Praktični vodič za freelancing - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
zena-s-knjigom-na-podu-i-mackom-pored-sebe

Praktični vodič za freelancing

Piše: Martina Lovaković

Freelance posao do nedavno se smatrao isključivo kao novac sa strane (uz stalan posao) s ciljem kako bi se ostvarila dodatna zarada, istražilo svoje zanimanje u nekom novom području ili razvilo neku novu vještinu.

Danas je freelancing prilika da svoju strast pretvorite u unosnu i dugoročnu karijeru! Naime, budući da je freelancing u porastu i da zaokuplja sve veće zanimanje mnogih, pretpostavlja se da bi uskoro čak 40% radne snage mogli činiti upravo freelance radnici.

Freelanceri ne rade tako zato što to moraju, već zato što to žele. Kao odgovor na jedno provedeno istraživanje, više je od dvije trećine onih koji su izjavili kako planiraju tako raditi sljedećih deset godina.

Najveća prednost freelancinga zaposlenja (u slučaju da taj posao radite puno radno vrijeme) je ta što vam ono pruža mogućnost raditi poslove koje želite i volite i to s mjesta s kojeg god tog poželite. Naime, freelance posao obično uključuje i remote način rada, odnosno rad od kuće.

Ako vas je ovakav način rada zainteresirao i već razmišljate o tome kako ćete obavijestiti šefa, dati otkaz i nakon otkaznog roka krenuti u freelancerske vode, znajte da je ipak riječ o dugotrajnom procesu koji u većini slučajeva nije toliko jednostavan.

Stoga, prije nego što vaša odluka postane konačna, odradite ova četiri koraka uz svakodnevni posao i budite sigurni da ured i odlazak na posao možete zamijeniti radom za sebe i od kuće!

Korak 1: Zašto bi netko trebao angažirati upravo vas?

U trenucima dok razmišljate o tome da radite freelance, vjerojatno vam je jedini cilj baviti se u životu onim što vas čini sretnima i pritom zaraditi novac. To može biti pisanje, dizajn, programiranje, fotografiranje ili nešto drugo. No, ono što je kod izbora ključno ustvari je to da prepoznate što vas čini najboljim izborom među konkurencijom. A to ne mora biti vaše iskustvo!

Uzmite u obzir sljedeće stavke zašto bi klijenti trebali angažirati upravo vas umjesto nekog drugog:

  • Ugled i osobnost – većina ljudi radije bi surađivala s nekim tko je simpatičan i s kim je lako surađivati nego s nekim tko ima više iskustva, ali ima težak karakter.
  • Cijena – bez obzira na to definirate li cijenu prema razini stečenog iskustva ili prema uglednosti klijenata s kojima ste do sada surađivali, navedite to kao prednost pri navođenju cijene.
  • Ekskluzivnost – razmislite o tome da se opredijelite za određenu nišu ili ako financijski to možete, radite u isto vrijeme samo s ograničenom količinom klijenata. Nećete moći kvalitetno obavljati posao ako prihvatite više posla nego što to možete odraditi u nekom određenom vremenskom roku.
  • Partnerstvo – ako se bavite pisanjem i uz to surađujete s nekim od najtalentiranijih grafičkih dizajnera i programera, svakako to i naglasite – jer to je velika prednost. Tako će onaj tko vas angažira biti siguran da je dobio sve u paketu i da ne mora tražiti dodatne kontakte kako bi se kvalitetno odradio sav posao.
  • Razina kvalitete i iskustva – ako ste najbolji u onome što radite, dokažite. Prikupite portfolio radova, certifikate, diplome, najbolje rezultate i preporuke.

Korak 2: Izgradite svoju prisutnost na mreži

Bez obzira na to što nudite, vaš glas, ton i cjelokupna slika moraju odražavati vašu osobnost i stil rada. Tako će se čak i onima koji vas ne poznaju osobno učiniti kao da vas znaju duže vrijeme (izgradnja povjerenja je sve!). A sve to pomoći će vam da se istaknete.

Razmislite o tome kako želite da vas klijenti profesionalno doživljavaju i pritom radite na sljedećem:

  • izradite svoju web stranicu
  • dodajte na web stranicu portfolio najboljih radova
  • uključite društvene mreže koje su relevantne za interes vaše publike (LinkedIn je uvijek dobar odabir)
  • postavite svoju profesionalnu fotografiju

Sve spomenuto ono je što morate imati kako biste bili online vidljivi.

Ostale stavke koje će vam pomoći u izgradnji svog osobnog brenda i vjerodostojnosti su:

  • logotip
  • blog članci
  • predložak za prijedloge
  • zadovoljni korisnici
  • relevantni dokumenti

Kada gradite svoj novi brend, pobrinite se da sve doprinosi kohezivnoj priči koja vas u konačnici i predstavlja. Budite jedinstveni i dosljedni. Vaš URL i ime na društvenim mrežama trebaju biti isti kad god je to moguće.

Također, budite autentični – ako pokušate biti netko drugi, potencijalni klijenti će to vidjeti i manje će vam vjerovati. Zapamtite, ljudi vole samopouzdane i autentične osobe koje se ne libe biti svoje.

Od samog početka pojasnite svoju ponudu i osobni brend – neka vaša biografija bude kratka, precizna i šarmantna. Ne podcjenjujte uvod. U većini slučajeva upravo će vas on “prodati” i to u svega 10-ak riječi (ili manje!). Provjerite podudara li se on s vrijednostima koje ste dodali na stranicu i koje nudite klijentima.

Korak 3: Pronađite svoje prve klijente

Zahvaljujući dostupnosti na Internetu, čak i početnik freelancer može lako doći do klijenata i pridobiti ih. Za početak, proširite svoju novu ideju i posao među svojim prijateljima i na svim društvenim mrežama. Obavijestite ih da tražite posao, o kakvom je točno poslu riječ te što možete ponuditi klijentima.

Nadalje, izgradite svoj brend na društvenim mrežama dijeljenjem zanimljivih priča, anegdota i citata relevantnih za vaše područje.

Da biste privukli pažnju na društvenim mrežama, podijelite edukativne postove, ali ne zaboravite i zabavni i smiješni sadržaj te onaj u obliku fotografija koji će sigurno odmah privući pažnju. (Bonus bodovi su ako vaše objave imaju sve nabrojano). I na kraju, ne bojte se podijeliti svoje radove!

Tražite li više konkretnih mogućnosti? Postoji mnogo web stranica koje su posvećene pomaganju freelancerima da pronađu posao. Među njima su, primjerice, Upwork i Fiverr. Facebook i LinkedIn grupe također mogu biti izvrsno mjesto za pronalaženje dobrih prilika! Uđite u grupe koje su povezane s vašim poslom, komentirajte, lajkajte, podijelite svoja iskustva i savjete.

Kako ćete s vremenom graditi bazu klijenata i odrađivati posao sve bolje, klijenti za koje ste radili, preporučivat će vas drugima. Kada se to počne događati, bit ćete spremni prijeći u freelance vode.

Korak 4: Pripremite se za besparicu

Korak broj 4 ustvari bi trebao biti na prvom mjestu, jer realno i iskreno, morat ćete uvijek negdje u pozadini razmišljati o njemu dok prolazite prethodnim koracima.

Realnost je takva da biste prije nego što se upustite u freelancerske vode, trebali imati određenu količinu ušteđevine u banci (bez obzira na preporuke, na to koliko klijenata ste skupili i kolika je vaša posjećenost na društvenim mrežama).

Minimalni iznos koji biste trebali uštedjeti prije nego što napustite stalan posao trebao bi biti takav da možete s njim živjeti četiri do šest mjeseci.

Ako u tome još niste uspjeli, morat ćete smanjiti trenutne troškove. Popijte kavu kod kuće umjesto u kafiću, odustajte od odlaska u shopping ili od frizure. Sav novac koji možete, stavite sa strane u štednju kako biste imali financijsku potporu jednom kada pokrenete freelancerski posao.

U trenutku kada imate dovoljno novca da možete napustiti posao koji ste do sada radili, nemojte jednostavno prekrižiti tvrtku za koju ste do sada radili i potpuno je izbaciti iz svog života.

Ako ste voljeli tamo raditi, raspitajte se o tome možete li surađivati kao freelancer i dalje nastaviti raditi u određenoj mjeri. Objasnite zašto ste upravo vi ključna osoba za obavljanje tog posla i kako će vam freelancing omogućiti da se usredotočite na ono što je najvažnije za tvrtku. Predstavite to kao win-win situaciju za obje strane – i za vas, ali u prvom redu za tvrtku.

Spremni za početak? Oboružajte se strpljenjem i samopouzdanjem i krenite! Uz dobru pripremu i financijsku potporu prvih nekoliko mjeseci, nema razloga da ne uspijete. Slijedite svoje snove i radite posao koji volite. Jer ono što kažu, stvarno je istina: “Izaberite posao koji volite i nećete morati raditi ni jedan dan u svom životu!” Sretno!

Foto: Anete Lūsiņa / Unsplash