Zašto vam je potreban sponzor u karijeri i kako ga pronaći
Ponekad je teško priznati da nam treba pomoć u karijeri, ali istina je da često trebamo neko vodstvo i podršku, osobito kada započnemo novi posao ili uđemo u novu industriju. Zato mnogi od nas imaju otvorene oči tražeći potencijalne mentore kojima se mogu obratiti za savjet o karijeri.
Dobiti potporu od nekoga tko ima utjecaj stvarno je važno. To može biti kolega koji koristi svoju moć da vam pomogne da napredujete u karijeri, osoba koja vas zagovara iza zatvorenih vrata, drugim riječima – sponzor. Evo što trebate znati o sponzorstvu, zašto je to profesionalni odnos u koji biste trebali ulagati i kako pronaći sponzora i uspostaviti odnos s njim.
Što je sponzorstvo i po čemu se razlikuje od mentorstva?
Sponzori su obično osobe koje donose važne odluke na radnom mjestu i mogu povlačiti konce iza scene te jamčiti za vas. Njihova podrška može rezultirati velikim pomacima u karijeri, poput promaknuća, povišice ili bonusa – ili vam pomoći da dobijete prilike poput pokretanja novog projekta ili preuzimanja odličnog zadatka.
Drugim riječima, sponzor je netko tko ima moć, netko tko je stekao veze i utjecaj tijekom svog mandata u tvrtki i spreman je staviti svoj ugled na vaše ime i tako potaknuti vaš razvoj karijere.
S druge strane, mentor je netko tko vam može pomoći da se snađete u teškim radnim situacijama i dati vam savjet za karijeru, ali ne mora nužno imati moć ili ovlast izravno intervenirati u vaše ime.
Dakle, dok vam mentor pomaže razmisliti o tome koji bi trebao biti vaš sljedeći korak na putu do cilja u karijeri, sponzor je netko tko to može opipljivo ostvariti. Mentori su ljudi koji pričaju s vama i pokušavaju shvatiti što je sljedeće – a sponzori su ljudi koji pričaju o vama.
Vaš poslodavac može biti ta osoba koja se zalaže za vas, ali sponzori ne moraju nužno biti vaš izravni nadređeni ili netko na rukovodećoj poziciji; oni samo trebaju biti osoba čije je mišljenje važno. Na primjer, kolega koji je dugo u tvrtki i ima veliko iskustvo. Takve osobe mogle bi vas preporučiti za novi projekt ili inicijativu.
Sponzorstva mogu prirodno zaiskriti, na temelju nečega zajedničkoga – vi i kolega ste išli na isto Sveučilište, članovi ste iste profesionalne organizacije ili ste odrasli u istom gradu – ili pak interakcije koju imate, odnosa kojeg stvarate tijekom radnog dana. Mentorstva također mogu biti neformalni odnosi koje uspostavite s nekim, ali mnoge veće organizacije ulažu u formalizirane programe mentorstva.
Kako prepoznati potencijalnog sponzora i uspostaviti odnos s njim
Sada kada znate razliku između mentora i sponzora – i vrijednost svakog od ovih profesionalnih odnosa – evo 10 savjeta koji će vam pomoći u pronalasku potencijalnog sponzora.
Naporno radite i dokažite se
Možda ćete biti nestrpljivi i tražiti sponzora čim započnete novi posao ili uđete u novu fazu svoje karijere, ali nemojte preskakati korake. Prvo trebate obaviti posao kako biste ostvarili neka postignuća i doprinose koji će potencijalnog sponzora oduševiti. Potreban vam je dobar ugled jer sponzor jamči za vas.
Iako sponzor može „posuditi“ svoj glas kako biste bili vidljiviji drugim kolegama na visokim položajima u tvrtki, vaš učinak na poslu trebao bi biti dovoljno jak da govori sam za sebe. Na kraju dana, koliko god puta sponzor izrekao vaše ime tijekom dana, važno je da rezultate sami donesete.
Potražite nekoga tko se voli zalagati za druge
Želite dobar trag o potencijalnim sponzorima u tvrtki? Možda postoji netko tko uvijek govori pozitivno o drugim ljudima? Čujete kako daje savjete ili upute drugim kolegama? Stvarno se zalaže za ljude, bilo to na sastanku, u prolazu, na pauzi za ručak ili čak u e-poruci. Pogledajte tko daje sve od sebe da podrži druge i podigne ih. To je vaš potencijalni sponzor!
Odaberite nekoga tko vidi vaš rad
Usredotočite se na nekoga tko vas je vidio “na djelu”, odnosno ima određenu razinu uvida u ono što radite i što želite postići. Ako se već u određenoj mjeri poznajete, lakše će vam biti prići im i zatražiti njihovu pomoć i sponzorstvo.
Sponzorstvo može proizaći i iz mentorskog odnosa koji imate. Zamolite svog mentora da vam postane sponzor, recite mu o promaknuću ili poslu za koji želite biti ponuđeni. Kako provodi vrijeme s vama kao vaš mentor već ima mišljenje o tome kakvi ste, zna vaše kvalitete i mane, te koje prilike su vam privlačne, zašto ne iskoristiti tu činjenicu.
Pobrinite se da zna slušati
Komunikacija je dvosmjerna ulica, dobar sponzor mora znati slušati kako bi točno znao kako najbolje upotrijebiti svoju moć da vam pomogne u postizanju vaših ciljeva. Želite nekoga tko će vas slušati i dati vam smjernice na temelju onoga što trebate, a ne onoga što oni misle da vam treba.
Dakle, kada razgovarate s potencijalnim sponzorom, zapitajte se: Postavlja li mi promišljena pitanja? Razumije li jasno moje ciljeve?
Provjerite ima li doista kapacitet
Što je najvažnije, potencijalni sponzor treba imati vremena i biti raspoloživ. Iako, na primjer, potpredsjednik vašeg odjela može biti privlačna opcija za sponzora možda neće imati vremena u svom užurbanom rasporedu da vas sponzorira. Ako nađete sponzora koji već javno zagovara druge, pokušajte procijeniti ima li on doista dovoljno snage da učini isto za vas.
Definirajte što tražite od sponzorstva
Budite vrlo jasni što želite od sponzora. Je li to netko tko će vam pomoći u proširenju karijere ili netko tko će vas upoznati s novim ljudima ili pak netko tko vam može dati preporuku za nešto?
Trebali biste definirati što konkretno tražite od druge osobe i dajte im ideju o tome kako zamišljate vaš odnos: je li to sastanak svaki mjesec ili telefonski poziv svakih nekoliko tjedana? Također, budite realni oko vaših očekivanja.
Započnite razgovor – i budite spremni otvoriti se
Nakon što pronađete nekoga tko odgovara kriterijima koje tražite od sponzora, započnite razgovor – to može biti putem e-pošte ili osobno. Pitajte ga da rezervira vrijeme na svom kalendaru za virtualni sastanak ili ga pozovite da popijete kavu skupa.
Budite otvoreni, izravni i ljubazni, objasnite što tražite, savjet ili zagovornika koji vam može pomoći da napredujete u svojoj karijeri. Pitajte sve što vas zanima o njihovoj karijeri i radu. Ako ovi početni razgovori prođu dobro, možete pitati možete li dogovoriti redovite sastanke kako biste nastavili graditi sponzorski odnos.
Početni pristup i razgovor mogu izgledati i zvučati vrlo slično onome kako možete doći do mentora. Na kraju dana, pokušavate izgraditi odnos s drugim ljudskim bićem, stoga nemojte to tretirati kao transakcijsku situaciju. Sponzorski, kao i drugi odnosi, zahtijeva određenu ranjivost.
Zapamtite da sponzorstvo može nastati prirodno
Ako ulazite u novi posao s pozitivnim stavom, voljom za rad i napredovanjem nema potrebe da odmah krećete tražiti sponzora, možda vam se jedan jednostavno sam nametne. Ako imate dobar radni odnos s kolegama, vrijedni ste i simpatični, može se dogoditi da sponzor pronađe vas i počne vas zagovarati. Ponekad se takva vrsta odnosa jednostavno dogodi.
Izgradite povjerenje i pokažite zahvalnost
Sponzor ulaže vrijeme i energiju da vam pomogne u vašoj karijeri. Stoga biste trebali pokazati da ste jednako u tome tako što ćete slijediti sve korisne savjete ili korake koje oni pruže.
Na primjer, ako se obratite potencijalnom sponzoru i zatražite pomoć u dobivanju nove uloge, a on vam predloži da uđete u određeni program stjecanja certifikata kako biste ojačali svoje vještine, učinite to. Pokažite da ste učinili ono što vam je rekao da bi bilo korisno. Na taj način uspostavljate povjerenje i budite motivaciju za gradnjom još kvalitetnijeg odnosa.
Nemojte se uzrujavati ako stvari ne kliknu
Ponekad stvari jednostavno ne funkcioniraju – i to je u redu! To bi moglo biti zato što vam se rasporedi ne podudaraju ili se vaše osobnosti i stilovi komunikacije odbijaju. Kakav god slučaj bio, ne morate ga forsirati. Odnosi na radnom mjestu mijenjaju se i rastu. Većina ljudi koji su mentori i sponzori shvaćaju da se ponekad stvari jednostavno ne idu.
Najveća zabluda o mentorima i sponzorima na radnom mjestu je da su oni namijenjeni doživotnim (ili karijernim) vezama – a to jednostavno nije točno. Kako se vaša karijera razvija i raste, tako će rasti i vaša mreža mentora i sponzora. Ponekad tim vezama dođe kraj u profesionalnom kontekstu, ali se možda izrode prekrasna prijateljstva.
Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).
Autor: S.D., Foto: Unsplash