Rad od kuće – kako ga uskladiti s privatnim životom
Piše: Martina Vrbanić
Rad od kuće ima brojne prednosti, no kada je vaš dom ujedno i vaš ured, odvajanje privatnog i poslovnog života može biti pravi izazov. Bez unaprijed pripremljenog plana, posao se lako može umiješati u vaš privatni život i otežati mogućnost provođenja slobodnog vremena s obitelji i prijateljima te nemogućnost posvećivanja vašim hobijima.
Nebrojeno puta posao pobijedi i prevlada nad slobodnim vremenom. Kako bi rad od kuće bio efikasan, potrebno je zadovoljiti ravnotežu između vremena provedenog u obavljanju poslovnih zadataka i privatnog života. U protivnom, privatni život bi mogao početi patiti što bi se moglo odraziti na vaše nezadovoljstvo, ali i nezadovoljstvo onih s kojima živite. No, iako je cijeli proces prilično izazovan, odlična vijest je da se zadovoljavajuća ravnoteža može postići.
U nastavku donosimo kako sigurno i lako razdvojiti poslovni život od onog privatnog i biti zadovoljan i jednim i drugim.
Zašto je važno odvojiti privatni i poslovni život
Prije nego što se pozabavimo pitanjem kako organizirati uravnotežen poslovni i privatni život, otkrit ćemo zašto je to toliko važno učiniti.
Ravnoteža pomaže u izbjegavanju “burn-outa”
Nitko ne može raditi 24 sata, 7 dana u tjednu. Prirodno je da svaki čovjek teži tome da iskusi i ostvari i neke druge događaje, nevezane uz posao.
Ako ste jedna od onih osoba kojoj se rad konstantno upliće u vrijeme vezano za odmor, mogli biste iskusiti niz negativnih ishoda, što se u konačnici može odraziti i na vaše zdravlje. Problemi sa spavanjem, nemogućnost ostvarivanja ljubavnih veza te sindrom izgaranja ili “burn-out”, samo su neki od simptoma koji vam mogu ukazati na to da ste pretjerali s poslom.
Odvajanjem posla i slobodnog vremena, pružit ćete umu i tijelu potrebno vrijeme za oporavak i odmor. Usredotočit ćete pažnju i na druge, također bitne dijelove vašeg života, poput primjerice spavanja. A kada se vratite poslovnim zadacima, imat ćete dovoljno energije i motivacije obaviti sve što je potrebno i povećati produktivnost.
Slobodno vrijeme puni baterije
Vaš dom bi trebao biti vaša mala oaza opuštanja, mjesto na kojem ćete u kratkom roku napuniti baterije i biti spremni za nove poslovne izazove. No, ako je vaš dom ujedno i vaše radno mjesto, to bi moglo biti poprilično teško ostvarivo.
S godinama smo evoluirali što nam je donijelo mogućnost obraćanja pažnje na okolinu u kojoj se nalazimo. A okolina u kojoj smo navikli živjeti određuje i naše postupke i reakcije u određenim situacijama.
Stoga, ako vas sve u kući podsjeća na posao, osjećat ćete se kao da stalno morate biti posvećeni poslu. Tako se nećete moći opustiti i napuniti energijom za nove radne izazove.
Primjerice, rad u krevetu može biti ugodan i opuštajući, ali također, može dovesti do toga da krevet povezujete s poslom. Time ćete mozak staviti u nezavidan položaj. Bit će mu teže opustiti se i utonuti u san kada će to biti potrebno.
Jasno odvajanje poslovnog i privatnog života može vam pomoći da se na kraju radnog dana isključite, opustite i napunite baterije za novi radni dan.
Dobro je za ljude iz vaše okoline
Ako niste u vezi ili živite sami, jedina osoba na koju će utjecati prevelika količina posla ste vi sami. No, ako imate obitelj, priča je ipak malo složenija.
Morate znati kada je vrijeme jednostavno ostaviti posao po strani i posvetiti se najbližima jer i oni zaslužuju vašu pažnju. U protivnom, mogli biste ozbiljno ugroziti odnose.
Ako tijekom večeri konstantno provjeravate poruke na telefonu, vaš partner ili obitelj mogli bi se osjećati manje važno i manje cijenjeno, što bi moglo dovesti do frustracija i konflikata.
Ravnoteža između poslovnog i privatnog života
Ni jedan posao ne može nam pružiti toliko zadovoljstva kao vrijeme provedeno s obitelji i prijateljima. Stoga, jasno je da je za održavanje ravnoteže potrebno odvojiti privatni život od poslovnog. Samo se tako možemo osjećati sretno, zadovoljno i ispunjeno. No, kako to učiniti?
U nastavku donosimo nekoliko savjeta koji će vas natjerati da još danas pronađete ravnotežu između privatnog i poslovnog života.
Uskladite poslovne obveze s ukućanima
Ako živite s partnerom ili imate obitelj, izrazito je važno da ostavite dovoljno slobodnog vremena kako biste se mogli posvetiti i njima.Rad od kuće za vas i vašu obitelj ponekad može izgledati kao vaše neprekidno obavljanje radnih zadataka koje može potrajati i do dugo u noć. Postoji li način da se to riješi? Naravno! Uskladite svoj posao s obvezama vaše obitelji!
Obavite poslovne zadatke kada je vaš partner na poslu i kada su djeca u školi i tako zajedno uživajte u slobodnom vremenu. U slučaju da vaš partner ima osmosatno radno vrijeme, to vam ostavlja i do 10-ak sati za obavljanje vašeg posla. Budući da će nešto od toga potrošiti i na putovanje na posao i s posla.
Jednom kada svoj posao uskladite s njima (obavljanje posla dok su djeca u školi ili je vaš supružnik na poslu) moći ćete izvršiti sve svoje radne obveze dok i oni izvršavaju svoje. Tako ćete imati dovoljno vremena za druženje kada se oni vrate kući.
Usklađivanjem obveza s obvezama vaše obitelji dajete im do znanja da vam je stalo do njih i da vam je provođenje vremena s njima prioritet naspram posla.
No, imajte na umu da će ovo funkcionirati jedino ako se u to vrijeme fokusirate isključivo na posao i spremni ste ga ostaviti po strani kada radno vrijeme završi.
Budite spremni reći – dosta!
Radeći od kuće lako može dovesti do toga da izgubite pojam o vremenu. Kada konačno predahnete i pogledate na sat, dolazite do zaključka da je vrijeme proletjelo i da ste radili i više nego što ste planirali. Lako je reći “još samo pet minuta” ili “još samo jedan e-mail”, ali pretrpani poslovni raspored može se odraziti i na vaše zdravlje.
Ljudsko tijelo naviklo je obavljati zadatke prema unaprijed previđenom rasporedu. Odličan primjer daju nam školska djeca koja uvijek u isto vrijeme ustaju, odlaze u školu, uče i igraju se. Njihove navike i ritam obavljanja obveza određuje škola. Prema školskim obvezama znaju kada će obavljati i sve ostale zadatke te kako će isplanirati svoje slobodno vrijeme.
Isto tako i vi možete organizirati svoj dnevni ritam. Ali da biste to učinili, morat ćete u prvom redu odrediti koliko sati na dan ćete raditi i kada je vrijeme da kažete poslu – dosta!
Postavljanje granica pomoći će vam obaviti posao na vrijeme, držati se rokova, ali i isplanirati slobodno vrijeme nakon posla.
Vrijeme predviđeno za odmor može dugoročno koristiti vašem poslovanju. Osim što ćete se odmoriti i biti produktivniji, privatni život također može biti i mjesto inspirativnih ideja koje možete iskoristiti kao ideje za nove projekte.
Uvedite rutinu koja će signalizirati kraj radnog vremena
Dodavanjem rutine u vaš život, možete stvoriti nove navike koje će vam pomoći u kvalitetnijem i bržem obavljanju posla. Ako svakoga dana nakon završetka posla obavljate isti zadatak, poslat ćete mozgu signal da je radni dan službeno gotov i da je vrijeme da se posvetite slobodnom vremenu.
Odličan način za dodavanje takve rutine, koja će odvojiti vaš poslovni i privatni život, je da na kraju svakog radnog dana sastavite popis obveza koji vas očekuju sutra, da kratko prošećete psa, pospremite nered u uredu ili iskoristite vrijeme za 5-minutnu meditaciju.
Ono što radite i rutina koju ste sami izabrali manje je važna od toga da je provodite svaki dan kako biste uspostavili naviku. Jednom kada takva navika postane rutina, lakše ćete balansirati između privatnog i poslovnog života. Znat ćete da je upravo ta navika granica koja razdvaja vaš dan, iako se nalazite na istom mjestu – u svome domu.
Držite vrata ureda zatvorenima
Poznata izreka “Daleko od očiju, daleko od srca”, ne vrijedi samo za ljubavni život, već se može lako odnositi i na posao. Naime, jedan od načina kako ćete odvojiti privatni i poslovni život je taj da vikendima jednostavno zatvorite vrata ureda u kući i u njega ne ulazite. Tamo ostavite laptop, telefon i sve ono što je povezano s vašim poslom. Tako ćete sami sebi reći da je ured – zatvoren!
Jednom kada zatvorite vrata svog ureda, to će biti znak da je sada vrijeme da se posvetite svojoj obitelji, svojim hobijima i slobodnim aktivnostima koje vas vesele.
Ako nemate radni prostor smješten u drugoj sobi, već je on dio prostorije u kojoj boravi cijela obitelj, ne brinite! Postoji pregršt ideja kod uređenja doma kako odvojiti radni prostor od prostora za život.
Postavite police za knjige, pregrade ili oglasne, magnetne ili perforirane ploče kojima ćete ujedno personalizirati svoj radni kutak i odvojiti radni stol od ostatka prostorije.
Ako nemate mogućnosti ni za to, bit će dovoljno da s blagovaonskog stola uklonite sve ono što vas podsjeća na posao. Spremite laptop na svoje mjesto i raščiste stol od papira.
Ove ideje mogu vam pomoći da stvorite vizualni i psihološki odmak od posla, iako ste vrlo blizu radnom prostoru.
Ne provjeravajte posao tijekom slobodnog vremena
S obzirom na to da je u današnje vrijem gotovo cijelo poslovanje moguće provjeriti putem mobilnih telefona, budite oprezni. Lako možete upasti u zamku i uhvatiti se da za vrijeme slobodnog vremena čitate e-mailove.
Sklonite tablete, laptope i mobitel jer biste u protivnom mogli narušiti mir i smanjiti kvalitetu odmora. Ta loša navika može postati pogubna i za odnos s vašim partnerom jer nitko ne želi voditi jednosmjernu komunikaciju dok druga strana provjerava svoju elektroničku poštu na mobitelu.
Pokušajte iz slobodnog vremena izbaciti mobitel, laptop i tablet jer se inače nećete moći potpuno isključiti iz posla i posvetiti privatnom životu.
Kada radite od kuće vrlo lako vam se cijeli dan može pretvoriti u radni dan. Imajte na umu da je vaš dom zapravo dom, mjesto gdje živite, opuštate se i družite se sa svojom obitelji, a tek potom i vaš ured. Tek kada to osvijestite i potrudite se dobro organizirati svoj radni, uspjet ćete i uspostaviti ravnotežu između privatnog i poslovnog života.