenje gradi povjerenje jer nas podsjeća na našu zajedničku ljudskost i činjenicu da svi, bez obzira na poziciju, prolazimo kroz uspone i padove. Kada postoji osjećaj iskrene povezanosti, suradnja postaje otvorenija, a timovi učinkovitiji.
To je također jedan od najboljih primjera autentičnosti na radnom mjestu. Dodavanje vlastite osobnosti u svakodnevne zadatke i komunikaciju čini radno okruženje življim, toplijim i pristupačnijim. Ipak, važno je prepoznati da nisu svi osobni detalji prikladni za uredske razgovore. Prava vrijednost otvorenosti leži u balansu, odnosno dijeljenju dovoljno da gradite odnose, ali ne toliko da narušite poslovnu komunikaciju, profesionalnost ili granice drugih.
Primjeri dobre komunikacije na poslu
Pitate se što je u redu podijeliti s kolegama, a što biste ipak trebali ostaviti za sebe. Evo primjera:
Pretjerana otvorenost:
- Žaljenje kolegama o svom bivšem suprugu i o dugotrajnom procesu razvoda koji ste morali proći
- Davanje eksplicitnih detalja o zdravstvenom stanju kad bi jednostavno „imam termin kod liječnika“ bilo dovoljno
- Prenošenje informacija vezanih uz jednog kolegu drugim kolegama u timu
Prikladna otvorenost:
- Spomenuti zabavnu vikend aktivnost u neformalnom razgovoru
- Podijeliti da uzimate dan za mentalno zdravlje kako biste dali primjer brige o sebi
- Razgovarati o izazovu koji ste prevladali na način relevantan za posao
Kako pronaći ravnotežu u poslovnoj komunikaciji
Predstavljamo vam pravilo “profesionalne relevantnosti” koje će vam pomoći u poslovnoj komunikaciji. Dijelite aspekte svog života koji potiču povezanost, a da pritom ne ulazite u područja koja bi mogla druge učiniti nelagodnima. Pronalazak te zlatne sredine zahtijeva praksu, ali evo nekoliko korisnih savjeta:
- Razmotrite publiku. Ono što je prikladno dijeliti s bliskim kolegama možda nije primjereno za sastanak s cijelom tvrtkom.
- Ostanite relevantni. Ako vaša priča nema utjecaja na razgovor ili dinamiku rada, vjerojatno je bolje da je ne dijelite.
- Ostanite profesionalni. Posao nije terapija – ako vam treba emocionalna podrška, bolje je povjeriti se prijatelju, mentoru ili terapeutu izvan ureda.
- Pratite reakcije. Ako ljudi izgledaju nelagodno ili nezainteresirano, znak je da je bolje povući se.
Bonus savjet za lidere: kako menadžeri mogu ostaviti dobru poslovnu komunikaciju
Ako ste u ulozi voditelja i po prirodi ste rezervirani, poslovna komunikacija s kolegama može djelovati nepotrebno ili neugodno. No, vrijedi uložiti trud jer vas otvaranje čini pristupačnijima i povezuje vas s timom. Počnite s malim koracima – podijelite osobni izazov koji ste prevladali na poslu ili hobi koji volite. Ne morate otkrivati svoje najdublje tajne, ali davanje tima uvid u to tko ste može uvelike povećati osjećaj povezanosti s vama. Riječ je o stvaranju sigurnog prostora za druge pokazujući da ste i vi sigurni.
Kako se lagano otvoriti:
- Počnite s malim stvarima. Dijelite lagane osobne anegdote, poput knjige koju čitate ili omiljenog mjesta za odmor.
- Ostanite relevantni. Govorite o prošlim profesionalnim izazovima i načinima na koje ste ih prevladali kako biste inspirirali tim.
- Budite namjerni. Ciljajte na autentičnost, bez forsiranja osobnih priča koje ne osjećate prirodnima.
- Pokažite ranjivost (bez pretjerivanja). Priznavanje da nemate sve odgovore može vas učiniti pristupačnijima, a da narušite svoj autoritet.
Samorazotkrivanje na poslu može biti moćan alat kada se koristi na pravi način. Može izgraditi odnose, poboljšati kulturu na radnom mjestu i učiniti da ured djeluje malo manje profesionalno. Pronađite onu zlatnu sredinu gdje ste dovoljno otvoreni da se povežete, ali dovoljno profesionalni da stvari ostanu na pravom putu. A ako se ikada nađete usred priče i pomislite: “Treba li ovo uopće dijeliti?” – odgovor je vjerojatno ne.
Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).
Foto: Unsplash