Kako osobni rast utječe na poslovnu karijeru - Zaposlena.hr
Sadržaj portala

Kako osobni rast utječe na poslovnu karijeru

Piše: Martina Vrbanić

U interesu nam je da budemo bolji u svim područjima života pa tako i u onima koji se tiču naše osobnosti i poslovne karijere. No, koliko god popularan bio termin osobnog razvoja, koji se danas sve češće spominje, mnogi ne razumiju na što se točno on odnosi i kako rad na sebi možemo iskoristiti u napretku poslovne karijere.

Nesumnjivo je da se njih dvoje nadopunjuju. Uostalom, svima nam je poznato da prednosti i nedostaci našeg karaktera utječu i na naš posao. Upravo ulaganjem u osobni rast i radom na sebi, možemo postati i učinkovitiji u poslu.

U nastavku donosimo definiciju osobnog rasta koja će vam dati objašnjenje na što se točno on odnosi kako biste ga dalje na konkretnim primjerima mogli iskoristiti za poboljšanje poslovne karijere.

Što je osobni rast?

Definiciju osobnog rasta ili razvoja teško je odrediti, a dijelom je to zato što je on jednostavno – osoban.

„Generalno govoreći, osobni razvoj će za svakoga možda značiti nešto drugo, no u konačnici on označava napor koji će svaka osoba uložiti u sebe kako bi bila bolja, kako bi ostvarila što više ciljeva u životu i kako bi stekla više iskustava“, objašnjava Sumayya Essack, trenerica za promjenu karijere i osnivačica i vlasnika Curate the Future.

„Ulaganje u sebe i u svoj osobni rast proces je kojim postajemo jači, samopouzdaniji i učinkovitiji kao osoba i kao glavni pokretač pozitivnih promjena u svom životu“, kaže Kathy Caprino, trenerica za karijeru i osobni rast.

Osobni rast je usko povezan s načinom na koji vi vidite i percipirate sebe, kako komunicirate s okolinom i koliko ulažete u korake koje dalje mogu dovesti to pozitivnih promjena u vašem životu. 

Koja je poveznica osobnog i profesionalnog razvoja?

Na prvi pogled može nam se činiti da je osobni rast pomalo nedorečen kada ga uspoređujemo s ciljevima profesionalnog razvoja.

“Profesionalni rast kod većine je uglavnom usmjeren na ciljeve poput povišice, promaknuća ili ulaganja u znanje koje će nam pomoći da bolje obavljamo svoj posao, a koji se razlikuje među pojedincima ovisno o području rada”, Essack objašnjava. “No, osobni i profesionalni rast usko su povezani jer uspjeh u karijeri nije rezultat isključivo vaših vještina i znanja, već je rezultat i vašeg karaktera i načina kako nastupate prema ljudima u poslovnoj okolini”, kaže Essack.

Vještine poput komunikacijskog stila, samomotivacije i načina na koji se odnosite prema drugima, poveznice su koje spajaju osobni i profesionalni rast. One utječu na to koliko dobro ćemo odraditi posao i koliko ćemo biti dobri u poslu kojim se bavimo. Na kraju, radom na njima povećat će se i učinkovitost, što može dovesti i do promaknuća.

Četiri osobna cilja koja će vam pomoći da unaprijedite svoje poslovanje

Da biste razumjeli definiciju osobnog rasta, morate postati svjesni onoga što se događa u vašem umu te znati da misli mogu utjecati na emocije, ponašanje i ciljeve”, kaže Essack.

Ako ne možete odrediti s čime ste točno nezadovoljni ili što želite postići, morat ćete pogledati u prošlost, odnosno za početak odrediti misli, emocije i uzorke ponašanja koje će vam pomoći da dođete do promjene koju želite.

Na primjer, neprestano se borite s rokovima oko izvršenja poslovnih zadataka? Možda to znači da biste trebali poraditi na koncentraciji, odnosno naučiti tehnike koje će vam pomoći da se bolje usredotočite na posao i postignete bolju produktivnost. Želite promaknuće? Možda biste trebali izgraditi bolje odnose unutar tvrtke. Koje god područje odabrali za rad na sebi, uvijek mu pristupite polako i oprezno.

Budući da postoji mnogo načina pomoću kojih osobni rast možete iskoristiti za napredak u karijeri, u nastavku vam donosimo četiri primjera sa savjetima koji će vam dati uvid u to kako to točno i učiniti. 

Izgradite emocionalnu inteligenciju

Emocionalna inteligencija može vam pomoći u stvaranju čvrstih veza s kolegama i klijentima, što zauzvrat potiče produktivnost i jača vašu profesionalnu reputaciju.

Sposobnost da se na primjeren način suočite s ljudima i mogućim sukobima važno je u obavljanju gotovo svih poslova, a posebice bavite li se menadžmentom ili ste na nekoj od rukovodećih pozicija. “Emocionalna inteligencija znači biti u stanju razumjeti kako se osjećaju i razmišljaju zaposlenici vaše tvrtke ili ljudi na nižim pozicijama jer svi žele raditi za nekoga tko ih razumije”, objašnjava Essack.

Kako to postići?

Usredotočite se na to da više slušate što će dovesti do niza pozitivnih reakcija, odnosno, ljudi koji vas okružuju osjećat će da ih slušate i razumijete te da uvažavate njihove želje i osjećaje. Dobre vještine komuniciranja ne znače samo znati što reći u određenoj situaciji, već i to da težite postati osoba koja želi čuti što drugi misle.

Za početak pokažite sugovorniku da je zadobio vašu pažnju. Odložite mobitel ili tablet, ostvarite kontakt očima i koncentrirajte se na ono što vam ima za reći bez nepotrebnog razmišljanja o tome što ćete vi njemu odgovoriti.

Zatim, bez upadanja u riječ, pokažite mu da pratite njegovu priču. To ćete najbolje učiniti verbalnim znakovima poput kimanja glavom, smješkanjem ili naginjanjem prema naprijed. Na kraju, svojim odgovorom pokušajte razjasnite ono o čemu je vaš sugovornik pričao, primjerice: “Dakle, ono o čemu ste govorili odnosi se na…” ili “Kako to mislite pod…”.

Budite samouvjereni

Izgradnja samopouzdanja zajednički je cilj osobnog i profesionalnog razvoja. Dobro samopouzdanje može vam pomoći da dobijete bolji posao, da pregovarate oko napredovanja ili povišice, da zaradite pohvale na temelju obavljenog posla ili da budete priznati kao jedan od najboljih šefova ili rukovoditelja tvrtke. No, samopouzdanje nije nešto što možete odjednom dobiti jer ste to upravo sada odlučili. 

Do boljeg samopouzdanja možete doći radeći na prepoznavanju svojih talenata. Ako ni sami ne znate u čemu ste odlični i ne znate kako o tome pričati s drugima, nećete moći niti potpuno iskoristiti te iste sposobnosti koje posjedujete.

Kako to postići?

Mnogi ne znaju kako otkriti svoje talente i ono u čemu su dobri, a što često dolazi još iz ranog djetinjstva. Odrastanje u okolini u kojoj su slušali da se ne smiju hvaliti onime što znaju, ostavilo je traga na samopouzdanje kasnije u odrasloj dobi.

Ako je i vama teško doći do spoznaje što najbolje znate raditi, potražite pomoć svojih kolega. Zamolite kolege i suradnike da vam navedu sve vaše doprinose koji su ih se dojmili te vaše važne poslovne odluke koje smatraju posebno učinkovitima za rad tvrtke.

Ne čekajte, razvijte motivaciju sami

Ne bi li bilo sjajno kada bismo motivaciju mogli kupiti u bočici i konzumirati je po potrebi kao što pijemo jutarnju kavu? Zamislite koje bismo prednosti ostvarili! Ostvariti bolju motivaciju na poslu znači ostvariti i bolju produktivnost, a ona će se odraziti i na to kako vas vide kolege i šef s kojima radite. Djelovat ćete opuštenije, ambicioznije i zainteresiranije za rad.

Kako to postići?

Sve dok se motivacija ne počne prodavati u bočicama, započnite vi sami raditi na njoj. Nemojte o njoj razmišljati kao o raspoloženju koje će vas kad tad iznenada napustiti i nad kojom nemate kontrole. Razmišljajte o motivaciji kao o načinu ponašanja koje možete naučiti.

Skloni smo vjerovanju da motivacija dolazi u trenutku i tada se obično odmah bacamo na posao. No, istina ustvari može biti potpuno drukčija. Kako biste uvijek bili motivirani potrebno je stalno raditi na malim pobjedama. Njima ćete osjetiti zadovoljstvo zbog svojih malih uspjeha, a to zadovoljstvo tjerat će vas naprijed. Uspjeh se gradi unutar svakog od nas, a ovo je najlakši način da ga ostvarimo.

Primjerice, ako ne volite držati govore o uspješnosti sa svojim zaposlenicima, vjerojatno ih odgađate do posljednjeg trenutka. Kako biste ostvarili uspjeh i nadvladali sami sebe, rješenje je u malim, manje formalnim govorima koji će vam dati vjetar u leđa i motivaciju za nešto teže i kompliciranije govore koje, prije ili kasnije, morate obaviti.

Stoga, umjesto da potpuno bez kontrole čekate kada će vam se vratiti osjećaj motivacije kako biste sa zadovoljstvom mogli brzo i kvalitetno odraditi posao, preuzmite kontrolu nad njom tako što ćete ostvariti više manjih ciljeva koji će na vas tjerati dalje. Ostvarenjem manjih ciljeva doživjet ćete uspjeh i osjećat ćete se motivirano za sljedeće ciljeve koje želite ostvariti.

Postanite svjesniji situacije u kojoj se nalazite

Pojam “Mindfulness” danas se često spominje, no razumijevanje njegova značenja u većini je slučajeva nejasno poput razumijevanja definicije osobnog rasta.

U osnovi Mindfulness označava trenutak u našem mozgu između dvije situacije. Njega obično nismo svjesni jer traje kratko, ali uz pomoć treninga možemo postići uspjeh.

Spomenutog trenutka postajemo svjesni treningom kojim mozgu pomažemo da se usredotoči isključivo na sadašnjost, odnosno na trenutke koji se upravo u tijeku. Umjesto da on unaprijed razmišlja o budućnosti ili da se okreće prema prošlosti.

Znanstvena istraživanja govore da osobe koje u tome uspijevaju manje su suočene sa stresom, bolje ostvaraju bolju koncentraciju te nemaju problema s pamćenjem. 

Mindfulness vam također može pomoći da bolje odreagirate u svakodnevnoj interakciji s kolegama i klijentima tako što promišljenije reagirate na moguće konfliktne situacije. Postajete svjesniji onoga što se događa u trenutku, a time ostvarujete i kvalitetniju komunikaciju.

Izgradnjom ove vještine možete lakše spriječiti moguće konflikte nepromišljenim i neprimjerenim biranjem riječi u situacijama kada dođe do napetosti na radnom mjestu.

Primjerice, recimo da ste dobili kritiku s kojom se ne slažete ili koja je zadala veliki udarac vašem egu. Običaj je da reagiramo burno jer je to i jedna od prirodnih obrambenih reakcija.

No, u slučaju kada smo našu Mindfulness svijest istrenirali tako da budemo svjesni onoga što se događa u ovom trenutku, sposobni smo u tom istom trenutku učiniti korak nazad i odgovoriti primjerenije što će se i povoljnije odraziti na cjelokupnu situaciju. U ovom slučaju, Mindfulness nam može pomoći da spriječimo mogući sukob i ostvarimo kvalitetnu komunikaciju sa sugovornikom.

Kako to postići

“Mindfulness” je dio naše svijesti koji se ne može naučiti, već se na njemu mora trenirati. Preporučuje se svakoga dana odvojiti 10 minuta za meditaciju koja će vam pomoći da lakše razumijete svoje misli i emocije.

Pogrešno je doživljavati sebe kao kompletnu osobu koja ima svoj karakter koji se ne može promijeniti. Naša osobnost nije statična, a upravo o njoj ovisi kako ćemo se osjećati i boriti protiv stresa. Potrebno je preuzeti odgovornost nad svojim mislima i ne provesti svaku misao u djelo. Ovaj trening pomoći će vam da prepoznate negativne misli i odbacite ih prije nego što vam uspiju naštetiti.

Koliko god vam se činilo da je ulaganje u osobni razvoj i njegovo razumijevanje teško, ono vam može pomoći u postavljanju temelja za ostvarenje profesionalnog uspjeha. Stoga, ako vaša karijera stagnira, prije nego što krenete ulagati u nove vještine i znanja, pozabavite se svojim osobnim rastom. Ako ne uložite vrijeme u razvoj osobnog rasta koji će vas učiniti boljom osobom, nećete moći ostvariti uspješnu poslovnu karijeru.