Kako se zauzeti za rodnu ravnopravnost na poslu?
Piše: Antonia Kulić
U prosjeku, zaposlena žena u zemljama EU zaradi 16 posto manju plaću nego muškarac. No rodna ravnopravnost na poslu, puno je više od razlike u plaći. Isto tako manja razlika u pojedinim zemljama ne znači nužnu veću jednakost između muškaraca i žena. Većinom se radi o manjoj zastupljenosti žena na određenom poslovnom području.
Pored razlike u plaći, žene se suočavaju i s diskriminacijom na poslu. Sigurno ste se i same našle u situaciji da vas na razgovoru za posao pitaju: Imate li djece? Ako ne, planirate li?
No, svaka od nas zalaganjem za sebe i ostale žene koje rade u kompaniji, može se boriti protiv neželjenih stereotipa i zalagati za svoja prava. U nastavku vam donosimo što vi možete učiniti po pitanju jednakosti između žena i muškaraca na vašem radnom mjestu.
1. Budite svjesne svojih vrijednosti
Brojne studije su pokazale kako će žene prilikom razgovora o plaći ili napredovanju, vrlo rijetko pregovarati o većoj plaći, za razliku od muškaraca. Stoga, nažalost nije novost da će muškarac na istoj poziciji imati veću plaću.
Prilikom razgovora o visini plaće ili napredovanju, nemojte se podcjenjivati. Ako smatrate da ste potplaćene, recite to jasno i glasno!
Žene imaju tendenciju za profesionalnim nadograđivanjem, kako bi se dokazale sa svojim stečenim vještinama, no ponekad jednostavno trebate biti hrabre i zauzeti se za sebe, pogotovo ako ste upoznati s tim da vaš kolega na istoj radnoj poziciji zarađuje više od vas.
2. Zalažite se za provođenje obuke o seksualnom uznemiravanju
Neprimjerene poruke, dodirivanje i prijetnje, samo su neki od oblika seksualnog uznemiravanja koje brojne žene nažalost trpe, sve dok više ne mogu izdržati što najčešće završava otkazom. Nikada si nemojte dopustiti da vas netko na poslu uznemirava, jer osim što ugrožavate kvalitetu vašeg života, dajete priliku zlostavljaču da prođe nekažnjeno.
Svaka tvrtka treba imati jasnu poruku da je seksualno uznemiravanje apsolutno kažnjivo, stoga predložite ljudskim potencijalima da provedu obuku o seksualnom uznemiravanju. Osim informiranja o samom djelu, vaša okolina će biti jasno upoznata što učiniti ako je žrtva ili pak svjedok. Također, ne samo da ćete podići svijest o navedenom problemu, već ćete i pokazati da ste spremni pronaći zajedničko rješenje koje bi preveniralo ovakav oblik uznemiravanja.
3. Nikada nemojte birati između obitelji i karijere: zaslužujete oboje!
Mnoge žene se bore s pitanjem: Obitelj ili karijera? No, ovo pitanje se javlja većinom iz razloga jer rade u kompaniji koja ne podupire žene koje planiraju imati djecu ili su već majke. Kako si ne bi to dopustile, uvijek budite podrška i zalažite se za jednaka prava žena koje su majke, pogotovo ako ste i vi među njima. Nemojte dopuštati da morate birati između obitelji ili posla, jer u takvom okruženju ne želite raditi. Ako planirate osnivanje obitelji, prilikom zapošljavanja se raspitajte postoji li mogućnost fleksibilnog rasporeda ili pak rada od kuće, kakva je politika firme prilikom odlaska na porodiljni dopust i slično.
4. Osvijestite svoje kolege
Pretpostavka da žene koje su majke nisu zainteresirane za daljnji profesionalni napredak ili dodjela prekovremenih ženama koje nemaju djecu, samo su neki od neutemeljenih stereotipa i ujedno velika opasnost za cjelokupni moral kompanije.
Isto tako, mnoge žene su se našle u situaciji kada se unatoč vlastitoj kompetentnosti osjećaju kao da im nisu dodijeljene jednako važne, istaknute zadaće naspram muških kolega ili da im se ne daje zasluga za doprinos u grupnom projektu. Organizirajte zanimljiva predavanja ili pak neformalna druženja koja će pomoći radnoj okolini da postanu svjesniji svojih nesvjesnih predrasuda i steknu znanje o važnosti stvaranja timskog okruženja bez pristranih mišljenja.
5. Umrežavajte se
Networking je izvrsna prilika za pružanje međusobne podrške, jačanja morala i isto tako dijeljenje različitih znanja i vještina. Pored osnaživanja, networking je izuzetna mogućnost za stjecanje novih poslovnih prilika. Ako već niste, predlažemo vam da se umrežite za ženama u vašoj kompaniji, ali i drugim zaposlenim ženama koje baš kao i vi žele napredovati u poslu koje rade, steći nova poznanstva, pružiti si međusobnu podršku i dodatnu motivaciju.