6 koraka kako ostvariti bolju komunikaciju sa šefom
Bilo da tek počinjete raditi ili ste u poslovnom svijetu dugi niz godina, velike su šanse da imate ili ste imali nadređenog. Ako imate sreće, ta je osoba bila na vašem mjestu, zna što radite i što je potrebno da se obavi posao. Ali što ako to nije slučaj? Što ako se nađete sa šefom koji ne razumije što radite ili, još gore, ne želi to saznati?
Prije nego što počnete paničariti, razmislite o ovome: nije nužno kraj svijeta ako vaš šef prije nije bio na vašoj poziciji. Veći problem nastaje ako vaš šef uopće nije zainteresiran za razumijevanje onoga što radite, ne cijeni ono što radite, ne vjeruje vam da ćete procijeniti što trebate učiniti da biste uspjeli u svojoj ulozi ili ne shvaća kako doprinosite ciljevima tvrtke. Dugoročno gledano, to može dovesti do frustrirajućeg odnosa s vašim šefom i drugim kolegama i potencijalno čak zaustaviti vaš razvoj karijere.
No, zapamtite da vaš šef možda nema loše namjere. Možda se bori jer je prvi put na rukovodećoj poziciji i treba vas kako bi mogao razumjeti mjesto na kojem se nalazite. Ovo možete pretvoriti u situaciju u kojoj svi pobjeđuju – ne tako što ćete natjerati svog šefa da razumije što radite na mikrorazini, već tako što ćete ga natjerati da se osloni na vas i podrži vas.
U nastavku donosimo šest stvari koje možete učiniti kada sumnjate da vaš šef ne shvaća i time ostvariti bolju komunikaciju.
Budite sigurni
Za početak, nemojte pretpostavljati. Samo zato što vaš šef možda nema praktičnog iskustva u ulozi koju obavljate ili vas ne pohvali za dobro obavljen posao, ne mora nužno značiti da ne zna koliko ste važni za tvrtku. Stoga, odvojite vrijeme da shvatite ne razumije li vaš šef stvarno ono što radite ili ne želi razumjeti. Evo nekoliko načina da to učinite:
Istražite. Guglajte svog šefa. Koja je njegova pozadina? On bi mogao imati više znanja nego što mislite o ulogama poput vaše. Ili ne. U svakom slučaju, ove informacije možete koristiti za način kako ćete pristupiti svom šefu.
Pitajte kolege. Drugi koji su radili s vašim šefom mogli bi vam ponuditi neki uvid. Iskoristite te resurse. Možete to oblikovati kao traženje savjeta: “Hej, prema tvom iskustvu, koji je najbolji način da upoznam Martu s onim na čemu radim i dobijem njezino prihvaćanje i podršku?”
Obratite se šefu direktno! Kao šefu, pravo je osvježenje imati izravnog radnika koji vam kaže: “Hej, znam da ste me zaposlili da radim na XYZ-u i nadam se da ću moći iskoristiti vaše iskustvo”. A kada privučete njegovu pozornost, počnite objašnjavati što je uključeno u ono na čemu radite.
Zatražite pomoć na pravi način
Zapamtite, zapravo je u redu ako vaš šef nije upoznat s najsitnijim detaljima vaše pozicije. Ono što je još važnije jest da vam želi pomoći i podržati vas – bilo da vam daje više resursa, ukloni druge obveze kako bi vam omogućio da se usredotočite na glavne prioritete ili samo slušajući i rješavajući probleme s vama. Ali treba znati pitati.
Komunikacija je ključna. Važno je pristupiti svom šefu kada je slobodan i otvoren da vam posveti svoju punu pozornost. Zakažite vrijeme – 15 minuta (najviše 30) – kad se vi i vaš šef možete sastati jedan na jedan. To pomaže u otklanjanju mogućnosti da drugi prioriteti ometaju vaše zajedničko vrijeme.
Napravite domaću zadaću prije nego što sjednete na sastanak. Odaberite jednu stvar koju radite – specifičan i neposredan zadatak koji je očito potreban za postizanje većih ciljeva vašeg šefa – za koji vam je potrebna pomoć na neki način. Vježbajte predstavljanje problema u trajanju od 30 sekundi uz jasna pitanja: Niste sigurni kojim od dva puta krenuti? Trebate li neki doprinos drugih članova tima? Trebate li dan bez sastanaka da duboko radite na nečemu što zahtijeva fokus? Što god bilo, morate biti precizni.
Vaš šef će odgovoriti na jedan od dva načina:
Postavljat će vam pitanja i pokazati želju da sazna više kako bi vas doista mogao bolje razumjeti i pomoći vam u usmjeravanju. Može vam ponuditi prijedloge, a možda i ne zna kako vam može pomoći, i to je u redu. Ovaj je sastanak idealan za razradu pojedinosti i raspravu o tome što radite. Uvijek imajte na umu zašto je vaš posao važan za ciljeve tvrtke. Pomognite šefu da vidi vas i vašu vrijednost.
Ako primijetite da se vaš šef uznemirio ili ako vam je rekao da sami shvatite što trebate raditi, nema hrabrosti priznati da ne može pomoći ili mu nije dovoljno stalo da pokuša. Kad vam šef ne želi ponuditi ništa u smislu savjeta ili čak znatiželje, možete biti prilično uvjereni da doista radite za šefa koji ne razumje vas i vašu ulogu u tvrtki.
Shvatite kako vaš rad pridonosi ciljevima tvrtke
Vaš šef vjerojatno ima šefa. On također mora postići određene rezultate. Dobri vođe određuju prioritete, planiraju i komuniciraju. Postoji svrha onoga što rade i kako to rade. Vaš je posao naučiti što je važno vašem šefu, šefovima vašeg šefa i sveukupnoj misiji vaše organizacije i njezinim dionicima – a zatim se pobrinite da to postignete. Drugim riječima, pobrinite se da razumijete kako ono što radite pridonosi većim ciljevima.
Ne sramite se svojih postignuća
Nije dovoljno da znate koliko je ono što radite važno za ukupni uspjeh vašeg tima, odjela i tvrtke. Morate biti sigurni da i vaš šef to zna. Dakle, ne smijete se sramiti svojih postignuća i trebali biste ih pokušati uokviriti u smislu kako doprinose ciljevima vašeg šefa i ciljevima cijele organizacije.
Znamo, znamo… samopromocija možda nije vaša stvar. Svi se nadamo da će drugi samo primijetiti naš dobar rad, a da se time ne moramo “hvaliti”. Ali istina je da ako radite sjajan posao, ali nitko ne zna za to, to vam ne može pomoći u daljoj karijeri.
Ako se vi i vaš šef ne sastajete redovito, počnite to činiti. Započnite razgovor jedan na jedan: “Tako mi je drago što ste se mogli sastati sa mnom, [ime šefa]. Znam da tvrtka očekuje XYZ do kraja godine. Kao što znate, naš odjel podupire taj cilj s ABC-om, a ja radim s međufunkcionalnim timovima kako bih ostvarila [navesti ključni pokretač]. Sastavila sam neke brojke za vas i uzbuđena sam [o čemu god da ste uzbuđeni].”
Ako nemate mogućnosti sastajati se sa šefom redovito, zapišite to u jasnom, sažetom dokumentu koji ćete podijeliti s njim tijekom sastanka ili u e-poruci. Navedite sveukupne ciljeve tvrtke, doprinose vašeg tima i što ste vi kao pojedinac učinili da pomognete u ostvarenju tih ciljeva. I nemojte samo nabrajati dnevne zadatke koje obavljate. Morate ih uokviriti kao mjerljiva postignuća. Kako su vaši zadaci pridonijeli krajnjoj liniji? Kako ste racionalizirali procese? Kako ste pomogli smanjiti potrošnju ili potaknuti timski rad? Usmjerite svog šefa da vidi vrijednost u onome što radite.
Zamolite svoje kolege da prenesu svoje pohvale
Ako radite na projektu i kolega vas pohvali, zamolite ga da podijeli svoje mišljenje s vašim nadređenim. Možete reći nešto poput: “Hej, hvala vam na komplimentu, to mi puno znači. Volim raditi s vama i vašim timom. Mislite li da biste mom šefu mogli poslati brzu poruku o tome koliko smo dobro surađivali i što smo postigli? To bi bilo lijepo.”
Budite realni
Što ako, unatoč svim vašim naporima, još uvijek ne možete natjerati svog šefa da razumije, pomogne, cijeni ili čak mari za ono što radite?
Ako ste učinili sve što možete, možda je vrijeme da razmislite o tome da krenete dalje. Ne želite nastaviti rasipati svoje talente na ljude koji vas ne zaslužuju.
Neupućeni šefovi i tvrtke bez kormila su stvarnost. Ali oni ne moraju biti vaša stvarnost. Neki ljudi nikada neće razumjeti ili cijeniti ono što nudite. To je istina koju je teško progutati, ali u redu je jer će vas drugi ljudi cijeniti. Teško je početi ispočetka i pronaći drugi posao, ali još je teže udarati glavom o zid pokušavajući natjerati druge da vide koliko vrijediš.
Zato duboko udahnite i počnite tražiti svoju sljedeću ulogu. Samo dajte sve od sebe da procijenite kulturu tvrtke i stil upravljanja vašeg budućeg šefa prije nego što prihvatite ponudu. Dugoročno ćete biti zahvalni sebi što ste nastavili dalje. A vaša će nova tvrtka i šef biti zahvalni svojim sretnim zvijezdama što su vas pronašli.
Članak je objavljen u sklopu projekta “Osnaživanje žena na tržištu rada” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije (Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija).
Autor: S.D., Foto: Unsplash