Sadržaj portala

Prijateljstvo na poslu: Da ili ne?

Piše: Antonia Kulić

Svaki posao, bio on zahtjevan, tjelesno naporan ili pak stresan, lakše se obavlja u radnoj sredini s jednim ili više prijatelja. Dobar odnos s kolegama, osim što nas može dodatno motivirati, ima pozitivan utjecaj na naše mentalno zdravlje. Isto tako, prema brojnim istraživanjima, prijateljstvo na poslu znatno utječe na zadovoljstvo poslom općenito. No kako je riječ o specifičnom tipu odnosa, zamagljivanje između prijateljstva i profesionalizma može biti rizično za posao. U nastavku vam donosimo koje su pozitivne, a koje negativne strane prijateljstva na poslu.

Dobre strane

Bez obzira jeste li introvert ili ekstrovert, svi imamo urođenu potrebu da pripadamo. Ljudska interakcija od iznimne je važnosti, a čovjeku kao društvenom biću nedovoljna je samo tijekom slobodnog vremena. Na poslu provodimo barem 40 sati tjedno okruženi kolegama, te je sasvim je logično da se s nekim kolegama zbližite. Prisni međuljudski odnosi čine posao ugodnijim i zabavnijim, zbog čega nam se i oni teži zadaci čine lakši. Ako se razgovori u vašem uredu svode na:

A: “Bok kako si?”

B: “Dobro hvala! Ti?”

A: “Isto.”

B: “Ok, vidimo se kasnije.”

Onda to nije prijateljstvo na poslu. Naime, prava prijateljstva temelje se na stvarnom obostranom interesu, što podrazumijeva dijeljenje priča, iskrenu želju za boljim upoznavanjem, otvorenost i ljubaznost.

Prema istraživanju američke organizacije, Rand­stad Work Watch, koja proučava razne aspekte rada, čak 70 posto ispitanika složilo se da im prijateljstvo na radnom mjestu poboljšava raspoloženje i povećava kreativnost. Isto tako, većina je iznijela da prijateljstva pospješuju komunikaciju, podižu moral i unapređuju timski rad.

Također, prema nedavnoj studiji LinkedIna 46% ispitanika smatra da su prijatelji na poslu važni za njihovu sreću. Štoviše, sa srećom dolazi do veće motivacije i produktivnosti. Istraživanje koje je proveo CAGE utvrdilo je da su sretni zaposlenici do 20% produktivniji od onih koji nisu.

Loše strane

Iako svako prijateljstvo sa sobom nosi velike vrijednosti, treba imati na umu kako su poslovna prijateljstva specifična jer sa sobom povlače i određene rizike. Potencijal za poticanje tračeva, favoriziranje, sukob interesa, nelagoda koju osjećaju oni koji su isključeni iz prijateljstva, te brisanje granica profesionalnog i privatnog, samo su neke od nepovoljnih strana ovog odnosa.

Pored navedenog, nadmetanje je  jedan od razloga zašto prijateljstva na poslu pucaju. Upravo konkuriranje za viši položaj može pokazati kakve je prirode vaše poslovno prijateljstvo. Neki stručnjaci smatraju kako iskreno prijateljstvo između ljudi koji jedni druge doživljavaju kao suparnike možda i nije moguće.  S jednakim rizicima suočavaju se i kolege na različitim položajima u kompaniji, jer može biti uistinu škakljivo zbližiti se s nadređenim ili podređenim zbog mogućnosti zloupotrebe prikupljenih informacija.

Ako niste sigurni  je li vaše prijateljstvo na poslu iskreno i trajno ili samo prigodno i ovisno o okolnostima, razmislite biste li se družili s tom osobom da netko od vas promjeni radno mjesto. Iskrena prijateljstva razvijaju se na temelju onoga što ljudi jesu, a ne zbog onoga što imaju zajedničko (u ovom slučaju posao u istoj kompaniji).

Zaključak

Stvarajte prijateljstva u uredu, ali napravite strogu liniju između poslovnog i privatnog života. Sukladno tomu s vašim kolegama izbjegavajte razgovore o poslovnim temama tijekom ručka, pauze ili druženja van posla. Isto tako, pripremite se to da ćete se možda naći u situaciji da vam prijatelj postane konkurencija, te budite fer i pustite da „bolji pobjedi“.  Baš kao i svako prijateljstvo i ovo sa sobom nosi velike vrijednosti, obogaćuje vaš društveni život i zasigurno čini one stresne dane na poslu lakšima.