Sadržaj portala
Žena s rokovnikom i podsjetnikom

Kako lakše donijeti tešku odluku

Piše: Martina Lovaković

Čini vam se da vam vrijeme u danu proleti, a želite ga provesti na najbolji mogući način? Umjesto da gubite vrijeme na vaganje odluka i konstantno se vrtite u krug, naučite lako i brzo donijeti ispravnu odluku.

Mnogi su neodlučni kod donošenja odluka, posebice u poslovnom svijetu. Razlog tomu je taj što žele biti sigurni da su dobro razmislili i da su donijeli najbolju moguću odluku.

Što ako biste mogli donijeti ispravnu odluku i to puno jednostavnije i brže? Zvuči idealno, zar ne? Srećom, riječ je o vještini koja se može poboljšati.

U nastavku donosimo četiri strategije uz pomoć kojih ćete i najtežu odluku donijeti brzo i najbolje po vas.

1. Vježbajte u zoni udobnosti

Ako ste tip osobe koja teško donosi odluke i tome se treba detaljno posvetiti, za početak izbjegavajte donositi ishitrene odluke u vrijeme kada vam se događa milijun drugih stvari. Ako se teško nosite s hitnim rokom i ne znate hoćete li uspjeti završiti sav posao na vrijeme, sada nije pravi trenutak za izazove. Usredotočite se na posao, a kasnije se posvetite vježbanju donošenja brzih odluka.

U trenucima kada ne osjećate pritisak na poslu, pokušajte sami sebe prisiliti na razmišljanje o obavljanju više zadataka odjednom. Uhvatite se u koštac s odlukama koje morate donijeti i smjerova kojima želite krenuti u predstojećem projektu. Također, razmislite koji bi od dva pristupa rješavanja zadataka bio bolji i isplativiji te koje biste još vještine mogli upotrijebiti za nadolazeći projekt.

Iako vam možda na prvi pogled zvuči pomalo pretjerano, uz samo rješavanje projekta razmišljati i o kreativnom načinu vođenja projekta, to vam kasnije može pomoći. Ponekad su meke vještine važnije od tvrdih vještina.

Da biste donijeli dobru odluku, prvo si dajte vremena da se upoznate s tim kako razmišljate u trenucima kad odluka ne mora biti hitno donesena.

Zaključak je sljedeći. Upoznajte sami sebe i način na koji razmišljate u trenucima kada niste pod stresom. To će vam pomoći da lakše donesete tešku odluku kada se borite sa stresom i rokovima.

2. Brže donosite male odluke

Činjenica je sljedeća. Oni koji se bore s donošenjem važnih i velikih odluka, uglavnom se bore i s donošenjem onih malih koje nisu toliko bitne. Drugim riječima, ako ne možete odlučiti hoćete li danas nakon posla dogovoriti susret s prijateljicom, vjerojatno ne možete odlučiti niti hoćete li održati govor na sastanku pa čak i hoćete li natočiti šalicu kave prije nego sastanak počne.

Ako spadate u skupinu kronično neodlučnih osoba, promijenite stvari na bolje tako što ćete prvo izvježbati donošenje malih i ne tako bitnih odluka.

Uzmite samo 30 sekundi kako biste donijeli odluku što ćete večerati, koji ćete film pogledati i želite li večeras izaći ili ne. Držite se te odluke, a istu vježbu ponovite i u sljedećim danima. Nakon toga spremni ste za donošenje većih odluka.

Pravovremeno donošenje malih odluka pomoći će vam da izvježbate mozak za brže donošenje važnijih i većih odluka. Iako postoji mogućnost da vam se donesena odluka ponekad neće svidjeti, svejedno ćete napredovati u bržem donošenju svih odluka.

3. Vjerujte u sebe

Osim bržeg donošenja odluka, važno je i kako sami sebe motivirate u tim trenucima. Jedna od mogućnosti je ta da sami sebe omalovažavate i govorite da niste trebali naručiti salatu s prokulicama. Mogli ste unaprijed znati da vam neće odgovarati jer prokulice mrzite cijeli život. Sada vam je jasno da ste novac bacili u vjetar jer ste kupili hranu za koju ste unaprijed znali da će vam biti bezukusna.

Iako je riječ o sasvim prirodnoj reakciji, sljedeći put će vam ipak odmoći u donošenju odluke. Sjetit ćete se da je vaša brža odluka dovela do toga da ste kupili salatu koja vam se ne sviđa. Stoga pokušajte biti pozitivni i ne optuživati sebe za loše odluke.

Druga mogućnost je da kažete sami sebi da je salata koju ste naručili nejestiva, ali da ste ponosni na sebe zato što ste odlučili isprobati nešto novo, a pritom ste donijeli brzu odluku. Taj pomak – od optuživanja sebe za negativan ishod do pohvale zbog donošenja nove odluke, potaknut će vas da sljedeći put ponovo budete hrabriji u donošenju odluka.

Bojite se da ćete nakon toga donijeti puno loših odluka? Imajte na umu da biste vjerojatno donijeli istu odluku bez obzira na to jeste li razmišljali jednu minutu ili 10 minuta. Stoga se ohrabrite i sljedeći put ponovo reagirajte odlučnije, hrabrije i brže.

4. Razmislite o svojim odlukama u budućnosti

Naravno, nećete se hvaliti ako vam odluke ne pomažu u ostvarenju ciljeva ili ste krenuli pogrešnim putem nakon donošenja istih. Najproduktivnije što možete učiniti je sljedeće. Riješite problem i kroz korake u rješavanju saznat ćete što ste mogli učiniti bolje. To će vam pomoći da sljedeći put dođete do bolje odluke.

Možda nakon toga shvatite da vaš odabir ovisi o onome što se nalazi ispred vas. Ili, kad god niste sigurni u odabir, dopuštate drugima da odlučuju prije vas, a vi se složite s njihovim odabirom. Ili jednostavno donesete odluku na temelju onog što vam je najpoznatije i najbliže.

Važno je istražiti gdje točno griješite. Tako ćete moći zaustaviti svoje loše navike, prije nego što na temelju njih donesete lošu odluku.

Kao i na bilo kojem drugom cilju na kojem radite, do poboljšanja može doći ako postavite realna očekivanja. To znači da će uvijek postojati nešto s čim nećete biti zadovoljni ili nešto za što ste smatrali da možete učiniti bolje. I to je u redu. Na temelju toga znat ćete sljedeći put što morate ispraviti. No, koliko god ironično zvučalo i sam taj rad na tome da budete odlučniji u donošenju odluka, odličan je prvi korak!

Foto: STIL / Unsplash