Sadržaj portala

Sanja Varlaj: Tek sada mogu upotrijebiti sva svoja znanja

Razgovorala: Antonia Kulić

Fotografije: Tomislav Smoljanović

Uspješna menadžerica s impresivnim znanjem u korporativnom svijetu, govori o svom iskustvu i razlozima za ulazak u poduzetništvo.

Tijekom dvadesetak godina, Sanja je u svojoj karijeri bila na vodećim pozicijama u McDonald’su, LURA grupaciji, Lorealu Adria, Keune Adriaticu i Zubak Holdingu. Danas je ponosna vlasnica tvrtke SV EDUCATION & CONSULTING  koju razvija a, zajedno s kolegicom Ivanom Mišić Lokar, osmislila je SVIM tim i edukativni projekt Bizfriz Lider Akademija. Ove jeseni Sanja Varlaj je postala i predavačica na Poslovnom veleučilištu gdje drži kolegij Poslovni marketing studentima diplomskih studija Marketinga i Komunikacija. Svoja iskustva iz potpuno različitih industrija i prelazak iz korporacijskog u svijet  poduzetništva, Sanja otkriva u intervjuu za naš portal.

Prvi ozbiljan posao dobili ste u McDonald’su koji je u to vrijeme tek pripremao dolazak u Hrvatsku. Za to ste i dobili nagradu za  najboljeg mladog menadžera na svijetu. Možete li nam reći nešto više o tom iskustvu?

Javila sam se na otvoreni natječaj. Bila sam vrlo mlada, sa tek završenim fakultetom, puna ambicije i vrlo malo radnog iskustva, a u marketingu potpuno bez iskustva. Moj je cilj bio naučiti što više i raditi u marketingu. Poznato je da su američke firme poput Coca-Cole ili Mcda pioniri marketinga, o njima smo učili na fakultetu, a san je svakog mladog čovjeka da tamo radi. Pozicija nije bila za marketing poziciju nego za office menadžera. Znala sam da će bi mi to trebao biti ulaz u kompaniju, a da ću onda svojim radom pokušati doći do odjela marketinga. Tako je i bilo. Vrlo brzo sam bila promaknuta na mjesto marketing koordinatorice i onda i marketing menadžerice.

U sklopu treninga za poziciju marketing menadžera, osim rada u restoranu, bila sam poslana u centralu u Oak Brook, Illinois, blizu Chicaga. Tamo se svake godine održava poseban trening za buduće PR i marketing menadžere, na kojem sudjeluje oko 100 ljudi iz cijelog svijeta. Grupa u kojoj sam bila, imala je najbolju prezentaciju i rad, a unutar te grupe procjenili su mene kao najperspektivnijeg mladog menadžera. Tu nagradu i danas čuvam i puno mi znači. Tada sam bila trudna četiri mjeseca sa svojom kćerkom  i zato je taj trening, za mene, još vrijedniji. 

Često navodite kako je poseban dojam na vas ostavio vaš tadašnji šef Paul Connan.

Paul Connan, moj prvi šef prepoznao je moju ambiciju, zalaganje i ideje. Kao i veliku strast prema poslu. Dao mi je priliku, iako su drugi smatrali da bi osoba s više iskustva bila pogodnija. Bio je dosljedan, izuzetno pošten i stručan. Vrlo otvoren i direktan u komunikaciji a opet izuzetno empatičan. Također me naučio jednu iznimno važnu stvar, a to je da su karakter, zalaganje, vjera u posao, lojalnost, važniji od stručnosti.

Nakon McDonaldsa, postali ste iznimno tražena marketinška stručnjakinja na tržištu rada, te ste sudjelovali u rebrendiranju Dukata.

Tada su me «head hunting» agencije stalno zvale. Bio mi je veliki izazov doći u tvrtku poput Dukata. Radila sam na reorganizaciji tada samostalnih poduzeća u Lura grupu. Veliko  sam iskustvo stekla tada u radu sa konzultanskom kućom koja je bila angažirana na tom projektu. Nakon toga, kao direktorica marketinga i zadužena za brend Dukat, krenuo je i projekt rebrandinga.

Izuzetno sam ponosna na „kockice“ koje su  i danas na mnogim Dukatovim pakiranjima.. Imala sam izvrsnu suradnju sa agencijom Imago koju sam angažirala za taj projekt i zajedno smo izuzetno dobro odradili taj posao. To je bilo prije 20 godina ali i danas je taj dizajn prisutan i vrlo prepoznatljiv. To sve govori 🙂

Kako to da ste iz prehrambene industrije prešli u sektor ljepote (Nivea, Loreal, Keune Adiratic)?

Mi markentigaši često kažemo „marketing je marketing“. Ako znate napraviti strategiju, ako znate kako razmišljaju potrošači i kreativni ste, prelazak iz branše u branšu nije nikakav problem. Treba naučiti zakonitosti novog tržišta, ali za mene su to uvijek bili izazovi a ne problemi.

Sva iskustva spadaju u osobni razvoj i učenje. To je edukacija u najširem smislu, meni izuzetno važna. To je i najveći benefit koji velike kompanije pružaju i na tome sam jako zahvalna.

Nakon korporativnih iskustava, započeli ste poduzetničku karijeru. Kako ste se odlučili na poduzetništvo?

To je bio prirodan put. Kada shvatite da se vaše osobne i poslovne vrijednosti toliko kose s onima koje vrijede u korporacijama, da se zbog toga loše osjećate i ne dajete sve od sebe (a to nije pošteno) vrijeme je za neki novi put. Tek sada mogu upotrijebiti sva prikupljena znanja, biti svoja i pružiti klijentima ono što nekada nisam mogla jer sam bila obavezna slijediti pravila i vrijednosti kompanije koja me plaćala. Mnogi ljudi nisu zadovoljni, muče se odlazeći na posao, mrze svoje šefove i kolege, a ne znaju zašto! A to je zato što ne žive prema svojim vrijednostima, stavili su svoje vrijednosti «u stranu» jer je prevladao strah i lažna sigurnost stalnog zaposlenja. Kroz osobni razvoj shvatila sam gdje je „catch“ i što mi treba da budem zadovoljna i sretna osoba, žena, majka. Moja sloboda, u najširem smislu, mi je jako važna ali spremna sam prihvatiti i odgovornost koju ona nosi.

Možete li nam detaljnije predstaviti vaš projekt SVIM tim i Bizfriz Lider Akademiju?

Da biste uspješno vodili svoj salon i bili zadovoljni cjelokupnim životom, važno je da se oboružate informacijama, znanjima i vještinama. Važno je da potaknete sposobnosti koje su vam potrebne i da osvijestite korake koji su neophodni za poslovno napredovanje i uspjeh. Ti važni koraci ka uspjehu, počinju kroz vaš osobni razvoj. Mnogi vlasnici salona su vrsni “majstori svog zanata”, ali nedostaje im ona druga polovica potrebnog znanja i vještina. To su vještine koje su potrebne u raznim fazama razvoja posla. 

Glavna ideja vodilja SVIM tima je:  Lijepo je biti vlasnik uspješnog biznisa, ali nikako i rob svog salona! Više od dva desetljeća surađujemo sa vlasnicima i zaposlenicima beauty salona, i kroz savjetovanja, razgovore, edukacije i ankete na tržištu, nastao je edukativni projekt Bizfriz Lider Akademija. Riječ je o projektu za vlasnike ili voditelje beauty salona koji nudi kompletnu  potporu u vođenju i formiranju profitabilnog i stabilnog poslovanja koja uključuje organizaciju poslovanja i sitematizaciju procesa rada, efikasne marketinške alate individualizirane za svaki salon, izradu projekta maloprodaje, radionice za bolju komunikaciju s klijentima (i unutar tima) te edukacije iz financijskog segmenta poslovanja. Izuzetno sam ponosna što je kroz akademiju prošlo već četiri generacije iznimnih ljudi.

S obzirom na to da ste dugi niz godina proveli u menadžmentu i marketnigu, a sad i u poduzetništvu, usporedite razliku u poziciji i broju žena u tom segmentu nekada i danas? Mislite li da se stanje poboljšalo?

Je, ali ne dovoljno. Žena ima puno i sve više na rukovodećim položajima ali onaj nevidljivi strop je još uvijek prisutan i nema ih dovoljno na top pozicijama. Smatram da si trebamo međusobono puno više pomagati, kroz projekte kao što je bio vaš – «Mentorstvo kao oblik networkinga među ženama» i u kojem sam bila jedna od mentorica na što sam jako ponosna. Podržavam projekt i Aninu ideju i želim i dalje sudjelovati i pomagati mlađim kolegicama.

Što biste poručili ženama koje žele napraviti preokret u karijeri poput vas?

Poručila bi im da vjeruju u sebe i svoje ideje. Da vjeruju svojoj intuiciji, tzv. „gut feelingu“. Neka ulažu u svoje znanje, osobni razvoj i samopouzdanje, više nego u nove torbice i izgled. Ne bih željela da me se krivo shvati kroz ovu zadnju rečenicu. Ne mislim da su te stvari nepotrebne, dapače, i to je dio života i treba znati uživati u lijepim stvarima. Ono što želim reći je da ne treba stati na vanjštini, te da radom na sebi i ulaganjem novca u sebe postižemo upravo one karakteristike, osobine koje su potrebne za uspjeh u poduzetništvu: hrabrost, samopouzdanje, autentičnost i zadovoljstvo samom sobom; jer jednom je netko rekao „Samo sretan čovjek može usrećiti druge“.