Interpersonalne vještine - kako ih koristiti u poslovnim odnosima - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
Žena u crvenoj vesti na laptopu

Interpersonalne vještine – kako ih koristiti u poslovnim odnosima

Piše: Martina Lovaković

Interpersonalne vještine podižu karijeru na jednu višu razinu, dok nedostatak istih koči u napredovanju i postizanju boljih odnosa s klijentima, kolegama, šefom i ostalim suradnicima. Što su interpersonalne vještine i kako nam mogu pomoći na poslovnom planu u unaprjeđenju karijere?

Jeste li ikad razmišljali o tome zašto su neki šefovi i kolege popularniji i zašto se ističu u timu? Što ih čini idealnim kolegama i zašto s njima uživamo raditi dok druge izbjegavamo? Ako želite i vi biti osoba koju će obožavati kolege u uredu, poradite na interpersonalnim vještinama koje se još mogu prevesti kao međuljudske vještine.

Interpersonalne vještine zaslužne su da se ljudi u vašoj blizini osjećaju cijenjeno, jednostavno surađujete i jasno komunicirate i osobno i putem e-maila. Uz odgovarajuće znanje, tehniku i praksu možete poboljšati interpersonalne vještine i učiniti sebe još boljom kolegicom ili šeficom.

Što su interpersonalne vještine?

Vjerojatno ste do sada već čuli za interpersonalne ili međuljudske vještine, no ne znate što točno one znače? Jednostavno rečeno riječ je o vještinama koje uključuju interakciju s ljudima. Promatrajući s poslovne perspektive, interpersonalna vještine su sve one koje omogućuju kvalitetan rad s drugima, bilo da se radi o šefu, suradnicima, klijentima, kupcima ili s bilo kime s kim dolazite u kontakt.

Interpersonalne vještine možemo nazvati i skupom socijalnih vještina koje će vam omogućiti kvalitetnije i smislenije odnose. Riječ je vještinama koje uključuju komunikaciju, empatiju i još mnogo toga.

Komunikacijske vještine

Komunikacija je jedna od najcjenjenijih vještina. Odvojite trenutak i pokušajte se prisjetiti nedavnih malih sukoba ili razmirica koje su vam se dogodile u poslovnom okruženju ili izvan njega. Mnogi od njih vjerojatno su započeli lošom komunikacijom, nedostatkom komunikacije ili nekom drugom komunikacijskom preprekom.

Učinkovita komunikacija uključuje sposobnost da jasno i učinkovito možete prenijeti svoje stavove razgovarajući s kolegama. Morate biti u stanju govorom objasniti svoja razmišljanja i ideje, a istovremeno koristiti odgovarajući govor tijela i ostalu neverbalnu komunikaciju primjerenu situaciji.

Ne zaboravite i na pisanu komunikaciju koja uključuje precizno i jezgrovito pisanje e-mailova i pravovremenog odgovaranja na sve ostale poruke koje uključuju sve relevantne informacije.

Emocionalna inteligencija i empatija

Ključ uspješnih poslovnih odnosa i razvijanja interpersonalnih vještina je emocionalna inteligencija, odnosno sposobnost razumijevanja i izražavanja vlastitih osjećaja s u isto vrijeme pokušavajući odgonetnuti što ljudi misle i osjećaju.

Da biste razvili emocionalnu inteligenciju potrebno je prije svega razumjeti sebe i svoje osjećaje. Osvijestite da je u redu ponekad biti tjeskoban i ranjiv. U tim trenucima duboko udahnite i iskoristite vrijeme kako biste se povezali sami sa sobom i naučili više o sebi.

Budući da se prijateljstvo temelji na ranjivosti, a kad smo ranjivi najlakše se vežemo, emocionalna inteligencija je ranjivost koju vidimo u nama samima i naučimo prevladati je i živjeti s njom. S druge strane ona znači da na ranjivost kod drugih gledamo sa suosjećanjem. Takva dva gledišta dovode do lakšeg sklapanja prijateljstva, a u konačnici i poslovnog odnosa.

Kada komunicirate s kolegom, pokušajte se stvari sagledati s gledišta druge osobe. Poslužite se njezinim riječima i neverbalnim znakovima kako biste lakše prepoznali kako se osoba osjeća. Tako ćete lakše shvatiti zašto se upravo tako osjeća. Kada situaciju možete sagledati iz tuđe perspektive, puno je lakše poduzeti sljedeći presudan korak, a on uključuje odnos prema drugima s više empatije i suosjećanja.

Dodatne interpersonalne vještine

Komunikacija, emocionalna inteligencija i empatija najvažniji su i ključni elementi interpersonalnih vještina, ali nisu sami. Postoje i druge važne vještine koje su vam potrebne kako biste zaokružili cijelu priču, a to su:

  • Uvjeravanje
  • Upravljanje konfliktima
  • Rješavanje sukoba
  • Znatiželja
  • Pouzdanost
  • Fleksibilnost
  • Rukovođenje
  • Slušanje
  • Motivacija
  • Pregovaranje
  • Strpljenje
  • Pozitivan stav
  • Samosvijest
  • Simpatija
  • Takt
  • Timski rad
  • Povjerenje

Zašto su interpersonalne vještine važne za karijeru?

Nije važno što radite i gdje radite. Interpersonalne vještine utjecat će pozitivno na posao koji obavljate i na napredovanje vaše karijere. Ako imate razvijene interpersonalne vještine, vaš tim će bolje funkcionirati i postići ćete više na poslovnom planu.

Što više godina rada skupite i postignuća postignete, vjerojatnije je da ćete napredovati i dobiti više preporuka ako ljudi u isto vrijeme budu produktivni i uživaju u radu s vama. Razmislite na sljedeći način – ne biste li radije podržali kolege s kojima ugodno surađujete? Naravno da su važne i tehničke vještine, ali one nikada nisu presudne. Uvijek ćete radije raditi ili razgovarati s onima u čijem vam je društvu ljepše i s kim komunicirate na bolji način.

Zašto neke ljude jednostavno volimo, a druge ne? Cijeli razlog leži u načinu na koji oni komuniciraju s nama. Kada netko ima razvijene interpersonalne vještine ne možemo ga ne voljeti i želimo uvijek i na svim projektima surađivati s njim! Naime, upravo će vas ljudi koji žele raditi s vama i drugima govore kako bi voljeli raditi s vama, odvesti daleko u karijeri.

Kako poboljšati interpersonalne vještine?

Imamo dobre vijesti! Ne morate biti potpuni ekstroverti ili osobe koje vole stalno biti okružene s ljudima da biste imali dobre interpersonalne vještine koje idu mnoge dalje od toga da budete simpatični za vrijeme poslovnog događaja. Možete ih razviti na isti način kao i bilo koje druge vještine, a započnite sa sljedećim.

1. Pronađite način kako povećati svoje samopouzdanje

Samopouzdanje je velika prednost kada su u pitanju interpersonalne vještine. Ključ uspjeha je postići zdravu ravnotežu između samopouzdanja i poniznosti. Upravo vam ta ravnoteža omogućuje da visoko držite glavu gore, umjesto da razgovori s drugom osobom budu nelagodni. Ako ste sramežljivi i neugodno vam je, onda će se i osoba s kojom razgovarate osjećati isto tako.

Na kraju, samopouzdanje će vam olakšati predlaganje ideja na sastanku. Osjećaj samopouzdanja vam čak omogućuje da budete vještiji u izražavanju drugih interpersonalnih vještina poput pregovaranja, rješavanja sukoba, konstruktivne kritike i povjerenja.

Najbolji način da budete sigurni u sebe je da ste dobro upoznati s temom razgovora. U razgovoru, to znači da ste doista slušali drugu osobu umjesto da ste željno iščekivali kada ćete reći vi nešto o sebi. Kada odgovorite u skladu s razgovorom osoba s kojom pričate imat će povjerenja u vas jer će znati da ste je stvarno čuli.

Da biste dodatno potaknuli svoje samopouzdanje, uzmite si vremena i zabilježite neke svoje snage. Neka vam popis bude pri ruci i povremeno ga prelistajte, posebno prije velikog sastanka, kako biste se podsjetili što sve imate za ponuditi.

2. Zatražite povratne informacije

Ako želite znati kako se drugi osjećaju kada komunicirate s njima, imajte na umu da to nitko ne zna bolje od ljudi s kojima komunicirate.

Popričajte povremeno s vašim najbližima, s vašim šefom ili menadžerom. Nemojte se bojati tražiti i primati povratne informacije. Jednostavno je, probajte ovako: “Uistinu se trudim poboljšati svoje interpersonalne vještine. Kako ste me doživjeli kada smo se prvi put upoznali? Kako se osjećate kada komuniciramo? Mislite li da dobro slušam? Mogu li nešto učiniti kako bih to poboljšala?”.

A ono što je presudno je to da koncentrirano slušate povratne informacije i iskoristite ih na najbolji mogući način – kako biste unaprijedili svoje vještine i poslovne odnose. Ako želite unaprijediti svoje vještine, poradite na sebi i iskoristite to u planovima za poboljšanje odnosa.

3. Slušajte i postavljajte promišljena pitanja

Jedna od najčešćih pogrešaka u komunikaciji je trošenje previše vremena na govor i premalo vremena na slušanje. Učiti biti nesebičniji u razgovoru započinje aktivnim slušanjem, postavljanjem pitanja i ponovnim slušanjem.

Poziva na fokus i koncentraciju. Slušanje je složeno jer slušate ušima, ali slušate i očima. Promatrate kako dobivate informacije – usredotočite se na ton, razina udobnosti i sam govor. Vježbanje dobrih vještina slušanja znači da je važno i upotrijebiti stanku koja će vam reći je li druga osoba završila s iznošenjem svojih misli.

To također znači posvetiti ljudima punu pažnju kada razgovaraju s vama, aktivno slušati i svjesno postavljati promišljena pitanja. Možete započeti neobvezno tako što ćete pitati ljude o njihovim planovima za vikend. Slušajte i pratite sljedeći tjedan kako je prošao taj piknik ili posjet obitelji. Pažljivim slušanjem i praćenjem signalizirat ćete da vas zanima ta osoba i njezin život i da želite biti upućeni i saznati još informacija. A ubrzo će sve ovo postati prirodni dio vaše komunikacije.

4. Stavite se u tuđu kožu

Sagledavanje situacija iz perspektive druge osobe u osnovi je emocionalne inteligencije i međuljudskih interakcija. Kad razgovarate s drugima, ne reagirajte prebrzo. Umjesto toga, pokušajte zamisliti kako stvari izgledaju iz njihove perspektive.

Zapitajte se zašto bi možda željeli raditi stvari na određeni način i koji su njihovi temeljni ciljevi. Ako se čini da ih nešto uzrujava, pokušajte razumjeti zašto i što biste mogli učiniti da im pomognete. Ovaj jednostavan korak pomoći će vam da suosjećate s ljudima i vodite produktivnije razgovore.

Važno je svaki razgovor i osobu tretirati kao jedinstvenu osobu. Važno je razumjeti vlastite interpersonalne vještine, a u isto vrijeme prilagoditi njihove interpersonalne vještine njihovoj specifičnoj osobnosti.

5. Upišite tečajeve i radionice

Kao i kod ostalih vještina, postoje stručnjaci koji vam mogu pomoći u usavršavanju vaših interpersonalnih vještina. Iako je riječ o novom području, postoji velik broj life coacheva koji se sve više bave psihologijom i radom na sebi kako bismo unaprijedili karijeru i poslovne odnose.

Provjerite postoje li tečajevi u vašoj blizini, a za više mogućnosti pretražite Internet i pronađite webinare ili internetske radionice za poboljšanje vaših interpersonalnih vještina.

Kako iskoristiti interpersonalne vještine u traženju posla?

S ciljem što boljeg unaprjeđenja interpersonalnih vještina, možete ih koristiti i za lakše i uspješnije traženje posla. U nastavku donosimo kako.

1. Koristite svoju mrežu poznanstava

Profesionalna mreža poznanstava ili popularni networking može biti jedna od vaših najvećih prednosti kod traženja posla. Zbog toga je važno da ona neprestano raste, a da uz to njegujete i svoje dosadašnje odnose i veze.

Sjetite se bivših kolega s fakulteta ili s prijašnjih posla s kojima ste imali snažne radne odnose. Pozovite ih na kavu ili im javite da tražite posao. Zamolite ih da vam jave ako saznaju za otvorenu poziciju koja bi vas mogla zanimati i koja je povezana s vašom strukom. Šanse su velike da će vam vrlo rado pomoći u traženju posla.

Ova skupina ljudi također je sjaja za traženje LinkedIn preporuka i pisma preporuke. Vaše interpersonalne vještine mogu biti ključ za isticanje među ostalim kandidatima, jer to su ljudi koje ćete vrlo lako osvojiti svojim interpersonalnim vještinama uz tvrde vještine koje posjedujete.

2. Istaknite interpersonalne vještine u životopisu i motivacijskom pismu

Koliko god je korisno imati preporuke i veze koje mogu govoriti o vašim interpersonalnim vještinama, ne možete se oslanjati isključivo na njih. Budući da nećete imati preporuke u svakoj tvrtki u kojoj se prijavljujete za posao, morat ćete pokazati svoje snage na druge načine.

Postoji mnogo načina da pokažete ove vještine u svom životopisu i motivacijskom pismu, a koje će vam pomoći da ostavite sjajan prvi dojam. Primjerice, dodajte ključne točke za svaki posao i pokušajte ih ilustrirati kako ste ga obavljali koristeći svoje interpersonalne vještine.

Tu biste mogli uključiti ​​postignuća poput sljedećih: “Vodila sam tim od šest suradnika, što je rezultiralo dvjema promocijama tijekom godine”.

U svom motivacijskom pismu imat ćete priliku pokazati svoje pisane komunikacijske vještine. No, osim o samom pisanju, možete razgovarati o iskustvima koja pokazuju interpersonalne vještine ključne za ulogu za koju se prijavljujete.

Ako, primjerice, tražite posao u prodaji, mogli biste spomenuti da u svojoj trenutnoj tvrtki stavljate velik fokus na izgradnju odnosa. Spomenite i broj klijenata koje ste pridobili u proteklih godinu dana (ako se radi o značajnoj brojci).

3. Ne zaboravite na interpersonalne vještine na razgovoru za posao

Koliko god bili nervozni prije razgovora za posao, sjetite se da su vaše interpersonalne vještine važne kako biste se predstavili u najboljem svjetlu. Obvezno prođite kroz sve do sada navedeno. Ne zaboravite aktivno slušati i pokazati ​​zanimanje. Obvezno komunicirajte jasno i pouzdano. Ispričajte priče koje pokazuju vaše vještine.

Osim što ćete tijekom intervjua biti pozitivni i simpatični, trebat će vam i interpersonalne vještine kako biste se pripremili za trenutak kad na red dođe pitanje: “Imate li pitanja za mene?”

Dok slušate i promatrate znakove svog sugovornika, moći ćete smisliti pitanja koja će pokazati da ste uključeni u razgovor i zainteresirani za posao, a istovremeno će vam pružiti dragocjene informacije koje ćete moći iskoristiti sebi u korist. To bi moglo biti nešto poput sljedećeg: “Iz vaših pitanja mogu zaključiti da veliki naglasak stavljate na [određenu vještinu ili zadatak]. Što mislite koliko bi to trebalo biti ključno u sljedećih nekoliko mjeseci?”.

Ako predlažete neku promjenu, možete razgovarati i o tome kako su vaše interpersonalne vještine prenosive. Ovo je posebno važno ako se želite okušati u karijeri koja nije povezana s vašim obrazovanjem. U tim trenucima oslonite se na svoje interpersonalne vještine i uvjerite tvrtku da vam da priliku.

Stavite se na mjesto potencijalnog poslodavca kako bih shvatili zašto bi se ustručavali zaposliti vas. Neka vam to bude početni plan da pokažete vještine koje ste stekli na fakultetu, a koje možete iskoristiti na drugom poslu. Primjerice, to mogu biti komunikacijske vještine koje ste dobro svladali na studiju novinarstva, a koje vam također mogu pomoći i u poslovima povezanima s prodajom.

Bez obzira na to čime se bavite, interakcija sa suradnicima, šefovima i klijentima je presudna, a interpersonalne vještine ključne su za poslovni uspjeh. Bez obzira na to shvaćate li to ili ne, poslodavci žele da ljudi u njihovom radnom okruženju imaju razvijene interpersonalne vještine. Zato ih morate shvatiti jednako ozbiljno kao i svoje tehničke vještine.

Foto: Paige Cody / Unsplash