Žene u poduzetništvu – izazovi i ograničenja
Piše: Martina Lovaković
Tijekom posljednjih nekoliko godina žene su postale poduzetnije nego ikada prije. Uz podršku koju daju jedna drugoj, uz dozu samopouzdanja i hrabrosti, stopa ženskog poduzetništva je sve više u porastu. No, iako se sve više žena svakoga dana odlučuje na otvaranje svojeg poslovanja, nesumnjivo je to da se žene i dalje suočavaju s poslovnim izazovima češće nego muškarci.
Neki od najčešćih problema s kojima se suočavaju žene poduzetnice u poslovnom svijetu su teže prikupljanje sredstava za poslovanje te svladavanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života.
Žene naglašavaju da ih se često ne shvaća ozbiljno te iako nerijetko imaju više iskustva od većine svojih muških kolega, opet moraju uložiti dvostruko više kako bi ih se smatralo stručnjakom. Neke od njih ističu da su često morale prešutjeti neke pojedinosti iz svog privatnog života kako bi dobile pristup određenim podacima.
No, samo zato što se žene poduzetnice suočavaju s dodatnim izazovima, ne znači da im je uspjeh nedostižan. U nastavku donosimo kako možete prevladati prepreke s kojima biste se mogli suočiti tijekom poslovanja.
Izazov broj 1: Dati do znanja da je vaše poslovanje ozbiljno
Iako se broj poduzeća u vlasništvu žena povećao unazad nekoliko godina, mnoge se poduzetnice suočavaju sa sumnjom investitora, potencijalnih partnera ili kupaca samo zato što su žene. One ističu kada su s muškim kolegama podijele svoje ideje i ciljeve oko poslovanja, mnogi od njih ih nisu shvatili ozbiljno, a često i ne vide potrebu zašto bi takav biznis postojao.
Rješenje se krije u uspostavljanju jake digitalne prisutnosti. Virtualna druženja i prisutnost na društvenim mrežama stvara osjećaj vjerodostojnosti te omogućuje ljudima da se međusobno povežu na emocionalnoj, odnosno osobnoj razini. Internetska stranica i društvene mreže mogu pomoći poslovanju iz više aspekata. Stvaraju zajednicu ljudi koja vjeruje u vaše proizvode ili usluge te u isto vrijeme pokazuju potencijalnim klijentima i poslovnim partnerima što možete učiniti za njih, koliko ste prisutni među ljudima i što oni misle o vama.
Izazov broj 2: Osjećate potrebu biti savršeni
Žene će uvijek prije pokazati da su sklonije perfekcionizmu nego muškarci pa velika većina poduzetnica takvo razmišljanje primjenjuje i u svojem poslovanju. No, budite oprezni. Iako je važno da sve objave na vašoj internetskoj stranici budu lektorirane ili da je u računu dobiti i gubitka sve uvijek točno, ponekad težnja ka potpunom savršenstvu može djelovati kao ograničenje na kreativnost i time ugušiti produktivnost.
Stoga, umjesto da u svakom trenutku vašeg poslovanja sve bude na svom mjestu, ponekad biste trebali manje razmišljati i prepustiti se riziku. Dajte prednost napretku, a ne savršenstvu. Morate nešto promijeniti i riskirati s ciljem dobivanja povratnih informacija koje će utjecati na vaše buduće poslovanje.
Izazov broj 3: Većina smatra žene suviše osjećajnima
Uobičajeni stereotip s kojim se žene susreću je taj da su previše emocionalne, a muški investitori ili potencijalni partneri žene često vide nedovoljno stabilnima da bi vodile uspješno poslovanje.
Ranjivost, transparentnost, suosjećanje i odgovornost vrijednosti su na kojima većina žena gradi svoje poslovanje, dok u isto vrijeme muški kolege smatraju da je riječ o vrijednostima koje nisu primjerene za poslovni svijet.
Opustite se! Nemojte nikada gušiti i zatomljavati svoje osjećaje. Jednostavno im se prepustite i dopustite im da vas vode u poslovanju. Upravo ti vaši osjećaji empatije i ranjivosti nešto su što će vaši klijenti znati cijeniti. To će vam omogućiti stvaranje zajednice između kupaca i dobavljača što je dugoročno gledano itekako isplativo.
Doživite te vaše emocije kao nešto što pokreće vaš tim, daje mu snage i pozitivnu energiju. Emocije potiču povjerenje kod kolega i poslovnih partnera. Što ćete ih više iskazivati u svom poslovanju, to ćete dobivati više pozitivnih komentara u smislu da iako ste na poziciji, možete se poistovjetiti i s vašim zaposlenicima i svima onima koji trebaju vaše proizvode ili uslugu. Jednom kada oni iskuse takvu osobinu kod vas, znat će da vam je stalo do njih zato što su ljudi sa svojim emocijama i potrebama, a ne samo vaši radnici koje plaćate za njihov rad.
Stoga, ako netko smatra da je riječ isključivo ženskim osjećajima, ostavite ga u tom uvjerenju, jer to je nešto od čega vi i vaše poslovanje imate koristi. Zadovoljni zaposlenici, klijenti i poslovni partneri, ključ su uspjeha svakog poslovanja.
Izazov broj 4: Pronalaženje investitora
Prikupljanje sredstava o kojem će ovisiti vaše poslovanje uzbudljiv je i često prilično stresan posao. Za većinu malih poduzeća riječ je o zastrašujućem postupku o kojem ovisi njihova sudbina u poslovnom svijetu. Stoga, i dalje ne postoji mnogo žena koje se odlučuju na ovakav rizik.
Ako ste upravo pokrenuli startup projekt i želite privući investitore, i dalje će vam biti teže zato što ste žena. Muškarci imaju puno veće šanse dokazati se i uspjeti, dok žene moraju biti snalažljivije od svojih muških kolega.
No, u trenucima kada vam je teško privući investitora, ne biste trebali pristati na prvu primamljivu ponudu. Važno je pronaći onog investitora koji vjeruje u vas i u viziju vašeg poslovanja. Ako prihvatite ponudu nekoga tko nema identične ciljeve i vizije, mogli biste se naći u situacijama koje bi mogle biti pogubne za vaše poslovanje. Razilaženje u planovima i razmišljanjima te kompromisi, mogu unazaditi vaše ciljeve, kvalitetu i vrijednost brenda koji su svakom poduzetniku bitni.
Kod traženja investitora mogli biste se usredotočiti i na pronalaženje ženskih partnera ili tvrtka kojima upravljaju većinom žene. Istraživanja pokazuju da žene u ranim fazama ulažu dva puta više u poslovanje nego što to čine muškarci.
Izazov broj 5: Vjerovanje u svoje vrijednosti
Oduvijek su žene za isti posao bile manje plaćene od muškaraca i to se i danas još uvijek nije promijenilo. A mnoge žene nažalost ne čine ništa da bi to promijenile, čak su toliko navikle biti podcijenjene da možda ni ne shvaćaju da podcjenjuju same sebe.
Mnoge žene u početku toliko podcjenjuju svoje poslovanje da za iste proizvode ili usluge nude dvostruko niže cijene od onih koje se trenutno kreću na tržištu.
Ključno je naučiti vjerovati u sebe i vrednovati svoje znanje i iskustvo u poslovanju kojeg vodite. Prije pokretanja poslovanja dobro istražite tržište i pokušajte saznati koliko druge tvrtke naplaćuju sličnu uslugu ili proizvod.
Priključite se različitim grupama na društvenim mrežama koje vode žene, a gdje ćete dobiti podršku i iskustvo potrebno za vaše poslovanje. Postavite pitanje, a u raspravu će se uključiti mnoge žene sa sličnim ili jednakim iskustvom iz kojeg ćete na kraju izvući zaključak koji će biti odličan korak naprijed za vaš posao.
Na kraju svakog poslovnog dana ostanite motivirani i puni samopouzdanja. Znajte da vrijedite jednako kao i vaši muški kolege i da biste se dokazali nije bitan spol, već kvaliteta vašeg rada. Jednom kada klijenti to shvate, vraćat će vam se bez obzira na spol ili možda upravo iz razloga zato što ste žena.
Foto: Brooke Lark / Unsplash