Renata Brkić: Važnost investiranja u mlade poduzetnike
Razgovarala. Antonia Kulić
Fotografije: Igor Kralj/Pixsell
Da poduzetništvo iznimno utječe na društvo, osvještava i promiče pozitivne ljudske vrijednosti svjedoči dugodišnji rad ove ekonomistice, danas visoke povjerenice WBAF-a (Svjetskog investicijskog foruma poslovnih anđela), jedne od osnivačica Udruge Profesor Baltazar i poslovne anđelice.
Renata Brkić inspirativna je žena koja je marljivim radom i trudom podigla svijest o važnosti poduzetništva, kao i važnosti investiranja kapitala i znanja u vrhunske ideje inovativnih mladih ljudi.
Iako su joj jezici bili prvi izbor, prije odlaska na studiji, shvatila je da će joj ekonomija dati širu platformu djelovanja, a jezici biti dobra podloga za vanjsko tržište.
“Oduvijek sam željela ući u poduzetništvo, ali kao žena, dugo sam mislila da mi je potrebna dodatna nadogradnja, edukacija, certifikati i slično za razliku od muškaraca koji odmah riskiraju. Iako sam već s 24 godine, odnosno nakon diplome, sanjala o poduzetništvu, tada se nisam usudila kenuti tim putem”.
Imate bogatu karijeru i veliko iskustvo, možete li nam opisati svoj poslovni put. Što vam je predstavljalo najveći izazov?
Moja profesionalna karijera započela je u UNICEF-u početkom 90-ih. Radila sam na području hitnih operacija u svim zemljama bivše Jugoslavije tada zahvaćenih ratom. Tu sam stekla znanja i vještine funkcioniranja u javnom sektoru i međunarodnoj diplomaciji. Nakon pet godina rada tamo, odlučila sam da ne želim ići iz Hrvatske što je bio uvjet za nastavak rada u UNICEF-u. Odlučila sam riskirati, kako to kod mene biva, i potpuno promjeniti karijeru. Otišla sam u profitni sektor jer sam htjela osjetiti kako funkcionira „pravo“ tržište. Tako sam počela raditi u Magmi, tada brzorastućoj i internacionalnoj kompaniji, ali s bazom u Hrvatskoj, koja se bavila distribucijom i maloprodajom. Gradili smo tri maloprodajna lanca, lanac igračaka, mode i sporta. S vremenom smo stvorili vlastite robne marke i proizvodnju i od uvoznika se pretvorili u vertikalno-integriranu kompaniju. U Magmi sam imala sreću i priliku steći pravo korporativno iskustvo. Iako živim u Hrvatskoj moje stvarno tržište uvijek je bio cijeli svijet. Prvih 15 godina karijere provela sam radeći za poslodavce, nakon čega sam se konačno odlučila za vlastiti poduzetnički poduhvat. Godine 2006. sa svojom partnericom Tatjanom Jakšić, osnovala sam Ultra link. Riječ je o poduzeću koje u izuzetno neprijateljskoj klimi za malog poduzetnika u Hrvatskoj živi i radi već 13 godina. Krenuli smo ispočetka, ali s velikim intelektualnim kapitalom. Počeli smo se baviti promotivnim proizvodima za korporativne klijente. Primjerice, kada neka banka lansira kampanju dječje štednje, potrebna im je maskota za koju bismo onda mi organizirali cjelokupni lanac opskrbe – od dizajna i proizvodnje, do konačne dostave. Kada smo započele s poslom, konkurencija je bila mala, jer smo bile kadre odraditi proizvode koji su bili u potpunosti u duhu brenda i kampanje klijenta, što je puno više od pukog uvoza promotivnih upaljača i majica. Radile smo uglavnom za sve velike međunarodne kompanije, koji bi naručivale proizvode za svoje regionalne urede. Danas nam to čini tek 5% našeg biznisa u Hrvatskoj, jer je izbijanjem svjetske financijske krize, došlo do velikih rezova od strane korporacija i to najviše u dijelu marketinških budžeta. Potražnja nam je jako pala i stoga smo morale biti inovativne.
Jeste li tada započeli s projektom Profesor Baltazar?
Još dvije godine prije krize preuzeli smo prava za brand profesor Baltazar. Riječ o brandu koji je nastao 1968. kroz začudni animirani serijal od 38 epizoda. Prvotna ideja nam je bila cobrending, odnosno da obogatimo našu ponudu s nekim liceniranim likom, a profesor Baltazar nam se činio kao logičan izbor. Krenuli smo testirati brend u Hrvatskoj, s namjerom da ga lansiramo globalno. Za hrvatsko tržište smo napravili portfolio od 30 artikala, za bebe, djecu i odrasle. Roditelji i učitelji su nam veliko tržište koji, kao generacija i veliki obožavatelji profesora Baltazara, te drage uspomene prenose na svoju djecu. Na kraju se ispostavilo da profesor Baltazar neće biti samo komercijalni brend, jer se uz njega veže jedna velika emocija i društveno odgovorna komponenta kojom privlači ljude iz područja znanosti, umjetnosti, ekologije i slično. Tako smo započeli jednu veću priču i zajedno s brojnim suradnicima i volonterima krenuli s organizacijom manifestacije Znanstveni piknik, koji broji već osam godina od prvog održavanja. Riječ je međusektorskom pokretu u društvu koji je nastao s ciljem da se djeci demistificira znanost i popularizira njezina važnost.
Kako ste odlučili biti poslovni anđeo?
Na Znanstvenim piknicima izlagatelji i edukatori su često bile osobe koje su se isticale po iznimnim idejama i koji su imali izvrsnog potencijala izrasti u start-up kompanije. Jedan od njih je i Ivan Mrvoš izumitelj pametne klupe. Zanimljivo, prvu klupu je pokazao upravo na Znanstvenom pikniku 2015. Albert Gajšak, koji stoji iza uspješne igraće konzole MAKERbuino, godinama je kreirao makers programsku sekciju za Znanstveni piknik. Kada smo shvatili da je riječ o uistinu iznimnim projektima s potencijalom odlučili smo ih pratiti do spremnosti za prihvat prvih investicija u mentorskom i financijskom smislu. To su bili moji prvi počeci kao poslovnog anđela i tada, odnosno 2015., krećem u potragu za rizičnim kapitalom za naše brojne projekte u tim ranim fazama razvoja. Kako je za razliku od Hrvatske, tržište rizičnog kapitala u inozemstvu tada bilo već izuzetno razvijeno, počela sam se umrežavati sa svjetskim platformama koje imaju taj potencijal. Tako smo postali članovi organizacija EBAN (Europska mreža poslovnih anđela) i WBAF (World Business Angels Investment Forum) koje okupljaju sve zainteresirane dionike za rizična ulaganja. Tamo smo odlučili promovirati projekte izrasle iz naših aktivnosti popularizacije znanosti i povezivanja znanosti i gospodarstva u Hrvatskoj koje su postale osnovi cilj djelovanja Udruge profesor Baltazar. Osobna karta brenda Profesor Baltazar ima posebnu dodatnu vrijednost jer se uklapa u sedamnaest ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih naroda na kojima su se progresivne snage u svijetu dogovorile raditi s konačnim ciljem smanjenja razlika u bogatstvu između najbogatijih i najsiromašnijih, povećanja dostupnosti zdravstva i školstva što većem broju ljudi i ekološkog očuvanja planeta. Izuzetno sam ponosna na to što je WBAF prepoznao ulaganja mojih poslovnih partnera i mene, i 2016., nam za projekt Profesor Baltazar, dodijelio nagradu za Najbolju društveno odgovornu investiciju u Jugoističnoj Europi. Time sam ušla dublje u područje društvene odgovornosti kao sastavnog djela poduzetništva i temeljem toga održala brojna predavanja, mentorirala i umrežavala poduzetnike, što je danas postao i fokus mog biznisa. Godinu kasnije, zahvaljujući intezivnom zalaganju u izgradnji poduzetničkog ekosustava u Hrvatskoj i regiji, povjerena mi je uloga Visoke povjerenice u WBAF-u (Svjetski investicijski forum poslovnih anđela) za Hrvatsku. Kao virtualna organizacija, WBAF posluje u cijelom svijetu i povezuje ljude iz biznisa i politike koji su spremni raditi na promociji same organizacije i podizanju svijesti o važnosti poduzetništva koje uistinu zahtjeva puno zalaganja i truda kako bi uspjelo. Izuetna mi je čast biti na mjestu visoke povjerenice takve organizacije.
Dvorac Bračak postao je prvi ured Svjetskog investicijskog foruma poslovnih anđela. Možete li reći nešto o tom projektu?
Riječ je o obnovljenom dvorcu – pametnoj zgradi – koji se nalazi u Zaboku. Danas je u njemu smještena Regionalna energetska agencija Sjeverozapadne Hrvatske, jedan od europskih lidera na tom području. Poduzetnički centar Krapinsko-zagorske županije nositelj je licence WBAF za Hrvatsku koji je ured WBAF-a koji okuplja poslovne anđele iz cijele Europske unije također smjestio u dvorac Bračak. Tu će se provoditi međunarodni programi obuke za investitore, fokus će biti na startupovima i olakšavanju pristupa financiranju za poduzetnike, što je i svrha same organizacije.
Kakvi su vam daljnji poslovni planovi za budućnost?
Krajem lipnja, u dvorcu Bračak održat će se prva akademija za poslovne anđele u Hrvatskoj, Qualified Business Angels Certificate (QBAC) pod nazivom QBAC Bootcamp Croatia. Program će obrazovanje kombinirati s elitnim turizmom.
Kada je riječ o udruzi Profesor Baltazar, naša ulaganja nakon sedam godina lobiranja rezultirala su projektiranjem Znanstvenog edukativnog centra koji je svoj dom našao u još jednom prekasnom dvorcu u Krapinsko-zagorskoj županiji, dvorcu Stubički Golubovec, u Donjoj Stubici. Projekt vrijedi 20 milijuna EUR-a, financirat će se iz EU fondova, te zajedno s partnerima marljivo radimo na tome da se centar otvori kroz tri do pet godina. Osim potpune obnove dvorca, planiramo provoditi i aktivnosti oko dvorca s obzirom da je smješten na rubu Parka prirode Medvednica. Time ćemo stvoriti prvi takav znanstveno-popularni sadržaj kao globalnu atrakciju za 21. stoljeće u regiji. Dakle, očekujemo i posjetitelje iz susjednih država. Radi upoznavanja javnosti s ovom atraktivnom lokacijom Znanstveni piknik ćemo već ove godine, zadnjeg vikenda u rujnu, održati tamo. U našim aktivnostima vezanim na popularizaciju znanosti usko surađujemo s gospodarstvom, pa su nam u projektu partneri i brojne kompanije iz Hrvatske koji kroz pametnu integraciju u sadržaj ostvaruju društveno odgovornu komponentu svojeg djelovanja. To je popudbina s kojom profesor Baltazar kreće u osvajanje svjetskog tržišta kroz novi serijal crtanih filmova i edukativnih digitalnih sadržaja, modernih i prilagođenih današnjoj djeci.