Sadržaj portala

72. Filmski festival u Cannesu je počeo; a ravnopravnost spolova u filmskoj industriji?

Piše:Lucija Boko

 „Žene nisu manjina u svijetu, ali trenutno stanje naše (filmske) industrije govori drugačije. Zahtijevamo da naša radna mjesta budu raznolika i pravedna, tako da mogu odražavati svijet u kojem zapravo živimo; svijet koji omogućava svima nama, ispred i iza kamere, da napredujemo. ” govorila je prošle godine predsjednica žirija, Cate Blanchett, vodeći prosvjed protiv nejednakosti spolova na crvenom tepihu Filmskog festivala u Cannesu. Blanchett je, zajedno sa 81 ženom iz svijeta filmske industrije stala na crveni tepih držeći se za ruke, te ukazala na brojku od samo 82 žene nominirane za nagradu u povijesti Festivala naspram 1645 muškaraca.

Ove godine, Festival je počeo u utorak 14., te završava 25. svibnja. Unatoč uvjeravanjima organizatora da će uskoro uslijediti jednakost, napredak je spor. Ukupno 13 od 47 filmova u službenoj selekciji režiraju žene, a četiri redateljice su nominirane za Palme d’Or – manje nego na Sundanceu, Berlinu i Torontu, ali za Cannes, rekordno! Thierry Frémaux, umjetnički ravnatelj festivala (od 2001. godine) odbacio je prošlogodišnju raspravu o nejednakosti na konferenciji za novinare nazivajući borbu za ravnopravnost spolova kao nešto o čemu je “postalo moderno govoriti”. Predmet još oštrijih kritika i rasprava postao je nedavnom izjavom Varietyju : “I dalje mi je teško razmatrati filmove temeljene na spolu. Kako bi Cannes mogao biti čudo potencijalne jednakosti ako ga filmski svijet u cjelini tek treba ostvariti? ”

Mnoge su aktivistice i novine počele pozivati na bojkot Festivala. Ove godine počasnu nagradu dobio je Alain Delon, ikona francuskog filma, muškarac koji je  govorio kako je homoseksualnost protuprirodna i otvoreno pričao o uznemiravanju žena. Iako je Björk svojevremeno tvrdila da ju je Lars Von Trier, redatelj filma” Ples u tami”, zlostavljao tijekom snimanja, Fremauxa to nije spriječilo da mu pošalje pozivnicu za Festival. Roman Polanski i Woody Allen tek trebaju biti isključeni – obojica su suočena s tvrdnjama o nedoličnom ponašanju – a Harveyu Weinsteinu, svima poznatom zlostavljaču, poziv na Festival tek je odnedavno uskraćen.

Kao jedan od najprestižnijih festivala na svijetu, tvrdoglavo otporan na promjene, Cannes Film Festival pokušava zaštititi svoj ugled i sačuvati svoju bogatu baštinu. Između ostalog, od žena se zahtjeva dolazak u visokim potpeticama na crveni tepih, Netflix je odbačen u svrhu očuvanja tradicije, a selfiji zabranjeni.  No, kako rivalski festivali čine pozitivne korake u ravnopravnosti, prilagođavaju se modernom dobu, rabe pozitivan PR kao reklamu, a ne žive na staroj slavi, postavlja se pitanje je li Cannes ostao zaglavljen u prošlosti i snobizmu zlatnog doba?