Sanja Šagud
Razgovarala: Ana Gruden Fotografije: Tomislav Smoljanović
Diplomirala je i magistrirala na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Po završetku studija zapošljava se tadašnjem odjelu Marketing informacijski sustavi u Plivi, a s Atlanticovim preuzimanjem Cedevite od Plive ubrzano se razvija, kako to danas svjedočimo, priča o širokom karijernom razvoju i poslovnom uspjehu menadžerice koju pokreću ljudi, oni koji stoje iza rezultata. Njezina trenutna pozicija je General Manager, odnosno glavna direktorica Strateškog poslovnog područja Zdravlje i njega u Atlantic Grupi, jednog od sedam tzv. SPP-a. Sanja Šagud je iskusni član tima, sudjelovala je u razvoju Atlantic Grupe kao cjeline, te je sudjelovala u utemeljenju Zdravlja i njege, uvelike pridonijevši ustrojstvu i uspješnom poslovanju tog područja kojim već niz godina upravlja. Ovom prilikom Sanja Šagud je s nama podijelila nešto više o svome poslu i profesionalnim postignućima, obvezama i planovima, otkrivši nam i kako uspijeva izbalansirati privatni i poslovni život.
Na poziciju izvršne direktorice ste došli s mjesta direktorice financija.
Da, veliki dio svoje karijere radila sam u financijama, a prvi veliki karijerni, a i manji geografski iskorak, napravila sam s nepunih trideset godina kad sam početkom dvijetisućitih prihvatila ponudu Uprave Atlantica za mandat u Atacu, našoj partnerskoj distribucijskoj kompaniji u BiH sa sjedištem u Širokom Brijegu. Iako mi se u prvi čas činilo preambicioznim preuzeti funkciju direktorice za financije i računovodstvo, internu reviziju i kontrolu, te pravne i kadrovske poslove, pomogla je činjenica da je menadžment vjerovao u mene. U Širokom Brijegu sam provela gotovo dvije godine i razdoblje provedeno tamo svakako je obilježilo moju karijeru, nadogradilo znanje i produbilo iskustvo, jako sam puno naučila kao stručnjak i kao menadžer. Vjerujem da bih dosta dulje tamo ostala da nisam ostala trudna, što je u mojem svijetu imalo, a moje dijete i danas ima prioritet. Po povratku s porodiljnog ušla sam izravno u proces pripreme Atlantica za izlazak na burzu, što je bilo vrlo intenzivan, zanimljiv i uspješan proces, a kako smo nekoliko godina ranije kupili Multipower u Hamburgu jedno sam vrijeme vodila i kontroling za našu njemačku kompaniju. To je bilo vrlo zahtjevno razdoblje, jer sam doma imala malo dijete, a moj je posao iziskivao česta putovanja. Konačno, kada je Atlantic nakon IPO-a počeo ulagati u ljekarništvo, postala sam najprije financijska direktorica tog segmenta, a danas kao GM vodim oko 650 ljudi u SPP Zdravlje i njega, i usudila bih se reći da osobno poznajem barem 70 posto zaposlenika.
Što sve obuhvaća vaš dio posla?
Zdravlje i njega je kompleksno poslovno područje u našoj organizaciji, ono ima zajednički nazivnik koji se sugerira i u imenu, ali je prilično raznoliko. U tom segmentu obuhvaćene su tri proizvodnje: proizvodnja preparativne kozmetike (kompanija Neva u Rakitju), proizvodnja dodataka prehrani (kompanija FIDIFARM također u Rakitju) i proizvodnja dječje hrane (naime tu je i poslovno područje Baby, s proizvodnjom u Mirni u Sloveniji). Osim toga imamo i veledrogerijsko poslovanje na hrvatskome tržištu – to je mala i fokusirana veledrogerija Atlantic Pharmacentar s oko 100 milijuna kuna prometa koja ekskluzivno distribuira naš asortiman, kao što su Dietpharm dodaci prehrani, ali i druge poznate brendove kao što su Phyto, Lierac, Loreal, Mustela i Uriage, u sve ljekarne na cijelom području Hrvatske. Dio moga posla je i maloprodaja – odnosno ljekarnički lanac. Naša tri ključna brenda u kozmetici su Melem, Rosal i Plidenta, u programu dijetetike to su Dietpharm i Multivita, brend dječje hrane je Bebi te Farmacia kao brend ljekarni. Prodajni plasman cijeloga spektra dječje prehrane, koji se proizvodi u Sloveniji, usmjeren je isključivo na područje Rusije i ostatka ZND-a. Osim timova u regiji, imamo i dosta veliki tim u Moskvi, a s našim Multivita vitaminom C držimo čak 70 posto tržišnog udjela na ruskom tržištu.
...moj je moto da se najbolje uči i radi na terenu, u kontaktu s kupcima i potrošačima, razgovarajući sa svojim ljudima u organizaciji, proučavajući konkurenciju, to je najbolji uvid u tržište, u odnose, u trendove…
Predstavljate najveći lanac ljekarni u Hrvatskoj?
Naša Farmacia, lanac koji objedinjuje ljekarne i specijalizirane prodavaonice medicinskih proizvoda, najveća je po prometu i po ukupnom broju lokacija. Na samom početku razvoja ljekarničkog poslovanja akvirirali smo veći broj ljekarničkih ustanova, dok posljednjih godina intenzivnije radimo na otvaranju vlastitih lokacija, gdje s obzirom na to da su ljekarnička mreža i licence vrlo ograničene nema puno prostora, pa smo u smislu rasta u većoj mjeri usmjereni na specijalizirane prodavaonice. To je kanal koji sa stručnim kadrom i uslugama koje pružamo možemo vrlo kvalitetno razvijati, donosi nam velik benefit, jer je uglavnom riječ o ručnoj prodaji koja nam omogućuje bolju profitabilnost.
Koji su vam planovi za svaki od segmenata kojima upravljate?
Svaki segment, naravno, ima svoj fokus, kao i odlične stručnjake koji upravljaju procesima, sretna sam da zaista imam odličan tim suradnica i suradnika s kojima dijelim veliko povjerenje. Dakle, Farmacia je važna u smislu povećanja broja jedinica, ali nam je najvažnije da ostane ljekarnički lanac na najvišem stručnom nivou. Na farmaceutskom savjetovanju u svibnju ove godine Farmacia je sa svojim radovima prema glasovima publike, odnosno struke – jer je riječ o farmaceutima, osvojila 1. mjesto za najbolji projekt ljekarničke skrbi, kao primjer ljekarnama kako trebaju raditi. Dakle i mi smo struci i struka nama na prvom mjestu.
Što se tiče Dietpharma, fokus nam je sve više na izvozu, i to primarno u zemlje zapadne Europe, s obzirom na to da smo regiju u velikoj mjeri pokrili s dediciranim asortimanom. Naravno, idemo dalje s novim inicijativama. Izašli smo, primjerice, s Premium Green dodacima prehrani i trebat će uložiti dodatno znanje i vrijeme za razvoj tog segmenta.
U segmentu kozmetike Melem je naš najsnažniji brend, pogotovo ovdje u regiji. Prošle godine smo izašli s Melemom za tuširanje, ove godine je vani Melem premium kolekcija s ružom koja obuhvaća i dragocjeno suho ulje i postižemo odlične rezultate, a u planu nam je daljnji razvoj ekstenzija Melema.
Što se tiče Bebi linije, fokus je i dalje na tržište Rusije i Ukrajine. S obzirom na fluktuacije vezane uz tečaj rublje, na tom je tržištu potrebno biti krajnje oprezan, ali rekla bih da smo najtežu godinu – 2014. – prošli, i s Multivitom i s baby programom, pokazavši time da smo spremni boriti se, preživjeti i uspjeti na tom tržištu.
Danas su rijetke niše bez snažne konkurencije...
Iz razgovora se može se zaključiti da dosta vremena provodite na putovanju?
Da. To se intenziviralo od početka ove godine kad je Bebi uključen u moju organizacijsku cjelinu, tako da sam dosta vremena provela i u Rusiji. Što se tiče regije, kontinuirano putujem, u načelu svaki drugi tjedan. Ali moj je moto da se najbolje uči i radi na terenu, u kontaktu s kupcima i potrošačima, razgovarajući sa svojim ljudima u organizaciji, proučavajući konkurenciju, to je najbolji uvid u tržište, u odnose, u trendove… tek tada imaš cjelovit uvid i možeš ponuditi ono najbolje.
Kako se doživljavate u odnosu na konkurenciju, s obzirom na to da je velika, u svim segmentima kojima upravljate?
Danas su rijetke niše bez snažne konkurencije, posebno u indistriji robe široke potrošnje, gdje se Atlantic primarno kreće. U tom smislu je unutar područja koje vodim u našem sustavu ta kompetitivnost vjerojatno i najizraženija – primjerice kad je riječ o ulaganju u marketing. Naša su konkurencija u ovom segmentu ili manji «igrači», koji su fokusirani samo na jedan segment i intenzivno se samo njime bave pa iako su mali kopaju svoje niše, ili su ogromni i ulažu golema sredstva u tržište. Mi smo u tom pogledu negdje u sredini, a to je područje vrlo osjetljivo za upravljanje. U kozmetici se „borimo“ s gigantima, u dodacima prehrani s novim malim tvrtkama, i domaćim i uvoznima, neki vam u segmentima gricnu malo marketsharea ako niste sasvim koncentrirani. Katkad se samo nakratko pojave i odu, ali se svejedno morate (iz)boriti, uložiti više, biti vještiji. Zbog toga sam još zadovoljnija rezultatima, jer naša pozicija iziskuje i jedno dodatno umijeće.
Jeste li zbog toga što ste žena nailazili na prepreke u karijeri?
Nisam se susretala s nevidljivom barijerom koja mi je priječila uspon samo zato što sam žena, ali razumijem što mislite i zašto me to pitate. Mislim da u našem društvu ima prostora za (neformalno) izjednačavanje prava i uvjeta za napredovanje žena i muškaraca, kao i za kompenzacije na višim položajima. Osobno od 2001. radim s najužim timom menadžmenta Atlantic Grupe: Emilom Tedeschijem, Mladenom Veberom, Nevenom Vrankovićem i Zoranom Stankovićem koji se pridružio nešto kasnije, koji čine Upravu kompanije, i zadovoljna sam da imamo odličan odnos. Naša je korporativna kultura inkluzivna, imamo prohodne horizontalne i vertikalne karijerne putanje, vrednujemo rezultat i ne cijenimo diskriminaciju. Ipak, iako mi u Hrvatskoj kao društvo imamo dugu tradiciju jednakosti, i generalno i u kompanijama, tako je svakako kod nas, možemo još unaprijediti zastupljenost žena u najvišem menadžmentu.
Cijeli intervju pročitajte u tiskanom izdanju časopisa Zaposlena koji se nalazi na kioscima.