Poslovni dress code - pravila poslovnog odijevanja - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
zena-u-tockastoj-kosulji-s-rozom-šalicom-i-laptopom

Poslovni dress code – pravila poslovnog odijevanja

Piše: Martina Lovaković

Svatko se u nekim trenucima karijere susreo s poslovnim dress codeom i pravilima odijevanja za posao, a kod većine je ova tema izazvala grč u želucu. Što odjenuti za posao, za poslovne sastanke, razgovor za posao, za odrađivanje prakse, na sastanke mentorstva i umrežavanja? Naravno, svaka tvrtka ima svoja pravila, a svaki posao zahtijeva drukčiji način odijevanja i odabir odjeće. Upravo zbog toga, način odijevanja za određene poslovne prilike može pobuditi osjećaj nervoze pa i panike.

Čime se voditi i na što pripaziti kako biste uvijek odabrali najbolju odjevnu kombinaciju? Koji je pravilan kodeks odijevanja za situaciju u kojoj se morate pojaviti, što odjenuti, a što ni slučajno uzeti u obzir? Sve su to pitanja na koja biste željeli dobiti najbolji odgovor s ciljem da ostavite dobar dojam u poslovnom okruženju.

Jer u konačnici – vaša odjeća može puno toga reći o vama i, u krajnjoj liniji, na prvi pogled vas može potpuno definirati!

Naravno, uvijek prije svega morate uzeti u obzir godišnje doba, grad u kojem radite i posao koji obavljate. Zatim, odlazite li na posao pješice, javnim prijevozom ili vlastitim automobilom te kako provodite većinu vremena na poslu – sjedite li ili stojite.

Budući da sve navedeno zahtijeva precizne odgovore, nije ni čudo da se većina osjeća frustrirano pri samoj pomisli na poslovni dress code. Jer, željeli bi zadovoljiti sva pravila poslovnog odijevanja, ali da pritom ipak zadrže svoj stil i iskoriste odjeću koju imaju kod kuće. Kako to učiniti?

Za početak važno je naučiti osnove profesionalnog odijevanja. Primjerice, kada vam šef kaže da će pri sastanku s poslovnim partnerima trebati zadovoljiti određeni dress code, znate li na što točno misli? U nastavku donosimo nekoliko vrsta poslovne odjeće koje možete iskombinirati u svim poslovnim prilikama i zadovoljiti i svaki poslovni dress code!

Vrste poslovne odjeće

Postoje tri glavne vrste poslovne odjeće s kojima biste trebali biti upoznati prije nego što krenemo na sljedeći korak – što odjenuti za određene događaje. Vjerojatno ste za sve pojmove čuli, no trebali biste dobro razumjeti koja odjeća odgovara određenom poslovnom codu odijevanja.

Tri vrste pravilnog poslovnog odijevanja su:

  • strogo poslovna odjeća
  • poslovna ležerna odjeća
  • casual odjeća

1. Strogo poslovna odjeća

Strogo poslovna odjeća najkonzervativnija je vrsta poslovne odjeće. Ovakav način odijevanja od vas će se očekivati ​​ako radite u uredu, primjerice u računovodstvu, financijama ili drugim strogo poslovnim industrijama rada (ili ako jednostavno imate šefa koji zahtijeva takvo poslovno odijevanje!). Ovaj je stil poznat i kao “poslovni formalni stil odijevanja”.

Za žene strogo poslovna odjeća znači odabir poslovnog odijela, hlača odijela uz kombinaciju klasičnih košulja jednostavnih boja ili odgovarajuće haljine i jakne. Izbjegavajte jake u upečatljive boje, kao i jaki make-up. Cjelokupni dojam trebao bi biti strogo poslovan, decentan i ne suviše izražen.

Važno je slijediti ovo pravilo odijevanja ako radite u uredu gdje ga se pridržavaju svi ostali zaposlenici, jer ne želite da vas smatraju osobom koja se ne želi ili ne može uklopiti ili da odajete dojam da svoj izgled, ali i posao ne shvaćate ozbiljno. Rad u takvim poslovnim industrijama znači da postoje strogi standardi onoga što možete, a što ne možete nositi, pa je važno i da slijedite taj protokol.

2. Poslovna ležerna odjeća

Poslovna ležerna odjeća opuštenija je verzija strogo poslovne odjeće, ali to ne znači da biste se trebali odijevati ležerno. U ovom slučaju vjerojatno je riječ o uredskom dress codu koji je propisan za sve zaposlenike, a obično se zahtijeva u određenim prilikama. Dakle, vjerojatno možete u većini slučajeva odjenuti što želite, ali neki događaji, razgovori ili sastanci zahtijevaju poslovnu ležerniju odjeću.

U ovom slučaju riječ je o odjeći koja obično čini klasičnu košulju ili džemper uz hlače mrkva kroja do gležnja ili one ravnog kroja do poda. Uz to, zahtijeva lijepe ženstvene cipele na nisku potpeticu ili popularne balerinke. Također, dopuštena je haljina ili suknja ravnog kroja dužine do koljena ili duže.

Iako je riječ o poslovnoj ležernoj odjeći, važno je da izgledate poslovno primjerenije od ležernog. Mnoge zbunjuje poslovno ležerni odabir odjeće i često ga miješaju s ležernim odijevanjem, ali to i dalje znači da biste se trebali odjenuti kao da idete u ured, a ne u šetnju gradom ili na kavu s prijateljicama. Poslovna ležerna odjeća ne znači da morate biti strogo odjeveni i formalni, ali s druge strane ne biste trebali odabrati ležerni stil za odlazak na posao.

3. Casual odjeća

Casual odjeća je ono što vjerojatno nećete nositi na poslu. Riječ je o odjeći koju vjerojatno svakodnevno nosite – traperice, razne pamučne majice, sandale, tenisice. Iako, imajte na umu da će se možda od vas tražiti da nosite casual odjeću na nekim neformalnim događanjima poput team buildinga, radionica, danima tvrtke, druženjima unutar tvrtke ili tijekom održavanja online sastanaka.

Općenito, vjerojatno biste se trebali kloniti ovakvog stila odijevanja na radnom mjestu i ipak pripremiti poslovno primjereniju odjeću. Međutim, to ne znači da je povremeno neformalno odijevanje pogrešno.

Primjerice, ako vam šef kaže da se odjenete neformalno za događaj koji uključuje razgovor i rad sa studentima, to najvjerojatnije znači da vaš šef želi da se povežete s tim studentima kako bi se i oni mogli opustiti i lakše razgovarati s vama. Ponekad bi se studenti mogli prestrašiti vidjevši nekoga u poslovnoj odjeći na događaju gdje sudjeluju studenti. Dakle, ako vam šef kaže da se odjenete neobavezno, to znači da vaš šef želi da se prilagodite tim mladim ljudima kako bi se oni opustili i kako bi razgovor mogao teći u ležernom tonu.

Odjenuti se ležerno je sjajan način povezivanja sa studentima. Osjećat će se ugodnije u razgovoru s vama i razgovori će teći puno bolje i na kraju i uspješnije.

Tetovaže na poslu

A što s tetovažama u poslovnom okruženju? Tetovaže i piercing na radnom mjestu mogu utjecati na vaša pravila odijevanja, posebice ako radite u tvrtki u kojoj morate zadovoljiti strogo profesionalni odabir odjeće. U tom slučaju vjerojatno ćete morati ukloniti bilo koji piercing lica (osim ušiju), a tetovaže sakriti dobrim odabirom odjeće.

Ako radite u uredu u kojem je potrebno pridržavati se strogo poslovnog dress coda, tetovaže je najbolje sakriti. Isprobajte neke od ovih trikova:

  • nosite hlače kako biste pokrili tetovaže na nogama
  • nosite suknje u kombinaciji s najlonkama tamne boje za pokrivanje tetovaža na nogama
  • upotrijebite neke od modnih dodataka za prikrivanje tetovaža, poput šalova kako biste sakrili tetovaže na vratu ili velikih satova za skrivanje malih tetovaža na zglobovima

Ako niste sigurni u politiku tvrtke i pravila odijevanja, informirajte se kod poslodavca ili u odjelu za ljudske potencijale. Obavijestite ih ako imate tetovaže i zatražite njihovu politiku u vezi s tetovažama i piercingom kako biste bili potpuno jasni što jest, a što nije primjereno.

Nadamo se da ćete kroz ove savjete naučiti sve o osnovama poslovnog odijevanja. Profesionalni dress code znači u prvom redu prilagodbu situaciji, poslovnim suradnicima, tvrtki i okruženju, no primjenjujući navedena tri načina odijevanja ne možete nikako pogriješiti.

Foto: Mateus Campos Felipe / Unsplash