Kako se nositi s teškim razgovorima na radnom mjestu - Zaposlena.hr
Sadržaj portala
ured sa zelenom biljkom

Kako se nositi s teškim razgovorima na radnom mjestu

Piše: Martina Lovaković

Vjerojatno ne postoji osoba koja nije bila uvučena u teške razgovore na poslu. Bez obzira radi li se o vašim kolegama ili nadređenima, svaki razgovor koji krene u tom smjeru je težak.

A ako pripadate većini, vjerojatno ćete razmišljati samo o jednom – kako se što prije izvući iz razgovora bez većih posljedica. U tim trenucima često nećete razmišljati o njegovom ishodu, neće vam biti bitno što je zaključila suprotna strana, dok god više ne trebate ulaziti u pregovore.

No, nakon samo nekoliko minuta, kada se ohladite, sjedite na svom radnom mjestu i razmišljate o tome zašto ste tako reagirali i zašto niste nastupili oštrije i izrazili svoje mišljenje. I sami ste svjesni činjenice koja govori da je riječ o nerazumnim zahtjevima ili bespotrebnim teškim razgovorima.

Kako bismo vam pomogli da sljedeći put reagirate bolje, u nastavku donosimo četiri strategije nošenja s teškim razgovorima na radnom mjestu koje će vam pomoći da se istaknete, izborite za sebe i ostanete čvrsti.

1. Upoznajte sebe

Prije nego što započnete razgovor, morate znati do koje granice ćete ići i što nikako ne možete dopustiti. Postoje kompromisi i situacije u kojima ćete se lako prilagoditi. No, ako oni postanu učestali i remete vaš privatni život svaki tjedan, ne morate popustiti u svim situacijama.

Primjerice, ako vaše dijete taj dan slavi rođendan, a vi ste tek taj dan ujutro dobili informaciju da biste trebali raditi duže. Ili, sljedećeg dana morate raditi prekovremeno do kasno navečer, a još prije dva tjedna ste dogovorili druženje s prijateljicama.

Također, riječ je o poslovima koje niste dužni obavljati, koje su izvanredni i ne tiču se izravno vašeg posla. Ako ćete uvijek i u svim situacijama na njih pristajati, na kraju ćete biti ljuti sami na sebe i nećete biti sretni i ispunjeni.

Riječ je o situacijama u kojima morate znati izravno reći: “Oprostite, ali ne mogu to učiniti”.

Stoga, za početak upoznajte sami sebe, saznajte do kuda možete ići i s obzirom na to znat ćete kako se postaviti u situacijama koje slijede.

2. Ostanite čvrsti i dosljedni

Šef od vas traži da se uključite u projekt, a već ste mu nekoliko puta naglasili da nemate vremena raditi na njemu. Od vas traži da preuzmete veću odgovornost zato što bi klijentu to puno značilo. Ili, nakon što date otkaz od vas se traži da produžite otkazni rok dok se situacija malo ne smiri, jer bi to pomoglo svima u timu.

Riječ je o teškoj situaciji jer ako kažete “ne” osobnoj usluzi, hoće li vas šef doživljavati kao netko tko je nepouzdan i na koga se ne može osloniti?

Nitko ne voli drugome reći “ne” kada od njega traži osobnu uslugu, ali imajte na umu vaš šef ili menadžer nisu vaši najbolji prijatelji ili partneri. Ovdje je riječ o poslu, a ne o pomaganju prijatelju ili članu obitelji u nevolji.

Teško će bilo koji odgovor zadovoljiti šefa, ali onaj ljubazan i profesionalan mogao bi pomoći. Recite da razumijete što on traži od vas, ali zbog postojećih obveza ovoga puta ne možete dati svoj doprinos.

Naglasite da biste željeli pomoći, ali zbog velike količine posla, ne možete preuzeti vođenje projekta. S druge strane, možete reći da ste sretni što ćete pronaći način da pomognete, ali samo u okviru vaših postojećih vremenskih ograničenja ili obveza.

3. Neka “ne” u ovom slučaju bude dobra stvar

Naravno da vam je dopušteno odbiti zahtjev koji smatrate nerazumnim ili neopravdanim. No, trik leži u tome da vaše “ne” bude formulirano tako da zvuči kao da radite najbolje za tvrtku i za vašeg šefa.

Primjerice, ako šef od vas zatraži zalaganje na novom dugotrajnom projektu povrh postojećeg posla kojeg imate, objasnite mu kako se ne možete dovoljno kvalitetno angažirati i posvetiti novom projektu jer jednostavno nemate dovoljno vremena uz sav postojeći posao. Time bi u pitanje moglo doći kvalitetno obavljanje novog projekta. Umjesto toga, predložite ako je to moguće da se projekt pauzira dok se ne smisli najbolji i najučinkovitiji način završetka posla.

U slučaju da vas je šef zamolio da se odreknete svog osobnog vremena kako biste ostali raditi prekovremeno ili da za isti novac radite i dodatni posao, mogli biste reći da možete pokušati, ali prema vašem iskustvu cjelodnevni rad ne može rezultirati jednako kvalitetno obavljenim poslom. Zatim predložite neke druge pristupe kojima bi se posao također mogao obaviti kvalitetno.

Zaključak je da ovom strategijom šefu odgovarate pitanjem: “Mogu li pokušati pomoći na bolji način?”.

4. Znajte svoju vrijednost

Ostati čvrsto pri svojim uvjerenjima puno je teže ako sumnjate u sebe i mislite da ste loša osoba ako odbijete zahtjev koji se od vas traži. Nemojte misliti da ćete u tom slučaju biti beskorisni i da će vas šef mrziti ako kažete ne.

Razmislite o sljedećem. Morate shvatite da vrijednost vašeg rada nije određena količinom obavljenih zadataka, već kvalitetom vašeg rada.

Ne dopustite da vas potreba da se svidite drugima ili nedostatak samopouzdanja tjeraju na nešto što ne želite ili da odustanete od svojih stavova i uvjerenja. Budite sigurni u sebe i svoje vrijednosti i istaknite se dobro obavljenim poslom. Nakon toga, sve ostalo bit će manje važno.

Foto: Johnson Wang / Unsplash

Nastavite čitati