Aktivno slušanje – preduvjet uspješne karijere
Piše: Martina Lovaković
Većina često pretpostavlja da je najvažnije ono što oni izgovore na razgovoru za posao ili u razgovorima s nadređenima ili suradnicima. U konačnici, vjerojatno i vi smatrate da ne možete dokazati za što ste sposobni, a da prethodno ne kažete što znate raditi, zar ne?
No, što ako vam kažemo da ključ napretka u vašoj karijeri nije samo u onom što kažete? Što ako napredovanje u vašoj karijeri ima puno veći učinak ako znate dobro slušati? Ili preciznije – koliko ste vješti u aktivnom slušanju?
Što je aktivno slušanje?
Jednostavno rečeno, aktivno slušanje je način slušanja s namjerom i strategijom. Umjetnost aktivnog slušanja jedna je od lekcija koju je potrebno naučiti da bi se mogla uspješno primjenjivati.
U tu svrhu, znanstvenici su aktivno slušanje nazvali najvišom i najučinkovitijom razinom slušanja. Opisali su ga kao slušanje u svrhu dobivanja sadržaja od druge strane, u svrhu namjere i osjećaja empatije prema osobi koja priča. Riječ je o načinu prikupljanja više informacija i podataka za dublji uvid u to što osoba možda osjeća ili govori.
Ali aktivno slušanje nije samo ono što zadržavate iz razgovora – to je i način na koji prenosite osobi da je slušate i dajete joj do znanja da ste zainteresirani za ono što vam govori. Sve to može se pokazati tijekom razgovora i to verbalnim i neverbalnim znakovima. Aktivno slušanje način je slušanja koji potiče upotrebu govora tijela i riječi kako bi drugima dali do znanja da slušamo i stvarno čujemo što nam druga strana govori.
Aktivno slušanje je vještina koju neki imaju urođenu prirodnije nego drugi, ali na kojoj svi mogu raditi ako to žele. A zbog unaprjeđenja karijere bi trebali.
Zašto je aktivno slušanje važno za karijeru?
Dobrobiti aktivnog slušanja u radnom okruženju su višestruke. Dugoročno ćete imati velike koristi u vašem svakodnevnom poslu, kao i u vašoj karijeri općenito.
Dobit ćete sve potrebne informacije
Kad naučite usvajati potpuno aktivni stil slušanja, moći ćete prikupiti sve informacije potrebne za uspješan dovršetak projekata.
U nekim slučajevima uštedjet ćete puno vremena i živaca pa se nećete morati vraćati svom nadređenom s dodatnim pitanjima. U drugim slučajevima znat ćete kada zapravo trebate zatražiti više informacija.
U svakom slučaju, omogućuje vam da se predstavite kao pametan i promišljen zaposlenik koji dobro može obaviti posao.
Omogućuje djelotvornu suradnju
Aktivno slušanje temeljna je značajka djelotvorne i uspješne suradnje i poslovnog uspjeha. Ako vas ne razumiju ili vi ne razumijete nekoga, vama i vašem timu ili klijentu vrlo je teško napredovati.
Smanjuje nesporazume i izgubljene sate rada
Ako aktivno slušate i radite na tome da postanete vješt komunikator, jedna od prednosti je ta što neće biti prilike za nesporazume koji bi mogli dovesti do toga da se posao dovršava na neučinkovit ili na pogrešan način.
Kad svi razumiju što se od njih očekuje, glavne namjere, ciljeve i sve ostalo što je bitno za posao, puno su veće šanse da će posao biti dobro izveden i prvi put.
Izgrađuje uspješne radne odnose
Aktivno slušanje može pomoći i u uklanjanju napetih situacija i poboljšanju odnosa između članova tima. Kada nekome pokažete da ga cijenite i da vam je prioritet dobro ga čuti i razumjeti, vjerojatnije je da će se osjećati bolje i da će kvalitetnije komunicirati.
To pomaže u izgradnji samopoštovanja i odnosa među kolegama s kojima komunicirate, a u konačnici može dovesti i do boljih rezultata.
Budite netko s kim ljudi žele raditi – i preporučuju vas drugima
Aktivno slušanje može dugoročno utjecati na vašu karijeru. Jednostavno rečeno, čini vas osobom s kojom je zanimljivije raditi, sada i u budućnosti.
Kada pažljivo i zamišljeno slušate, ljudi se osjećaju važnije, osjećaju vašu podršku, što može povećati i lojalnost između vaših suradnika i supervizora. Čak i u trenucima suočenosti s komplikacijama i pogreškama.
I dok je, naravno, važna i kvaliteta vašeg rada, ljudima ipak ostaju u sjećanju oni s kojima je lako surađivati.
Prije sljedeće suradnje podsjete se kako im je bilo i kako su se osjećali kada su radili s osobama s kojima nije bilo nesporazuma i prepreka. Dobre vještine slušanja čine vas osobom koju će vjerojatnije ponovno potražiti ili preporučiti za projekte, poslove ili neke druge vrste suradnje.
Kako aktivno slušanje može pomoći u traženju posla?
Naravno, izgradnja odnosa često zahtijeva određeno vrijeme i različite vrste razgovora tijekom razdoblja zajedničkog rada.
Ali to ne znači da aktivno slušanje ne može biti korisno i u kraćim razgovorima. Primjerice, poput onog koji se odvija tijekom razgovora za posao. Aktivno slušanje često može poprilično uvjetovati hoćete li dobiti posao ili odbijenicu.
Aktivno slušanje tijekom razgovora za posao pokazuje da ste prisutni, zainteresirani i aktivno sudjelujete u razgovoru, ne razmišljajući o sljedećem odgovoru koji želite dati ili o sljedećem pitanju koje biste željeli postaviti.
Boravak u istom mentalnom prostoru u kojem se nalazi i osoba koja vam postavlja pitanja, čini da se obostrano osjećate kao da ste dio tog razgovora. Tada to postaje ležerni razgovor. Kada se menadžeri za zapošljavanje osjećaju dobro u društvu kandidata, vjerojatnije je da će ih pozvati u sljedeći krug razgovora za posao.
Kao osobi koja traži posao i šalje prijave, aktivno slušanje također vam može pružiti više detalja o poslu i ljudima s kojima biste rado radili. Spomenute informacije mogu vam pomoći da odlučite je li ovo zaista posao koji biste željeli u budućnosti raditi.
Kako možete pokazati da aktivno slušate?
Ako zaključimo da je jedan od glavnih ciljeva aktivnog slušanja pokazati ljudima da ih pozorno slušate i da vam je bitno ono što vam govore, važno je i kako pokazujete te vještine slušanja.
U teoriji je prilično jednostavno. Aktivno slušanje može se provesti samo jednom aktivnošću – istinskim slušanjem sugovornika. To, međutim, ne znači da je to i jednostavno.
Vrlo je lako odlutati mislima, odvratiti pažnju drugim stvarima ili razmišljati o tome što bismo trebali sljedeće reći. Za aktivno slušanje potreban je napor.
Napor koji biste trebali uložiti tako da se prvo usredotočite na vlastitu neverbalnu komunikaciju i to na sljedeće načine:
- Ostvarite kontakt očima.
- Usmjerite tijelo prema osobi s kojom razgovarate.
- Klimnite glavom povremeno kako biste pokazali razumijevanje ili potvrdan odgovor.
- Ako je riječ o razgovoru za posao, vodite kratke bilješke jer ćete dobiti informacije koje će vam biti korisne u budućnosti.
- Reagirajte odgovarajućim izrazima lica (primjerice, osmijeh kad sugovornik kaže nešto smiješno).
- Obratite pažnju na govor tijela vašeg sugovornika – postoji li nešto što vam on govori, a da isto ne dijeli verbalnim putem? Ako osoba kaže da je mirna, a ipak se vrpolji ili je napeta, imate indikatore koji će vam reći drukčije. A ti vam pokazatelji mogu pružiti priliku da postavite pitanja koja će pokazati da na to obraćate pažnju.
Navedeno nas dovodi do načina na koje možete verbalno sudjelovati u aktivnom slušanju, što je posebno važno tijekom virtualnih sastanaka i drugih razgovora koji se vode bez da obje strane borave u istoj prostoriji.
Sjajan način da verbalizirate aktivno slušanje je da prepričate i potvrdite osobi temu onoga što je s vama komunicirala. Da biste to najbolje postigli, pokušajte sljedeće:
Postavite pitanja da biste riješili nedoumice
Ako se od vas, primjerice, traži da preuzmete planiranje važnog godišnjeg događaja tvrtke, možda biste trebali pitati o ciljevima i željenom učinku koji bi događaj trebao postići, kao i o preprekama s kojima su se bivši organizatori morali suočiti u prošlosti.
Koristite podatke koje dobivate iz odgovora kako biste razjasnili problem
Ako dobijete informaciju da su prethodni organizatori imali najviše problema s finalizacijom lokacije, mogli biste reći: “U redu, kako bismo bili sigurni da smo na dobrom putu, trebali bismo se usredotočiti na lokaciju prije druge logistike i imati za cilj finalizirati mjesto do… Zvuči li to dobro za vas?”
Predstavite potencijalna rješenja na temelju naučenog
Ovdje možete predložiti mjesta s ranijih događanja koja su i tada dobro funkcionirala. Saznajte jesu li ponovno dostupna prije nego što provjerite druge lokalne hotele i slobodne sobe za konferencije i sastanke. Ovo je odličan trenutak da ponovite kako je prioritet finaliziranje lokacije.
Aktivno slušanje može vas naučiti strpljenju, a postavljanjem dodatnih pitanja mogli biste saznati koji su specifični problemi u poslu nastali i kako biste ih mogli lako riješiti.
Spomenute probleme možete uočiti jedino u slučaju da postavljate ključna pitanja, bilježite informacije i dolazite do podataka koji su vam potrebni kako biste dali prijedloge i riješili ih.
Kako možete poboljšati svoje vještine aktivnog slušanja?
A sada donosimo dobre vijesti: čak i ako se osjećate kao osoba koja ne skuša najbolje, aktivno slušanje je vještina koja se može razviti i naučiti.
Kao i kod svih vještina, aktivno slušanje se uči te se može poboljšati vježbanjem i povratnim informacijama. Umjesto da čekate sastanak sa šefom ili razgovor za posao, počnite vježbati aktivno slušanje odmah. Danas. U svakom razgovoru koji imate, sa svakom osobom koju sretnete.
Pronađite ljude koji su spremni sjediti s vama pet do deset minuta i samo razgovarati o svom danu. Tijekom tih razgovora usredotočite se na slušanje i obratite pozornost, bez da vam nešto odvlači pažnju.
Zatim vježbajte postavljati pitanja i pokušajte prepričati svojim riječima ono što ste čuli iz razgovora. Također, mogli biste potražiti različite radionice na kojima se komunikacijom nastoje uvježbati određene vještine.
Bez obzira to na koji način se odlučite vježbati aktivno slušanje, znajte da što ga više vježbate, to ono postaje lakše i prirodnije. A što više samopouzdanja steknete aktivnim slušanjem, to će vam ono više koristiti u vašoj karijeri.
Foto: Christin Hume / Unsplash