Sadržaj portala
Mary Kay Ash

Mary Kay Ash – žena koja je vjerovala u svoje snove

Piše: Martina Lovaković

Mary Kay Ash, poduzetnica i osnivačica Mary Kay Inc., od temelja je stvorila profitabilno poslovanje koje je ženama diljem svijeta dalo hrabrosti i samopouzdanja da se i same okušaju u pokretanju svojih poslovanja i postizanja financijskog uspjeha.

Tko je Mary Kay Ash

Mary Kay Ash osnovala je kozmetičku tvrtku Mary Kay Inc. 1963. godine koristeći programe poticaja i drugih strategija kako bi svojim zaposlenicima pružila priliku da se okoriste postignućima tvrtke. Njezina iznimna talentiranost i marketinške vještine te sposobnost njezinih zaposlenika, ubrzo su tvrtku odveli do ogromnog uspjeha.

Rani život i karijera

Pravim imenom Mary Kathlyn Wagner, ova neustrašiva poduzetnica rođena je 12. svibnja 1918. godine u Hot Wellsu u Teksasu. Ash je bila prava pionirka žena u poslovnom svijetu. U to vrijeme bila je među malobrojnim ženama koje su pokušale izgraditi svoje poslovanje.

Godine 1939. okušala se kao prodavač Stanley Home Products. U svrhu toga, u kućama je kroz privatne zabave pokušavala potaknuti ljude da kupuju namirnice i ostale proizvode potrebne za kućanstvo. Bila je toliko dobra u prodaji da je 1952. godine dobila poslovnu ponudu iz druge tvrtke pod imenom World Gifts. U spomenutoj tvrtki ostala je nešto više od deset godina kada je u znak protesta odlučila dati otkaz. Naime, muškarac kojeg je obučavala za poslove prodaje dobio je promaknuće iznad njezinog radnog mjesta te mu je ponuđena plaća znatno veća od njezine.

Poduzetnički pothvat

Nakon loših iskustava na radnim mjestima, Ash je odlučila pokrenuti svoj posao u dobi od 45 godina. Godine 1963. počela je s početnim ulaganjem od 5.000 američkih dolara. Kupila je formule za izradu losiona za kožu i sa sinom Richardom Rogersom otvorila malu trgovinu u Dallasu. U to vrijeme za nju je radilo devet prodavača, dok danas u svijetu ima više od 1,6 milijuna prodavača koji rade za Mary Kay Inc.

Već u prvoj godini poslovanja tvrtka je ostvarila iznimnu dobit, a do kraja sljedeće godine prodala je proizvode u vrijednosti od milijun dolara. Sve to dogodilo se zahvaljujući poslovnim umijećima i filozofijom Mary Kay Ash. Njezin glavni plan prodaje proizvoda bio je sličan poslovnom planu tvrtke za koju je ranije radila. Kozmetiku je prodavala kod kuće organizirajući privatne zabave i druga događanja. No, trudila se svoje poslovanje učiniti drukčijim i u njega uvesti neke novitete. Koristila je različite programe poticaja i nije imala klasična prodajna mjesta na kojima su njezini zaposlenici radili.

U poslovanju se vodila pravilom: “Ophodi se prema drugima onako kako želiš da se drugi ophode prema tebi”, a uvijek je djelovala pod motom: “Bog na prvom mjestu, obitelj na drugom mjestu, a karijera na trećem mjestu.

Željela je da svi u organizaciji koju je vodila imaju priliku i korist od njezinog uspjeha. Tako su, primjerice, predstavnici prodaje, koje je Ash zvala savjetnicima, proizvode od nje kupovali po veleprodajnim cijenama, a zatim su ih kupcima prodavali po maloprodajnim cijenama. Također, mogli su zaraditi provizije od novih konzultanata koje su angažirali.

Poslovni uspjeh

Njezine marketinške vještine i sposobni ljudi koje je imala uz sebe, pomogli su da Mary Kay Cosmetics s vremenom postane vrlo unosan posao.

Godine 1968. tvrtka je postala javna što je značilo da su njezine dionice mogli kupiti ulagači. No, ponovo je otkupljena od Ashine obitelji 1985. godine kada je cijena dionica porasla. Poslovanje je ostalo uspješno do danas kada se dobit od godišnje prodaje prema internetskoj stranici tvrtke procjenjuje na 2,2 milijarde dolara.

U središtu ove uspješne tvrtke uvijek je bila Mary Kay Ash, žena izrazite osobnosti koju je u mnogočemu prenijela i u poslovanje tvrtke. Naime, Mary je bila poznata po svojoj ljubavi prema ružičastoj boji pa je ona na neki način postala njezin zaštitni znak. Tako je ružičasta prevladavala na pakiranjima proizvoda do Cadillaca kojeg je svake godine poklanjala savjetnicima koji su ostvarili najbolju zaradu. Iskreno je cijenila svoje konzultante, kako ih je nazivala, a jednom prilikom izjavila je da su njezini ljudi najveća prednost tvrtke.

Njezin pristup poslu izazvao je veliko zanimanje mnogih. Divili su joj se zbog strategija kojom je postizala ogromne rezultate. O svojim poslovnim iskustvima napisala je nekoliko knjiga, a neke od njih su: “Mary Kay: The Success Story of America’s Most Dynamic Businesswoman” (1981), “Mary Kay on People Management” (1984) i “Mary Kay: You Can Have It All” (1995).

Privatni život

Tri puta se udavala i imala je troje djece – Richarda, Bena i Marylyn – sa svojim prvim suprugom J. Benom Rogersom. Par se razveo nakon što se Rogers vratio iz Drugog svjetskog rata. Njezin drugi brak s kemičarom bio je kratak, umro je od srčanog udara 1963. godine, samo mjesec dana nakon što su se vjenčali. Godine 1966. udala se za svog trećeg supruga, Mela Asha, a par je ostao zajedno do njegove smrti 1980. godine.

Kasnije godine njezina rada

Iako je 1987. godine napustila položaj direktorice tvrtke, Ash se i dalje aktivno bavila unapređenjem poslovanja svoje tvrtke. Godine 1996. osnovala je Mary Kay Charitable Foundation, zakladu koja podupire istraživanje raka i bavi se zaustavljanjem nasilja u obitelji.

Godine 2000. proglašena je najuglednijom poslovnom ženom u 20. stoljeću od strane Lifetime Television.

Preminula je 22. studenog 2001. godine u Dallasu u Teksasu. U to je vrijeme tvrtka koju je stvorila postala svjetsko poduzeće s predstavnicima na više od 30 tržišta. Najviše je ostala zapamćena po tome što je od početka stvorila profitabilan posao koji je stvorio nove mogućnosti i za žene kako bi postigle financijski uspjeh.