Njega kože mora biti jednostavna, ali djelotvorna
S vlasnicom i osnivačicom prve hrvatske certificirane aktivne organske kozmetike pod nazivom Matinata razgovarali smo o tome kako je pokrenula kozmetički brend
Razgovarala: Ana Gruden
Fotografije: Martina Ćosić
Po struci diplomirana inženjerka elektrotehnike, Ivanka Ćosić Prižmić nakon dugogodišnje menadžerske karijere osmislila je i pokrenula prvu hrvatsku certificiranu aktivnu organsku kozmetiku Matinatu. Svi su proizvodi u kozmetici Matinata formulirani s biranim, dragocjenim organskim sastojcima visoke kvalitete u blagotvornim i učinkovitim koncentracijama, uzgajanim bez pesticida, daleko od onečišćujućih tvari, slijedeći holistički pristup i istovremeno vodeći računa o svakom detalju. Trenutačna kolekcija sastoji se od šest proizvoda: kreme za lice, dva potentna seruma, dezodoransa, ulja za čišćenje lica i maglice za lice. Cijeli projekt komercijalizacije kozmetičke linije financiran je iz fondova Europske unije.
Zašto ste prešli iz korporativnog svijeta u poduzetništvo? Što vas je potaknulo na taj korak?
Uvijek sam imala želju za poduzetništvom. Sigurna sam da mi je taj poduzetnički impuls pomogao da brzo i snažno napredujem unutar korporacije. Poduzetništvo je za mene bilo prirodan tijek jer kada dođete do vrhunca karijere, kao što sam i ja došla, tada tražite drugačiji poslovni horizont. A glavni mi je okidač za finalnu odluku bilo narušeno zdravlje. Postoje trenuci koji vas zaustave i potaknu da napravite opću životnu bilancu. Naprosto promijenite prioritete, pažljivije birate što radite, što konzumirate, kako brinete o sebi i drugima. Osim toga, meni poduzetništvo obuhvaća širi aspekt od poslovnog. To nije samo samostalnost i bolje upravljanje vremenom, nego težnja da se okrenete većoj ravnoteži u svojem životu i svojim akcijama više doprinesete.
Kako ste došli na ideju na napravite liniju kozmetičkih proizvoda?
Kad se suočite s bolešću, potencijalno životno pogubnom, ili vas strah u potpunosti paralizira ili se iz toga rodi jedna nova razina odlučnosti i snage. Ovo drugo se dogodilo u mojem slučaju. Napravila sam svojevrsnu reviziju i upitala se što u mojem životu narušava moje zdravlje. Okrenula sam se zdravom životu, promijenila prehranu, fizički sam aktivnija. Posebno me je zanimalo što sam koristila u preparativnoj kozmetici, budući da je koža naš najveći medij i zaštitnik imuno-tjelesnog sustava. Iznenadila me je činjenica da u kozmetici postoji mnogo kontraverznih sintetičkih sastojaka. Primjerice, parabeni su široko dostupni konzervansi koji se koriste već desetke godina za konzerviranje proizvoda. No, paraben penetrira u tijelo, a određena istraživanja pronašla su ga u ostatnom tkivu kod karcinoma dojke. To naravno ne dovodi u jasnu korelaciju paraben i karcinom, ali je činjenica da je tamo. Dakle, nije još dokazana ta korelacija, no unatoč tome počela sam se pitati postoji li bolje rješenje. Počela sam istraživati svijet prirodnih sastojaka u kozmetici. Počela sam kupovati proizvode s prirodnim sastojcima i promatrati kako djeluju na moju kožu, u usporedbi s proizvodima koji pripadaju konvencionalnoj kozmetici. Nažalost, većinu onoga što mi se svidjelo nisam mogla pronaći u Hrvatskoj.
Tada sam odlučila da želim proizvesti prvu hrvatsku aktivnu, dvostruko certificiranu organsku kozmetiku, utemeljenu na dokazanim znanstvenim postignućima – kozmetiku koja ima moderne teksture, taktilno, olfaktorno i dizajnerski zadovoljava najviše standarde, ali je formulirana isključivo s dokazanim prirodnim sirovinama i bez bilo kakvih štetnih utjecaja na okoliš. Kad sam spoznala da je to moguće, sljedeći je korak bio potražiti izvor financiranja.
Kozmetička linija odgovorila je na potrebu potrošača za jednostavnošću u primjeni bez kompromisa u odnosu na rezultate. Novost je ove linije u komplementarnosti tri proizvoda za njegu kože, koji zahvaljujući odabranim sastojcima odgovaraju svim stanjima i tipovima kože, osim kože koja ima narušenu fiziološku ravnotežu. To je bila novost koju smo donijeli na hrvatsko tržište. Projekt je ocijenjen najvišom ocjenom u HAMAG-u.
Nakon takve sjajne ocjene, koji su bili sljedeći koraci?
Za uspjeh ovakvog zahtjevnog projekta iznimno je bio važan odabir partnera i suradnika; zahtijevala sam da partneri imaju vrijednosti slične mojima i vjeruju u projekt. Za brendiranje sam odabrala agenciju Fabular i jako sam ponosna na tu suradnju jer su oni jedna od najboljih branding agencija u Hrvatskoj. Radila sam web-stranicu sa Q agency. Oni su zadnjih nekoliko godina jedna od devet najbrže rastućih IT tvrtki u Europi, prema istraživanju Deloittea. Radili su za Matinatu razvoj weba, stranicu i web-shop. Napravili su potpuno svoje integrirano rješenje. Ponosna sam što se Matinatin web zaista ističe u odnosu na web-stranice drugih brendova u Europi i Hrvatskoj jer smo htjeli ponuditi i vrstu platforme koja dijeli znanje iz područja prirodne njege kože. Na taj način odgovaramo i na zahtjeve tržišta za boljim uvidom i informiranosti o kozmetičkim sastojcima. Razvoj proizvoda započela sam u Hrvatskoj s formulatoricom Draganom Klarić, no završen je u suradnji s Farmaceutskim fakultetom u Ljubljani, za što sam ishodila još jedan izvor financiranja od Europske unije. Cijeli projekt Matinate financiran je, dakle, kroz dva projekta EU-a. Razvoj proizvoda s Farmaceutskim fakultetom financiran je kroz mehanizam inovacijskog vaučera. Surađivala sam s prof. dr. sc. Ninom Kočevar Glavač, redovitom profesoricom na Farmaceutskom fakultetu u Ljubljani, čija je uža specijalnost fitofarmakologija. Autorica je brojnih znanstvenih istraživanja u tom području i zahvaljujući našoj suradnji, kvalitetu proizvoda Matinata podignuli smo na svjetsku razinu.
Na fakultetu u Ljubljani je zapravo osmišljen sastav proizvoda?
Tako je. Znala sam kako proizvodi trebaju izgledati i kakav rezultat na koži trebaju imati. Puno je tome doprinijelo znanje koje sam stekla u akreditiranoj školi Formula Botanica iz UK-a. No naravno, nije bilo dovoljno i trebala mi je profesionalna ekspertiza, kako bih proizvode dovela do kraja. Doprinos Farmaceutskog fakulteta u Ljubljani iznimno je značajan.
Gdje se proizvodi kozmetika Matinata?
Formulacije proizvoda Matinata nositelji su dva certifikata: ECOGEA Organic i Cosmethically active, pa je bio izazov pronaći proizvođača koji može podržati sve potrebne standarde i dovoljne količine. Zato sam izabrala Olival jer je jedina tvrtka u ovom trenutku u Hrvatskoj koja je vlastiti proizvodni proces certificirala u skladu sa standardima za proizvodnju prirodne i organske kozmetike.
Organski certifikat podrazumijeva sljedivost i poštovanje standarda od sirovine do finalnog kozmetičkog proizvoda. Biljke moraju biti uzgojene u skladu sa standardima organske poljoprivrede, biljni sadržaj mora biti dobiven jedino dozvoljenim postupcima, formulacija mora zadovoljavati traženi udjel organske sirovine bez primjene nedozvoljenih sintetičkih sirovina. No, da bi finalni proizvod imao oznaku organske kozmetike, i proizvodni proces mora udovoljavati kriterijima za proizvodnju organske kozmetike. To znači da u dodir s proizvodom ne smiju dolaziti sintetske sirovine, već samo prirodne i mora se vrlo jasno znati na koji se način proizvodnja priprema, što podrazumijeva i način na koji se čisti. Dakle, ni strojeve nije dozvoljeno čistiti nečim što je sintetski toksično, već ekološki prihvatljivim sredstvima za čišćenje. Veliku pažnju posvetili smo odabiru ambalaže koja mora biti apsolutno neutralna za okoliš. Plastika je u većini slučajeva nedozvoljena, osim one koja ima oznaku biorazgradivosti. Neovisno o zahtjevima certifikata, zagovornik sam izbjegavanja plastike. Naša ljepota i zdravlje neodvojivi su od zdravlja Zemlje i osobno nastojim izbjegavati plastiku. U Matinati koristimo samo papir i staklo. “Lanac vrijednosti” po organskim je pravilima zapravo vrlo kompleksan za implementaciju: od sirovine, svakog detalja u lancu isporuke proizvoda do tržišta, sve mora biti ekološki prihvatljivo.
Gdje se proizvodi Matinata mogu kupiti?
Proizvodi Matinata mogu se kupiti online, što je sve češći odabir i zbog epidemije bolesti COVID-19. No, u fazi smo razvoja specijaliziranih prodajnih kanala u Hrvatskoj i Europskoj uniji, koji su u skladu s Matinatinim vrijednostima, u svakom detalju održivi i odgovorni prema prirodi te okružju u kojem djeluju.
Planirate li širiti kolekciju?
Da, ali ne značajno jer znam da njega kože može biti vrlo jednostavna, a najbitnije je da je djelotvorna. Ne vjerujem u previše proizvoda i ne vjerujem u prekompleksne rutine jer se na taj način koža samo “zbunjuje”. No, smatram da u kolekciji nedostaju još jedan ili možda dva proizvoda. Povratna informacija naših korisnika iznimno je vrijedna i važna i uglavnom će nas ona usmjeriti.
Koje biste proizvode željeli dodati kolekciji?
Proizvod za hiperpigmentaciju i proizvod za osjetljivu kožu. Izazov je i proizvod sa zaštitnim faktorom s mineralnim filtrima. Na tome bih željela raditi u sljedećem razdoblju.
Sadašnja je kolekcija vrlo jednostavna i tako je i zamišljena. Temelj kolekcije je cjelovita krema za njegu lica, formulirana kao optimalni omjer lipida koji dolaze isključivo iz prirodnih maslaca i organskih ulja, uz dodatak prirodnih antioksidansa i sinergije ovlaživača. Krema zadovoljava potrebe normalne do dehidrirane kože i okosnica je njege koja se može nadograđivati s dva seruma. Serumima se nadomješta izgubljena ravnoteža lipida i hidracije u koži, čuvajući zdravu kožnu barijeru i mikrobiom kože. Različitim doziranjem seruma koži dodajemo što joj nedostaje i potičemo je na proces samoobnove. Svaki Matinatin proizvod formuliran je na temelju znanstvenih spoznaja i to je ključ njihove djelotvornosti.
Svaka žena može osjetiti što njezinoj koži treba jer koža se mijenja zbog zime, ljeta, sunca, centralnoga grijanja i ostalih utjecaja. Jednostavnim doziranjem ova dva seruma u kremu, većini vrsta kože koja nema funkcionalni problem i nije kompromitirana može se omogućiti cjelokupna njega. Ponosna sam na činjenicu da smo to uspjeli napraviti s isključivo prirodnom i organskom sirovinom.
Izuzetno sam ponosna na to da je Hrvatska pokazala da može imati prirodnu, certificiranu, potpuno aktivnu organsku kozmetiku koja može stati uz bok najboljim proizvođačima u svijetu. Mi imamo identitet ekološki čiste zemlje jer nismo zagađeni teškom industrijom. Identitet koji nosi predznak eko zasigurno je naš razlikovni element i uza znanje, predani trud i rad donosi dugoročni, održivi rezultat.