Emocionalna inteligencija – zašto je važna i kako je postići
Piše: Martina Lovaković
Emocionalna inteligencija opisuje sposobnost opažanja, kontrole i procjene emocija. I dok neki stručnjaci tvrde da se emocionalna inteligencija može naučiti, izvježbati i ojačati, drugi tvrde da je riječ o urođenoj karakteristici. Razumijevanje emocija može biti ključ za bolje odnose, poboljšanje blagostanja i jače komunikacijske vještine.
I iako je važno znati izraziti i kontrolirati vlastite emocije, jednako je važno razumjeti, tumačiti i reagirati na emocije drugih. Zamislite svijet u kojem ne možete razumjeti kada se vaša prijateljica osjeća tužno ili kada je kolega na poslu bio ljut na vas? Psiholozi sposobnost čitanja tuđih emocija nazivaju emocionalnom inteligencijom, dok neki idu korak dalje i objašnjavaju da emocionalna inteligencija može biti važnija od IQ-a za postizanje uspjeha u životu.
Što je emocionalna inteligencija i kako je mjeriti?
Danas postoje različiti testovi za mjerenje emocionalne inteligencije, a najčešći se mogu svrstati u dvije skupine: testovi sposobnosti i psihologijski testovi koji procjenjuju nečiju osobnost. Upravo su psihologijski testovi najčešći jer ih je najlakše provoditi i bodovati. Na takvim testovima ispitanici odgovaraju na pitanja ili izjave dok u isto vrijeme ocjenjuju vlastito ponašanje. Primjerice, izjavu “Često osjećam da razumijem kako se dugi osjećaju”, ispitanik bi mogao opisati izjavu tako da se ne slaže s njom, donekle se slaže, slaže se ili se u potpunosti slaže.
S druge strane, testovi sposobnosti pokušavaju doprijeti do reakcije ljudi na situacije tako da na kraju procjenjuju svoje vještine. Takvi testovi često zahtijevaju od ljudi da pokažu svoje sposobnosti koje zatim ocjenjuje treća strana.
U slučaju da polažete test emocionalne inteligencije koje provodi psiholog, mogle bi se koristiti ove dvije mjere:
1. Mayer-Salovey-Caruso test emocionalne inteligencije (MSCEIT)
Test zasnovan na sposobnostima koji mjeri četiri grane Mayerovog i Saloveyevog EI modela. Ispitanici izvode zadatke osmišljene za procjenu svoje sposobnosti opažanja, identificiranja, razumijevanja i upravljanja emocijama.
2. Popis emocionalnih i društvenih kompetencija (ESCI)
Spomenuti test temelji se na starijem modelu ispitivanja, a provodi se kroz Upitnik za samoprocjenu. Radi se tako da pojedinci ponude ocjene sposobnosti određenih osoba u nekoliko različitih emocionalnih kompetencija. Test je osmišljen za procjenu društvenih i emocionalnih sposobnosti koje pomažu razlikovati ljude kao snažne vođe.
Danas na Internetu postoji velik broj neformalnih internetskih testova, od kojih su mnogi besplatni, a mogu vam također poslužiti za istraživanje i razumijevanje vaše emocionalne inteligencije.
Razine emocionalne inteligencije
Stručnjaci vjeruju da postoje četiri različite razine emocionalne inteligencije, a to su:
- emocionalna percepcija (uočavanje emocija)
- sposobnost rasuđivanja pomoću emocija
- sposobnost razumijevanja emocija
- sposobnost upravljanja emocijama
Emocionalna percepcija (uočavanje emocija)
Prvi korak ka razumijevanju emocija je njihovo točno opažanje. U mnogim slučajevima to može uključivati razumijevanje neverbalnih signala poput govora tijela i izraza lica.
Sposobnost rasuđivanja pomoću emocija
Sljedeći korak uključuje korištenje emocija za promicanje razmišljanja i kognitivne aktivnosti. Emocije nam pomažu svakodnevno odrediti prioritete. Na što ćemo obratiti pozornost i kako ćemo na temelju toga reagirati. Najčešće emocionalno reagiramo na stvari koje privlače našu pozornost.
Sposobnost razumijevanja emocija
Emocije koje percipiramo mogu imati različita značenja. Ako netko izražava emocije koje uključuju ljutnju i bijes, promatrač može protumačiti što bi mogao biti uzrok ljutnje te osobe i što bi to moglo značiti. Na primjer, ako se vaš šef ponaša ljutito, to može značiti da je nezadovoljan vašim poslom ili je tog jutra na putu do posla dobio kaznu za prekoračenje brzine. Ili se posvađao sa svojim partnerom.
Sposobnost upravljanja emocijama
Sposobnost učinkovitog upravljanja emocijama ključni je dio emocionalne inteligencije i pripada u najvišu razinu. Reguliranje emocija i odgovarajući odgovor te odgovor na emocije drugih važni su aspekti upravljanja emocijama.
Četiri grane ovog modela raspoređene su po složenosti – od temeljnih procesa na nižim razinama i naprednijim procesima na višim razinama. Na primjer, najniže razine uključuju opažanje i izražavanje emocija, dok više razine zahtijevaju veće svjesno uključivanje i reguliranje emocija.
Utjecaj emocionalne inteligencije
Interes za učenje i razumijevanje socijalne i emocionalne inteligencije porastao je posljednjih godina. Cilj razumijevanja emocionalne inteligencije nije samo poboljšati zdravlje i dobrobit, već i pomoći ljudima da se bolje snalaze u svakodnevnom životu. Postoji mnogo primjera kako emocionalna inteligencija može igrati važnu ulogu u svakodnevnom životu.
Razmisliti prije reakcije
Emocionalno inteligentni ljudi znaju da emocije mogu biti snažne, ali i privremene. Kad se dogodi snažan emocionalni događaj, poput ljutnje na suradnika, emocionalno inteligentan odgovor bi trebalo neko vrijeme zadržati prije nego što na njega odgovorite. To omogućuje svima da smire emocije i racionalnije razmisle o svim čimbenicima rasprave.
Veća samosvijest
Emocionalno inteligentni ljudi ne samo da razmišljaju o tome kako bi se drugi ljudi mogli osjećati, već su i vješti u razumijevanju vlastitih osjećaja. Samosvijest omogućuje ljudima da razmotre mnogo različitih čimbenika koji doprinose njihovim emocijama.
Empatija prema drugima
Veliki dio emocionalne inteligencije je sposobnost razmišljanja i suosjećanja s osjećajima drugih ljudi. To često uključuje razmatranje kako biste reagirali da se nalazite na nečijem mjestu i suočavate s njegovim brigama i problemima.
Ljudi koji posjeduju snažnu emocionalnu inteligenciju sposobni su razmotriti različite perspektive, iskustva i emocije drugih ljudi i koristiti te iste informacije kako bi objasnili zašto se ljudi ponašaju tako kako se ponašaju.
Kako koristiti emocionalnu inteligenciju?
Emocionalna inteligencija može se koristiti na mnogo različitih načina u vašem svakodnevnom životu. Vježbanje emocionalne inteligencije uključuje sljedeće:
- Sposobnost prihvaćanja kritike i odgovornosti
- Nastaviti dalje nakon što ste pogriješili
- Znati reći ne kada je to potrebno
- Biti u stanju podijeliti svoje osjećaje s drugima
- Sposobnost rješavanja problema na način koji odgovara svima
- Empatija prema drugim ljudima
- Izvrsne vještine slušanja
- Znati zašto radite stvari koje radite
- Ne osuđivati druge
Emocionalna inteligencija bitna je za dobru međuljudsku komunikaciju. Neki stručnjaci smatraju da je ta sposobnost važnija u određivanju životnog uspjeha od samog IQ -a. Srećom, postoje stvari koje možete učiniti kako biste ojačali vlastitu društvenu i emocionalnu inteligenciju.
Savjeti za poboljšanje emocionalne inteligencije
Do sada smo naučili da je emocionalna inteligencija izrazito važna – kako u privatnom, tako i u poslovnom životu. No, koje korake možete poduzeti kako biste poboljšali vlastite društvene i emocionalne vještine? Evo nekoliko savjeta.
Slušanje
Ako želite razumjeti što drugi ljudi osjećaju, prvi korak je obratiti pažnju na njih, odnosno slušati ih. Odvojite vrijeme i slušajte ono što vam ljudi pokušavaju reći – verbalno i neverbalno. Govor tijela također može biti od velikog značenja. Kada osjetite kako se netko osjeća, razmislite o različitim faktorima koji su mogli pridonijeti toj emociji.
Suosjećanje ili empatija
Razumijevanje tuđih emocija je ključno, ali također morate biti sposobni staviti se na mjesto nekoga drugog kako biste uistinu razumjeli kako se on osjeća. Vježbajte empatiju u razgovoru s drugim ljudima. Zamislite kako biste se vi osjećali u njihovoj situaciji. Takve aktivnosti mogu vam pomoći u izgradnji emocionalnog razumijevanja određene situacije, kao i dugoročno razvijanje snažnije emocionalne vještine.
Prosuđivanje
Sposobnost prosuđivanja vlastitih emocija važan je dio emocionalne inteligencije. Razmislite kako vaše vlastite emocije utječu na vaše odluke i ponašanje. Kada razmišljate o tome kako drugi ljudi reagiraju, procijenite ulogu koju imaju njihove emocije.
Zašto se određena osoba tako osjeća? Postoje li neki čimbenici koji mogu pridonijeti tim osjećajima? Po čemu se vaše emocije razlikuju od emocija drugih ljudi? Istražujući odgovore na takva pitanja, možda ćete otkriti da postaje lakše razumjeti ulogu emocija u načinu razmišljanja i ponašanja drugih ljudi.
Zamke
Loša i nerazvijena emocionalna inteligencija može dovesti do brojnih potencijalnih zamki koje mogu utjecati na vaše područja života, uključujući vaš posao i odnose. Ljudi lošijih emocionalnih vještina imaju nekvalitetne odnose i loše emocionalne sposobnosti suočavanja.
Nedostatak emocionalne inteligencije može imati brojne nedostatke, ali vrlo visoka razina emocionalne inteligencije također može biti izazovna.
Primjerice, istraživanja govore da ljudi s visokom emocionalnom inteligencijom zapravo mogu biti manje kreativni i inovativni. Ljudi jako razvijene emocionalne inteligencije mogu imati poteškoća u smislu pružanja negativnih povratnih informacija iz straha da ne povrijede osjećaje drugih ljudi. Istraživanja su otkrila da se visoka razina emocionalne inteligencije ponekad može koristiti i u manipulativne svrhe.
Foto: Patrick Schneider / Unsplash