
Zadovoljstvo zaposlenika – kako zadržati kvalitetne zaposlenike
Zaposlenike ne motivira samo plaća. Na njihov angažman utječe cijeli niz potreba koje se moraju zadovoljiti kako bi se ispunio njihov puni potencijal. Kada su osnovni uvjeti rada osigurani, ljudi prirodno teže povezanosti s timom, priznanju za svoj rad i trud te prilikama za rast i razvoj kroz posao.
U nastavku donosimo pregled osnovnih i dodatnih potreba te savjete kako ih osigurati na radnom mjestu kako biste osigurali zadovoljstvo zaposlenika.
Fizičke potrebe
- Uvjeti rada koji omogućuju odmor i druge fizičke potrebe (razumni radni sati, pauze, kantina, voda, sanitarije, grijanje i klima)
- Razumna radna oprema i ergonomija
Fizičke potrebe na poslu odnose se na osnovne uvjete koji zaposlenicima omogućuju da obavljaju svoj rad bez ugrožavanja zdravlja i osnbne dobrobiti. To uključuje pravednu i redovitu plaću, razumne radne sate, dovoljne pauze za odmor i prehranu, te udoban i siguran radni prostor s odgovarajućom opremom i resursima. Zadovoljenje ovih potreba predstavlja temelj na kojem zaposlenici mogu biti produktivni i usmjeriti energiju prema višim razinama motivacije.
Sigurnosne potrebe
- Redovna i pravedna plaća
- Poštivanje radnih prava
- Sigurnost na radu (zaštitna oprema, sigurnosni propisi)
- Zdravstveno osiguranje i socijalne pogodnosti
Sigurnosne potrebe na poslu odnose se na osjećaj stabilnosti i zaštite, koji zaposlenicima omogućuje da se usredotoče na rad bez straha od gubitka posla ili ugrožavanja zdravlja. One uključuju fizičku sigurnost kroz sigurne radne uvjete i zaštitnu opremu, ekonomsku sigurnost kroz redovitu plaću i stabilno zaposlenje, kao i pravnu i socijalnu sigurnost kroz jasno definirane ugovore, poštivanje radnih prava i dostupne beneficije poput zdravstvenog osiguranja. Ovo je također posebno važno ženama koje se žele ostvariti kao majke. Zadovoljenje ovih potreba stvara temelj povjerenja i sigurnosti, što omogućuje zaposlenicima da se usmjere na suradnju, učenje i osobni razvoj.
Socijalne potrebe (pripadnost)
- Pozitivna radna kultura i timski duh
- Podrška kolega i osjećaj da se doprinos cijeni
- Prilike za druženje, timske aktivnosti i suradnju
Socijalne potrebe na poslu odnose se na želju zaposlenika da se osjećaju povezano, prihvaćeno i uključeno u tim. Ljudi žele raditi u okruženju gdje vlada međusobno poštovanje, gdje postoji kolegijalnost i podrška, te gdje njihov doprinos ima smisla u ostvarivanju zajedničkih ciljeva. One se zadovoljavaju kroz kvalitetne odnose s kolegama i nadređenima, otvorenu komunikaciju, timski rad, kao i kroz prilike za neformalno druženje i zajedničke aktivnosti koje jačaju osjećaj pripadnosti i pozitivnu radnu kulturu.
Potrebe za poštovanjem (status i priznanje)
- Javna i privatna priznanja za dobar rad
- Mogućnosti za napredovanje i razvoj
- Uvažavanje mišljenja zaposlenika u donošenju odluka
Kada su osnovne potrebe zadovoljene, na red stupaju potrebe za priznanjem, koje proizlaze iz želje za osobnim napretkom. Ljudi žele osjećati da njihov rad ima vrijednost, da se njihov doprinos uvažava i da im se daje povratna informacija koja potvrđuje njihov značaj u organizaciji. Te potrebe se zadovoljavaju kroz pohvale, javna i privatna priznanja, prilike za napredovanje, dodjeljivanje odgovornih zadataka te uvažavanje mišljenja pri donošenju odluka, što zaposlenicima daje osjećaj dostojanstva, važnosti i profesionalnog rasta.
Samorealizacija
- Rad na izazovnim i kreativnim zadacima
- Razvoj kroz edukacije, mentorstvo i projekte
- Sloboda da se predlože i implementiraju vlastite ideje
Potrebe za samorealizacijom na poslu odnose se na želju zaposlenika da u potpunosti iskoriste svoje sposobnosti, razvijaju svoje talente i rade na zadacima koji im pružaju smisao i izazov. Ljudi žele priliku da napreduju kroz učenje, kreativno izražavanje i sudjelovanje u projektima koji im omogućuju osobni i profesionalni rast. Te potrebe se zadovoljavaju kada zaposlenici dobiju slobodu predlaganja i provođenja vlastitih ideja, pristup edukacijama i mentorstvu, mogućnost preuzimanja zahtjevnih zadataka te osjećaj da kroz svoj rad ostvaruju nešto značajno i vrijedno.
Kako osigurati osnovne i dodatne potrebe
Na poslodavcu je odgovornost da zaposlenicima osigura osnovne uvjete za rad. To uključuje siguran i udoban radni prostor, ergonomsku opremu, odgovarajuću rasvjetu, pristup osnovnim resursima poput vode i sanitarija, kao i pauze za odmor i obrok. Poslodavac je također dužan poštivati sigurnosne propise, osigurati zaštitnu opremu te pružiti stabilnu i pravednu plaću zajedno s ugovorenim beneficijama, poput zdravstvenog osiguranja i socijalnih pogodnosti. Zadovoljenje ovih osnovnih fizičkih i sigurnosnih potreba stvara temelj na kojem zaposlenici mogu razvijati svoj potencijal i biti produktivni.
Zaposlenici sami moraju aktivno pratiti svoja prava i obaveze. Poznavanje ugovora, pravilnika i zakonskih regulativa omogućuje im da zahtijevaju osnovne uvjete rada i zaštitu od nepravilnosti.
Iako poslodavac može stvoriti pozitivno radno okruženje, zaposlenici su ti koji stvaraju pozitivnu radnu atmosferu. To uključuje povezivanje s kolegama, sudjelovanje u timskim aktivnostima i neformalnim druženjima kako bi zadovoljili socijalne potrebe.
Za potrebe samorealizacije zaposlenici moraju aktivno sudjelovati u izazovnim zadacima, kreativno se izražavati i kontinuirano učiti kroz edukacije i mentorstvo, ali i traženje povratnih informacija, uključivanje u donošenje odluka te iniciranje projekata kako bi ostvarili potrebu za priznanjem i osjećaj osobnog doprinosa.
Važno je redovito procjenjivati koje su potrebe zadovoljene, a koje zahtijevaju dodatnu pažnju. Zaposlenici mogu i trebaju razgovarati s nadređenima o mogućnostima prilagodbe posla svojim potrebama.
Zaključak
Ovakav pristup omogućuje da zaposlenici rade u okruženju koje ne samo da zadovoljava osnovne uvjete, već i potiče njihovu povezanost, priznanje i osobni razvoj, dok poslodavci dobivaju angažirane i motivirane članove tima.
Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).
Foto: Unsplash