Paretovo pravilo 80/20 za traženje posla
Piše: Martina Lovaković
Ako ste se ikada susreli s ekonomijom, vjerojatno ste čuli za Paretov princip poznatiji kao pravilo 80/20. Vilfredo Pareto bio je talijanski ekonomist koji je živio krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Poznat je po tom što je u svoje aktivno vrijeme primijetio da 80% talijanskog bogatstva ovisi o 20% stanovništva. Spomenuto znači da nisu svi napori jednaki.
Ako intenzivno tragate za novim poslom, vjerojatno provodite sate i sate ispred računala pregledavajući internetske stranice koje će vam u tome pomoći te se prijavljujete gotovo na sve na što naiđete i smatrate da imate imalo šanse? Ispisujete zamolbe, ažurirate životopis, no i dalje ne ostvarujete uspjeh. Ne dobivate povratne informacije i rijetko tko vas ustvari pozove na razgovor za posao. Što radite krivo?
Primjena spomenutog pravila 80/20 za traženje posla znači da želite li biti najučinkovitiji u potrazi, morate prepoznati aktivnosti koje će vam vjerojatno donijeti najbolji omjer vašeg ulaganja. Dakle, pravilo 80/20 za traženje posla znači da biste 80% vašeg truda trebali uložiti u samo 20% aktivnosti ili da uz 20% uložene energije, možete dobiti 80% koristi. Važno je uložiti u koristi koje mogu garantirati visoku razinu povrata. Kako navedene omjere preokrenuti vama u korist?
Pogreške kod traženje posla
Oni koji traže posao vjerojatno se najviše koncentriraju na tri točke, a to su:
- sastavljanje životopisa
- pisanje motivacijskog pisma
- prijavljivanje na posao putem Interneta
Ako ste i vi usmjerili glavnu količinu vaše energije na ove tri radnje koje u konačnici ne donose korist koju očekujete, vjerojatno energiju i vrijeme trošite na pogrešan način. Postoje puno bolji načini kako ste i najbolji povrat vaših ulaganja. No, pozabavimo se za početak svakom od navedene tri točke.
Životopis – ne trošite vrijeme na odabir fonta
Naravno da je životopis važan korak kod traženja posla. On je jedan od načina kojima se predstavljate poslodavcu i mora ispričati vašu poslovnu priču te istaknuti vaša postignuća. Onaj tko čita vaš životopis mora znati kojim vrijednostima biste mogli pridonijeti njegovom timu i tvrtki općenito.
Ipak, mnogi se previše fokusiraju isključivo na životopis jer misle da će im savršen životopis otvoriti vrata. A to obično nije slučaj.
Ne morate trošiti vrijeme na traženje savršenog fonta za kreiranje životopisa. Ne postoji onaj idealan. Trošenje vremena na traženje predloška za kreiranje životopisa gubitak je vremena i truda. Naime, ono što vi morate učiniti jest napisati životopis kojim ćete ispričati priču o sebi. Istaknite se i budite jedinstveni! No, jednom kada to postignete, prijeđite na druge ključne zadatke i ne opterećujete se fontovima i predlošcima.
Motivacijsko pismo – kreirajte nekoliko primjera
Motivacijska pisma imaju svoju svrhu i mogu pomoći u pružanju dodatnih informacija potencijalnom poslodavcu. No, istina je sljedeća. Ako ne ispunjavate uvjete za posao o čemu govori vaš životopis, nitko se neće potruditi pročitati motivacijsko pismo. Pitate se biste li trebali preskočiti pisanje motivacijskog pisma? Ne. Ono bi svakako trebalo biti napisano želite li objasniti zašto ste imali prazninu u vašoj karijeri ili što ste poduzeli da biste se usavršili u poslu.
Također, ako smatrate da ste kvalificirani upravo za posao za koji se prijavljujete, objasnite zašto je to tako u motivacijskom pismu.
Poanta je da većina ulaže mnogo energije u njegovo pisanje, a na kraju ono ima minimalni utjecaj na to hoće li biti pozvani na razgovor za posao.
Stoga, kreirajte motivacijsko pismo za jedan, dva ili tri posla (ovisno o onome za što se prijavljujete) i po potrebi ih kratko uredite i šaljite. Nema potrebe pisati za svaki posao novo motivacijsko pismo, posebice ako vam je struka uža i prijavljujete se uvijek za dva ili tri ista posla.
Online prijave za posao – nije uvijek najbolji izbor
U današnje vrijeme većina traži posao putem Interneta i portala za traženje poslova poput Moj posao i preko njih se i prijavljuje. No, kada već imate iskustva ili težite višim ostvarenjima u karijeri, ovaj način prijave ne mora biti i najbolji.
Pravilo 80/20 ne isključuje prijavu i putem internetskih portala, no što još možete učiniti da biste lakše postigli uspjeh? U nastavku donosimo metode koje donose uspjeh uz nešto manje ulaganja energije.
Pravilo 80/20 za traženje posla – uložite manje, dobijete više
Proces traženja posla nije lak, a posebice ako u isto vrijeme radite i želite drugi posao. U tom slučaju vaše vrijeme je ograničeno. No, čak i u slučaju da trenutno ne radite, zašto ne biste bolje iskoristili svoje slobodno vrijeme? Jer, proces traženja posla može potrajati, ne samo nekoliko tjedana, već i nekoliko mjeseci.
Prepoznajte svoje vrijednosti
Koja je vaša glavna vrijednost i što poslodavac dobiva u slučaju da vas zaposli? To je ono što poslodavca najviše brine i na to biste se trebali usredotočiti.
Naime, mnogi kada traže posao ne znaju koja je njihova temeljna vrijednost ili imaju neke ideje koje poslodavcima nisu jasne. Bilo bi dobro kada biste vaše slobodno vrijeme usmjerili u tom pravcu. Razmislite što možete ponuditi poslodavcu i kako mu to na jasan i direktan način prezentirati.
Pri određivanju vaših vrijednosti imajte na umu tri stvari:
- Kako je vaša vrijednost primjenjiva za poslodavca?
- Kako se može primijeniti u poslu?
- Po čemu se razlikujete od ostalih?
Da biste odgovorili na ova pitanja na drugima razumljiv način, potrebno je uložiti vremena i truda. Ipak, na kraju se sav trud isplati. Kada osvijestite spomenuto, moći ćete lako napisati upečatljiv životopis ili popuniti vaš LinkedIn profil. Također, pomaže vam umrežiti se s potencijalnim poslodavcima ili klijentima i objasniti im zašto bi upravo vas trebali pozvati na razgovor za posao.
Osim toga, pomoći će vam u tome da poslodavcu ponudite odgovore koji će mu olakšati odluku i učiniti da zaposli vas. Stoga, provođenje više vremena na ovom koraku kasnije se višestruko isplati tijekom traženje posla.
LinkedIn i ostale društvene mreže
Kada koristite samo portale za traženje poslova, prepušteni ste na milost i nemilost onih koji pregledavaju zamolbe i životopise. Umjesto toga, dajte do znanja drugima da tražite novi posao. Jedan od najboljih načina kako to učiniti je biti aktivan na društvenim mrežama. Jeste li znali da danas većina koristi LinkedIn za traženje posla? Aktivnost na društvenim mrežama vas obično ne košta ništa, jedino ćete morati uložiti nešto truda i vremena.
Društvene mreže su odličan način za traženje posla, a nerijetko i poslodavci pregledavaju LinkedIn u potrazi za idealnim kandidatima. LinkedIn je općenito u posljednjih nekoliko godina postao prava prilika za one koji žele promijeniti posao ili karijeru. Stoga, ako niste prisutni na društvenim mrežama, potencijalni poslodavci vas ne mogu pronaći i time gubite priliku za pronalazak posla.
Uđite u interakciju s nekim i započnite izgradnju odnosa. Što više vremena provodite na platformama, to ćete se povezati s većim brojem ljudi. Slabiji odnosi mogu lako prerasti u one čvrste i od virtualnih postati osobni. Što veću mrežu ljudi izgradite, to je veća mogućnost da će vam se otvoriti izvrsna prilika. Što više komentirate objave, veća je mogućnost da će vas netko zapaziti i dogovoriti sastanak s vama. Ovo je jedna od ključnih točaka pravila 80/20 za traženje posla.
Umrežavanje
Mnogi ljudi ne vide smisao umrežavanja i ne žele poraditi na njemu. Ipak, nije tajna da je mnogo onih koji pronađu posao preko poznanstava. Primjerice, obavijestite kolegicu s fakulteta da tražite posao i da vam javi ako sazna da se otvorila neka pozicija za koju zna. Nije neobično da vam se upravo ona javi i ponudi kontakt osobe s kojom biste mogli obaviti razgovor. Da je niste obavijestili da tražite posao, vjerojatno biste propustili tu priliku.
Dolaskom Interneta i umrežavanje je postalo jednostavnije i lakše. Lako ćete pronaći ljude s kojima ste izgubili kontakt nakon završetka školovanja, studiranja ili rada u određenoj tvrtki. Također, lako se možete povezati i s influencerima iz vaše industrije.
Pronađite one koji rade posao koji vi radite i postavite im pitanja kako započeti ili napredovati. LinkedIn ili jednostavno pretraživanje Interneta mogu vam pomoći da pronađete kontakte i biografije koje će vam pomoći da se povežete s ljudima iz vašeg susjedstva, grada, zemlje ili iz cijelog svijeta.
Sjajna stvar kod umrežavanja je što vam izgradnja mreže kontakata ne pomaže samo trenutno u procesu traženja posla. Ako održavate kontakte, oni vam mogu pomoći u rješavanju problema na poslu, mogu biti odličan glasnik koji će ljudima iz svoje branše razglasiti da tražite posao ili vam mogu pomoći da saznate više o samoj industriji koja vas zanima.
Priprema razgovora za posao
Razgovor za posao je važan dio u procesu pronalaska posla. Mnogi ne obraćaju pažnju na njega jer smatraju da je posao već riješen kada budu pozvani na sam razgovor. No, na razgovor su povezani i ostali, vaši konkurentni, stoga je bitno dobro se pripremiti.
Najbolja je ona priprema koja uključuje vježbe odgovaranja i postavljanja pitanja. Razmislite o nekim trik pitanjima koja vas mogu koštati posla. Koju priču želite ispričati? Koja postignuća planirate istaknuti? Želite dobro razumjeti drugu osobu kako biste znali što ona želi čuti. Želite poraditi na svom samopouzdanju? Sve navedeno zahtijeva praksu, stoga uzmite si malo vremena i prođite najčešća pitanja na razgovoru za posao. Odgovorite na njih, pročitajte koja trik pitanja vam mogu biti postavljena i povećajte si priliku da dobijete posao.
Nemojte previše energije ulagati u konstantno ažuriranje životopisa i motivacijskog pisma. Jednom kada to učinite, usmjerite se na druge, puno važnije stvari. Iskoristite Paretov princip i pravilo 80/20 za traženje posla znači da 80% truda uložite u samo 20% aktivnosti, i to one koje će vam donijeti najveću korist. Prepoznajte svoje prave vrijednosti koje možete ponuditi te koji je pravi način na koji to možete i učiniti. Otkrijte moć društvenih mreža i umrežavanja i dobro se pripremite za razgovor za posao. U svemu navedenom dobit ćete najbolji mogući povrat ulaganja vašeg truda i vremena, a pravilo 80/20 za traženje posla bit će zadovoljeno!
Foto: Helena Lopes / Unsplash