Koje su vještine potrebne za uspjeh u poslu - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
Žena smeđe kose, na laptopu, pored prozora

Koje su vještine potrebne za uspjeh u poslu

Piše: Martina Lovaković

Ako ste u potrazi za potencijalnim poslom, vjerojatno znate i sami da su osim radnog iskustva, važne i vještine koje posjedujete. One potencijalnim poslodavcima govore ne samo što možete učiniti već i kako ćete to učiniti pa čak i kakav vam je karakter.

Vještine se općenito dijele na dvije glavne:

  • Tvrde vještine
  • Meke vještine

No, kakve su to točno vještine i koja je razlika između njih? I kako poslodavce uvjeriti da imate vještine koje traže od vas?

Tvrde vještine i meke vještine

Tvrde vještine su vještine koje proizlaze iz određenog znanja i vezane su uz zadatke koje ste obavljali ili još uvijek obavljate na poslu. Primjerice, poznavanje rada u nekom posebnom programu, poznavanje stranog jezika ili nekog alata koji vam je neophodan za obavljanje posla.

Spomenute vještine stječu se kombinacijom obrazovanja ili pohađanja seminara, radionice, tečaja ili škole i osposobljavanja na radnom mjestu. Lakše ih je predstaviti, predočiti i dokazati da ste kvalificirani za rad nego u slučaju mekih vještina.

Meke vještine su vještine koje govore o vašem temperamentu, osobnosti, snalažljivosti, pouzdanosti, profesionalnosti i organiziranosti. Iako se one uvijek mogu poboljšati, ako radite na tome, nije ih lako naučiti, a još je i daleko teže prikazati rezultate.

U usporedbi s tvrdim vještinama, manja je vjerojatnost da ste meke vještine stekli nekim formalnim obrazovanjem ili obukom na radnom mjestu. Meke vještine teško možete naučiti na nekom tečaju, jer gotovo da ne postoji predavanje gdje biste mogli učiti, primjerice, o radnoj etici ili kako naučiti slušati druge. Također, teško je razlučiti posjedujete li ih.

I dok se vrlo lako može ispitati posjedujete li tvrde vještine koje ste naveli u životopisu, provjerom znanja i brzim testom, meke vještine će biti teško ispitati i naučiti. Uzmimo za primjer ocjenjivanje imate li vještine dobrog komunikatora. Takvo ispitivanje i njegovi rezultati ovisit će o osobi koja vas ocjenjuje te o brojnim drugim nijansama. Možda niste idealan kandidat za pripremu prezentacija za velike grupe ljudi, ali ste dobri u komunikaciji s jednom osobom.

Također, postoje vještine koje su na granici između jednih i drugih i ovise o tome kako ih koristite ili ćete ih koristiti u budućnosti. Primjerice, komunikacijske vještine mogu pripadati u obje skupine, a ovisi o tome kako ih koristite. Ako ih koristite u komunikaciji s klijentima i suradnicima za jasnu razmjenu informacija, one se tada nazivaju meke vještine, no ako ih koristite kao primarni posao u slučaj u da ste novinar, urednik ili copywriter, u tom slučaju radi se o tvrdim vještinama. Razlikovat ćete ih lako ako zamolbi priložite i vaš portfolio radova (blog postovi, prijašnji članci i tome slično).

Ako ste u potrazi za poslom važno je znati da morate posjedovati i jedne i druge vještine, a njihova kombinacija ovisit će o poslu kojim se bavite i o tvrtki u kojoj radite. Imajte na umu da poslodavci ne traže zadovoljeno samo jedno područje – da znate izvršavati sve zadatke koji se od vas očekuju ili da ste ugodna osoba s kojom mogu provoditi vrijeme na poslu. Oni uvijek traže oboje!

Primjeri tvrdih vještina

Tvrde vještine obično uključuju vještine usmjerene na obavljanje zadataka kao primjerice poznavanje određenog softverskog programa, kodova, SEO optimizaciju tražilice, izradu proračuna i tome slično. Ako ste računovođa od vas se očekuje da znate izraditi bilancu ili ako ste medicinska sestra podrazumijeva se da znate izvaditi krv, ali i unijeti pacijente u sustav. Ako radite u maloprodaji, teško ćete to raditi ako ne znate koristiti blagajnu. Sposobnost korištenja drugog stranog jezika također se smatra tvrdom vještinom.

U nastavku donosimo nekoliko tvrdih vještina koje poslodavci mogu tražiti od vas, ovisno o tome za koje se radno mjesto prijavljujete.

  • poznavanje softvera za upravljanje odnosima s kupcima
  • analiza podataka
  • uredništvo i lektura
  • izrada troškovnika
  • izrada bilance
  • Google Analytics
  • poznavanje programskih jezika (HTML-a, JavaScript i drugi)
  • Search Engine Optimization (SEO)
  • Facebook i Instagram oglašavanje
  • Google Ads

Kako predstaviti tvrde vještine prilikom traženja posla

U gotovo svim prilikama poslodavci će radije zaposliti kandidata koji ima određeno znanje i koji je upoznat s alatima, sustavima i procesima posla koje će svakodnevno koristiti. Stoga, vaša želja je da kad poslodavac pročita vašu prijavu za posao, da je upoznat s vještina koje posjedujete. Iz tog razloga važno ih je dobro predstaviti. Tvrde vještine ovise ponajviše o vama i poslu za koji se prijavljujete pa će navedene vještine kod svake osobe biti drukčije.

Životopis i pismo zamolbe nikada ne bi smjeli biti napisani na isti način, već prilagođeni poslu na koji se prijavljujete. Priložite materijal koji pokazati da ste kvalificirani za taj posao kojeg biste željeli raditi.

Vaša prijava za posao obvezno mora sadržavati zadatak ili upotrebu programa koji se od vas traže na budućem poslu. Ne morate zadovoljiti sve točke koje se od vas traže, ali svakako bi bilo dobro da imate većinu. Budite iskreni i ne navodite vještine koje nemate.

Osim što biste trebali navesti sve vještine, potrebno ih je opisati. Kratko ih možete opisati u životopisu, a duže u zamolbi za posao. U zamolbi također navedite projekte koje biste izdvojili kao najuspješnije i opišite ih detaljnije. Opišite kako ste ih koristili na prethodnom poslu. Također, ako ste naknadno završili neku akademiju, radionicu, tečaj ili bilo što drugo, svakako navedite i to. Potvrdu također uključite u prijavu za posao.

Kad god je to moguće koristite ključne riječi iz oglasa za posao jer velike tvrtke danas ne čitaju sve pristigle životopise, a umjesto njih to obavlja sustav pretraga koji izdvaja one sa zadovoljavajućim ključnim riječima.

Ako se želite dodatno istaknuti, otvorite LinkedIn profil i u opis profila dodajte sve podatke o svom radnom iskustvu i obrazovanju, certifikatima i vještinama. Link s LinkedIn profilom slobodno dodajte u prijavu za posao.

Primjeri mekih vještina

Meke vještine su vaše karakterne osobine i navike i povezane su s načinom na koji obavljate posao. Razmislite o tome jeste li kreativni, možete li se dobro uklopiti u novi posao, kako rješavate krizne situacije i jeste li motivirani.

Meke vještine označavaju način na koji se odnosite prema ljudima oko sebe. Jeste li timski nastrojeni, empatični i kakvih ste komunikacijskih vještina.

U nastavku donosimo nekoliko primjera Meke vještine koje poslodavci traže:

  • dobre komunikacijske vještine
  • timski rad
  • prilagodljivost raznim situacijama
  • dobro upravljanje konfliktima
  • brzo rješavanje nastalih problema
  • znatiželja
  • emocionalna inteligencija
  • empatija
  • dobra organizacija
  • dobre upravljačke sposobnosti
  • ustrajnost
  • samopouzdanje
  • radna etika
  • dobro upravljanje vremenom

Kako prikazati meke vještine tijekom traženja posla

Ako ne znate koje meke vještine prikazati za određenu poziciju za koju se prijavljujete, možete istaknuti i opisati one koje se od vas traže u prijavi za posao. Na isti način kao što ste to učinili kod tvrdih vještina.

No, nemojte ovdje stati. Razmislite o tome koje biste meke vještine mogli dodati prijavi za posao, a koje bi vas mogle učiniti boljim u obavljanju posla za koji se prijavljujete. Ovdje uzmite u obzir čime se tvrtka bavi i koje je točno radno mjesto za koje se prijavljujete. Ako posao od vas zahtijeva da vodite i tim ljudi, morat ćete se istaknuti komunikacijskim vještinama, sposobnostima slušanja i davanja konstruktivnih povratnih informacija.

Meke vještine teško se prikazuju i upravo zbog toga poželjeno je navesti primjere kroz svoje priče i postignuća. Opišite u kojem slučaju ste se iskazali kao timski igrač i koje je dobrobiti od toga imala tvrtka za koju ste tada radili.

Uvijek razmislite o tome što ima smisla za konkretan posao za koji se prijavljujete. Najbolji način da se istaknete je taj da nabrojite vještine koje se podudaraju s opisom posla za koji se prijavljujete i tako date do znanja poslodavcu da ste savršeni kandidat za taj posao. Također, ne zaboravite i meke vještine uključiti u svoj LinkedIn profil.

Zaključak

Zaključak je da ste savršeni kandidat za posao ako imate zadovoljavajuće tvrde i meke vještine. Budite sigurni da jedno bez drugog ne ide. Samo tako bit ćete idealan zaposlenik i sigurno ćete biti pozvani na razgovor za posao. Stoga, prije nego što kliknete “sent” i pošaljete oskudno napisan životopis i zamolbu za posao, provjerite još jednom koje biste kvalitete, sposobnosti i znanja voljeli istaknuti tako da poslodavac pomisli da ste idealan kandidat za njegov tim.

Foto: Andrew Neel / Unsplash

Nastavite čitati