Što je kreativno razmišljanje i kako ga iskoristiti u poslovanju
Je li vam se ikada dogodilo da ste pripremili iznenađujuće ukusan obrok koristeći nasumične sastojke koje ste imali u hladnjaku? Taj jednostavan primjer je kreativno razmišljanje na djelu. Na današnjem tržištu rada, gdje je inovacija ključna, kreativno razmišljanje više nije samo dodatna vještina – ona je nužna za napredovanje u karijeri.
Što je kreativno razmišljanje?
Kreativno razmišljanje je sposobnost sagledavanja problema ili situacija iz nove perspektive. To uključuje razmišljanje izvan okvira i smišljanje jedinstvenih, učinkovitih rješenja. Ova vještina nije ograničena na umjetnička područja, već je neophodna u svakoj profesiji, od poslovanja i znanosti do tehnologije i obrazovanja.
Kreativan mislilac je netko tko se može prilagoditi promjenjivim okolnostima i doći do originalnih rješenja. To je netko tko je znatiželjan, tko postavlja pitanja i ne boji se isprobati nove stvari. To je netko tko može vidjeti mogućnosti tamo gdje bi drugi mogli vidjeti ograničenja i nalazi radost u procesu istraživanja i otkrivanja.
Četiri različite vrste kreativnog razmišljanja
Kreativno razmišljanje dolazi u različitim oblicima, a svaki je vrijedan u različitim kontekstima. Evo nekoliko ključnih vrsta kreativnog razmišljanja:
Umjetničko stvaralaštvo
Ovo vam vjerojatno prvo padne na pamet – to je sposobnost stvaranja nečeg novog i lijepog, bilo da se radi o slici, pjesmi, knjizi ili dobro dizajniranoj web stranici. Umjetnička kreativnost ključna je u područjima kao što su grafički dizajn, oglašavanje i zabava, gdje vizualna i auditivna privlačnost igraju značajnu ulogu.
Analitička kreativnost
Analitička kreativnost sastoji se u razbijanju složenih problema i pronalaženju inovativnih rješenja pomoću podataka, informacija i logičkog razmišljanja. Neophodno je u područjima kao što su podatkovna znanost, inženjerstvo i financije, gdje prepoznavanje obrazaca i donošenje odluka na temelju podataka može dovesti do značajnog napretka.
Lateralno razmišljanje
Lateralno razmišljanje uključuje sagledavanje problema iz različitih kutova i pronalaženje rješenja koja nisu odmah očita. Ovakav način razmišljanja iznimno je važan u ulogama koje zahtijevaju rješavanje problema i inovacije, poput razvoja proizvoda, marketinga i upravljanja. Potiče razmišljanje izvan okvira i pronalaženje kreativnih načina za prevladavanje izazova.
Divergentno i konvergentno mišljenje
Divergentno razmišljanje je smišljanje širokog spektra ideja, bez obzira koliko lude i neobične one na prvu izgledale. Konvergentno razmišljanje, s druge strane, uključuje sužavanje ovih ideja kako bi se pronašlo najbolje moguće rješenje. Obje su vrste važne u kreativnom procesu: divergentno razmišljanje potiče inovacije, dok konvergentno razmišljanje usavršava i implementira ideje.
Primjeri kreativnog razmišljanja
Sada kada smo istražili različite vrste kreativnog razmišljanja, pogledajmo kako se te vještine manifestiraju:
Otvorenost
Ovo je temelj kreativnog razmišljanja. Radi se o spremnosti za nove ideje i nove perspektive, čak i ako se isprva čine nekonvencionalnima. Na primjer, na timskom sastanku biti otvoren može značiti razmotriti nekonvencionalne prijedloge i istražiti njihov potencijal prije nego što ih odbacite.
Inovacija i invencija
Inovacija uključuje stvaranje novih ideja, proizvoda ili metoda, dok je invencija oživljavanje tih ideja. Kreativno razmišljanje može biti prednost u okruženjima koja potiču eksperimentiranje i preuzimanje rizika. Inženjer koji dizajnira revolucionarnu aplikaciju dobar je primjer ove vrste kreativnog razmišljanja.
Rješavanje problema
Rješavanje problema ključni je aspekt kreativnog razmišljanja. To je sposobnost definiranja problema, stvaranja originalnih rješenja i implementacije najboljeg. Voditelj projekta koji svladava značajan izazov slijedeći jedinstveni pristup pokazuje kreativne vještine rješavanja problema.
Suradničko razmišljanje
Suradničko razmišljanje uključuje rad s drugima na stvaranju i usavršavanju ideja. Zahtijeva komunikaciju, empatiju i sposobnost nadogradnje na tuđe mišljenje. Na primjer, kreativni mislilac može voditi sesiju razmišljanja u kojoj se članovi tima osjećaju ohrabreni podijeliti svoje ideje, što rezultira zajedničkim, inovativnim rješenjem.
Dodatni savjeti za prihvaćanje vaše kreativne strane
Vaše kreativno razmišljanje potaknut će eksperimentiranje, na radnom mjestu i izvan njega. Pogledajte ove savjete:
Izazovite sebe: izađite iz svoje zone udobnosti! Isprobajte nove hobije, naučite novi jezik ili novi instrument ili idite drugim putem do posla. Izlaganje novim iskustvima potiče nove ideje i pomaže vam vidjeti svijet iz različitih perspektiva.
Prigrlite znatiželju: znatiželja je gorivo koje pokreće kreativnost. Postavljajte pitanja, istražujte različite ideje i budite otvoreni za nove informacije. Čitajte knjige izvan svog uobičajenog žanra, gledajte dokumentarce o nepoznatim temama ili započnite razgovore s ljudima iz različitih sredina.
Razmišljajte kao šef: ponekad najbolje ideje dolaze iz suradnje. Upotrijebite različite tehnike, kao što su mentalne mape ili brainstorming kako biste stvorili širok raspon ideja. Nemojte se bojati postati pomalo blesavi—čak i čudne ideje mogu potaknuti nešto uistinu inovativno.
Pretvorite prepreke u katalizatore: vjerovali ili ne, ograničenja zapravo mogu potaknuti kreativnost. Zamislite vrijeme kada ste morali osmisliti prezentaciju koristeći samo 5 ili 10 minuta. Ovaj vas izazov može natjerati na stvaranje neočekivanih rješenja. Dakle, sljedeći put kad se suočite s ograničenjem, shvatite to kao priliku da oslobodite svoj kreativni potencijal!
Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).
Autor: S.D., Foto: Unsplash