Lejla Dautović Čaić: Kava je poziv na druženje - Zaposlena.hr
Sadržaj portala

Lejla Dautović Čaić: Kava je poziv na druženje

Razgovarala: Ana Gruden

Fotografije: Tomislav Smoljanović

Kava je tradicija i omiljeni napitak uz koji se rađaju kreativne ideje, rješavaju problemi, vode razgovori ili jednostavno zaustavlja trenutak za uživanje. Kako bismo čuli zanimljivosti o ovom napitku koji svi tako rado ispijaju, intervjuirali smo direktoricu marketinga Strateškog poslovnog područja Kava u Atlantic Grupi.

Kava je tradicija i omiljeni napitak uz koji se rađaju kreativne ideje, rješavaju problemi, vode razgovori ili jednostavno zaustavlja trenutak za uživanje. Kako bismo čuli zanimljivosti o ovome napitku koji svi tako rado ispijaju, intervjuirali smo Lejlu Dautović Čaić, direktoricu marketinga Strateškog poslovnog područja Kava u Atlantic Grupi, uspješnu ženu s dugogodišnjim iskustvom u marketingu, koja je u potpunosti preselila svoj život u središte poslovnog područja Kave u Beogradu. O izazovima, novim saznanjima i odgovornosti svojeg posla Lejla Dautović Čaić govori za Zaposlenu.

Diplomirali ste na Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu u Zagrebu, no karijeru ste izgradili u marketingu. Kako ste se odlučili za takav zaokret?

Do kraja srednje škole živjela sam u Banjoj Luci, a nakon mature otišla sam u Zagreb na studij farmacije. Moj tata, djed i rođak su elektroinženjeri te mi je dječja želja bila da i ja postanem elektroinženjerka. To mi je bilo jako kul jer je tada bilo malo žena u inženjerstvu. No, u matematičkoj gimnaziji shvatila sam da me zanimaju kemija i kozmetika, a to dvoje spaja upravo farmacija. Na trećoj godini studija postala sam stipendistica Neva kozmetike koja je tada bila u vlasništvu Plive. Kako vas kao stipendista guraju odmah u neki od smjerova, počela sam raditi u istraživanju i razvoju u laboratoriju za stabilnost proizvoda. Iako sam taj posao trebala raditi dvije godine, već sam tijekom prve godine shvatila da me to baš i ne zanima. Stoga mi je ponuđen posao u marketingu kozmetike Neve i tako sam se našla u drugom zanimanju i u njemu nastavila svoj poslovni put.

Zapravo je spoj marketinga i kozmetike bio vaš posao donedavno.

Nakon iskustva u Nevi radila sam u Belupu sedam godina u području marketinga. Završen studij farmacije i prethodno radno iskustvo u farmaciji i marketingu bili su savršen spoj za nastavak karijere u Belupu. Međutim, nakon Belupa vratila sam se 2009. u Nevu kao direktorica marketinga, a godinu dana kasnije preuzela sam i marketing Cedevite. Godine 2013. postala sam direktorica Neve, vodila sam cijelu kompaniju.

Nakon kozmetike, kako ste se našli u biznisu s kavom?

Atlantic je kompanija koja nudi različite mogućnosti profesionalnog razvoja i unapređenja, ljudi to najčešće percipiraju kroz napredovanje u hijerarhiji, ali možda je značajnija mogućnost da se profesionalno realizirate u različitim područjima. Budući da Atlantic ima široki portfelj, i mogućnosti su široke. U mojem je slučaju SPP Kava bilo u potrazi za novim direktorom marketinga i ponuđena mi je ta pozicija. Rad u Nevi mi je bilo zaista vrijedno iskustvo, no Kava je u Atlanticu puno veće područje od kozmetike, to mi je predstavljalo i kompliment i profesionalni izazov i nisam htjela propustiti priliku. Kava je najveća kategorija Atlantic Grupe koja s otprilike 150 milijuna eura prihoda ima malo više od 20 posto udjela u ukupnoj prodaji, a ujedno je iznimno interesantna i tržišno izazovna kategorija.Tako sam se nakon tri godine u Nevi preselila u biznis kave sa sjedištem u Beogradu.

Što ste očekivali od prelaska u Kavu?

Znala sam da je to velik izazov, ali nisam znala koliko je uistinu zanimljivo, ali i zahtjevno. Naučila sam puno toga i shvatila da kava ima puno dublju priču, nego što većina ljudi zna. Primjerice, kava ima više aromatičnih spojeva nego vino, a kava nije samo jedna: postoje različite botaničke vrste i tipovi kave. Proizvod mora biti kvalitetan od uzgoja, branja, faza prikupljanja, pripreme i transporta, i onda tek slijedi nadogradnja od prerade i prženja do finalnog proizvoda. Koliko će napitak biti ukusan, u mnogome ovisi i o onome tko ga priprema – većina nas je to i iskusila, od kafića do kafića, od barista do barista…

Kako ste se prilagodili životu u Beogradu?

Operativno, pa i intimno, zapravo je najmanji izazov bio poslovni. Pravi izazov u prvih šest mjeseci bilo je preseliti djecu i prilagoditi se na novi život u drugom gradu. Bilo mi je jako važno da moja djeca nastave sa svojim aktivnostima kojima su se bavili u Zagrebu. Iako su i dalje vezani za Zagreb, odlično su se snašli s novim prijateljima i u novoj sredini.

Kakva je zastupljenost Barcaffèa u RH i Sloveniji u odnosu na Grand kafu u Srbiji i Crnoj Gori i koje su razlike?

Barcaffè je naš jedinstveni brend za espresso u svim zemljama i s Barcaffè espressom smo jednako zastupljeni u cijeloj regiji. Kad je riječ o svježe mljevenoj kavi, Barcaffè je naš brend u Hrvatskoj i Sloveniji, a s Grand kafom smo prisutni u BiH, Crnoj Gori, Makedoniji i Srbiji. Važno je istaknuti da je kava izrazito lokalna kategorija, osjetljiva na lokalne ukuse, pa mi svojim različitim brendovima prilagođavamo aromu kave svakoj državi u kojoj smo prisutni na tržištu, zbog čega i jesmo regionalni lider. Ukusi potrošača u svakoj od tih država su drugačiji i specifični, uvjetovani navikama, ali i povijesnim naslijeđem. Tako su ukusi u Hrvatskoj i Sloveniji slični i ujedno različiti od ukusa u istočnijim zemljama regije ili Europe, gdje preferiraju „težu“ i „masniju“ kavu. Posebno su specifični Crnogorci koji, primjerice, vole jako prženu kavu.  

Zanimljiva je i razlika u mljevenju kave: Grand kafa se melje na kamenim mlinovima i daje vrlo bogatu i gustu pjenu, kako, primjerice, vole u Srbiji. A za Barcaffè – za Hrvatsku i Sloveniju – koriste se cilindrično-valjkasti mlinovi, dakle, proces hladnog mljevenja koji daje nježniji okus koji se više sviđa tim tržištima.

Naravno, sva je kava pod nekim od brendova identična i jednake kvalitete na bilo kojem tržištu – Barcaffè kava je ista, primjerice, u Sloveniji, Hrvatskoj i BiH, kao što je Grand kafa identična na svim tržištima na kojima je prisutna.

Što se naše tržišne pozicije tiče, kada govorimo o kavi kao proizvodu, neovisno o brendovima, mi smo apsolutni regionalni lider: u Sloveniji držimo najjaču poziciju sa 70 posto udjela na tržištu,a na svim ostalim tržištima,osim u Hrvatskoj gdje smo drugi, smo također broj jedan.

Što se naše tržišne pozicije tiče, kad govorimo o kavi kao proizvodu neovisno o brendovima, mi smo apsolutni regionalni lider: u Sloveniji držimo najjaču poziciju sa 70 posto udjela na tržištu, a na svim ostalim tržištima također smo broj jedan, osim u Hrvatskoj, gdje smo drugi.

Možete li reći nešto više o inovacijama u području kave?

Inovacija je nužna u svakoj proizvođačkoj industriji, a mi smo u tom pogledu posebno aktivni. Istaknula bih da smo na Weekend Media Festivalu u Rovinju prošle godine lansirali prvu tursku kavu u kapsulama koje su kompatibilne s najvećim brojem aparata u regiji. To je čak i prva takva kapsula koja se pojavila u Europi. Sad izlazimo s novom linijom Barcaffè „ready to drink“ napitaka pod nazivom Lattiato. Riječ je o novoj ledenoj kavi koja je odmah spremna za upotrebu. Nadalje, lansirali smo i Black & Easy s mlijekom, ekstenziju turske kave s pripremom na instant-način, koja je na tržištu od 2015. godine jer u Hrvatskoj i Sloveniji više od 50 posto potrošača pije tursku kavu s mlijekom. Inovacije su nešto na čemu morate konstantno raditi, a mi kao regionalni lider imamo i odgovornost predvoditi u tom segmentu.

Cijeli intervju pročitajte u tiskanom izdanju časopisa Zaposlena koji se nalazi na kioscima.

Nastavite čitati