Karijera u marketingu – 10 savjeta kako dobiti prvi posao
Piše: Martina Lovaković
U posljednjih nekoliko godina sve su traženiji odgovori na pitanje povezano s karijerom u marketingu: Kako dobiti prvi posao u marketingu?. Bez obzira na to jeste li studirali ekonomiju i odabrali smjer marketing, a sada želite naučeno i primijeniti u stvarnom svijetu ili ste odabrali neko drugo zanimanje, ali oduvijek ste bili kreativni i smatrate da biste u marketingu mogli pronaći uzbuđenje i kreativnost te u konačnici i svoj posao iz snova, morate od nekud krenuti.
Istina, dobiti posao u marketingu nije lako (kao u niti jednom drugom području), a u korist ne ide niti činjenica da je riječ o jednom od najtraženijih poslova u posljednje vrijeme. Marketing se ubrzano širi, a posebice jedna njegova grana – digitalni marketing. Digitalni marketing usmjeren je na sve aktivnosti tvrtke na Internetu, a posebice na web stranicu i društvene mreže. I većina stručnjaka smatra da je budućnost upravo tamo.
Stoga, dobiti posao u području marketinga nije nimalo lako. Čak i ako imate dovoljno iskustva u određenim područjima.
Kako bismo vam olakšali potragu i kako biste što prije dobili prvi posao u marketingu podijelit ćemo s vama deset savjeta koji će vam pomoći da dobijete svoj prvi posao u bilo kojem području marketinga.
1. Razmislite o tome koje područje u marketingu vas zanima
Ako ste već ranije razmišljali o tome da se vaša karijera dalje razvija u području marketinga, možda već znate koje vas točno područje zanima i gdje biste mogli imati potencijala nastaviti raditi. No, u redu je ako i dalje razmišljate o svojim mogućnosti i odabiru potencijalnih putova.
Ipak, bitno je da se tijekom odabira upoznate s uobičajenim marketinškim područjima koja bi vas mogle zanimati.
Danas se marketing bitno izmijenio. Dolaskom Interneta i društvenih mreža, stvari su se bitno ubrzale i promijenile pa tako danas osim uobičajenog marketinga imamo i digitalni marketing.
Neki od poslova koje možete raditi u području digitalnog marketinga su:
- e-mail marketing
- SEO (optimizacija za tražilice)
- Content writer
- Media Social Manager
- Brand manager
- Digital marketing specialist
Dobro razmislite o tome kakav posao biste željeli raditi i gdje se dugoročno vidite. Uvijek možete započeti s nekom općenitom ulogom i nižom pozicijom, primjerice juniora koja će vam pomoći da usavršite svoje vještine i odlučite u kojem se smjeru želite dalje razvijati.
2. Pratite blogove i marketinške stručnjake i prijavite se na newslettere
Danas kada nam je sve dostupno online lako možemo biti u korak sa svim novostima iz područja marketinga.
Pratite ono o čemu stručnjaci iz područja marketinga pišu i pokušajte isto provesti u svom području rada. Pratite ih na društvenim mrežama, pretplatite se na newslettere, preuzmite e-knjige. U ovom slučaju posebno korisna pokazala se poslovna društvena mreža LinkedIn gdje se možete povezati sa stručnjacima i redovito čitati njihove savjete.
Stručnjaci iz određenih područja pomoći će vam da budete u korak s trendovima iz svijeta marketinga koje su isprobali na svojim kampanja koje redovito pokreću. Na temelju tih izvješća i njihovog iskustva, moći ćete i sami lakše doći do znanja i praktičnih primjera.
Mnogi od njih često objavljuju i izvješća u kojima otkrivaju stvarne rezultate kampanja, a upravo one mogu vam dati uvid u jedne od najboljih marketinških strategija.
S vremenom, kako budete sve više upoznavali stručnjake, moći ćete već i sami odlučiti za koje biste ljude i tvrtke željeli raditi iz područja marketinga. Saznat ćete koji poslovi vas posebno privlače i što biste željeli specijalizirati.
Ne zaboravite, sve te podatke možete kasnije iskoristiti i upotrijebiti tijekom razgovora za posao. Time ćete potencijalnim poslodavcima pokazati da ste u korak s trendovima iz područja marketinga, a oni će to prepoznati kao veliku prednost za svoju tvrtku. Nemojte propustiti priliku pokazati svoj entuzijazam i strast prema poslu jer upravo to može vas istaknuti od ostalih kandidata.
3. Dogovorite informativne razgovore
Zašto ne biste otišli korak dalje i zakazali neke informativne razgovore sa stvarnim osobama iz područja marketinga? To može biti profesor s fakulteta kojem se oduvijek divite, a koji ima iskustva u području marketinga ili netko iz vaše bliže ili dalje obitelji tko ima iskustva u marketingu.
Razgovori s profesionalcima koji su već duže u području marketinga mogu vam pomoći da se pripremite za prijave za posao i prve razgovore.
U nastavku donosimo nekoliko pitanja koja možete postaviti u informativnim razgovorima:
- Kako je izgledao vaš karijerni put u marketingu i kako ste uspjeli?
- Kako izgleda vaš posao na tjednoj razini?
- Koje vještine najviše unaprjeđujete u svom poslu?
- Što vam je najteže u poslu? Kako prevladavate te izazove?
- Što vam se najviše sviđa u vašem marketinškom poslu?
- Imate li korisne savjete o tome kako započeti raditi u marketingu bez formalnog marketinškog iskustva u tom poslu?
4. Razvijte odnos s mentorima
Ako ste u prilici pokušajte razviti odnos s mentorom iz područja marketinga. Sastajte se nekoliko puta mjesečno i razgovarajte općenito o poslovima u marketingu. Ti razgovori pomoći će vam da i sami otkrijete vaše interese u marketingu.
Također, mentor vas može uputiti u to kako izraditi kvalitetno motivacijsko pismo i životopis koji će vam pomoći da se istaknete među ostalim kandidatima i uđete u uži izbor kandidata za posao. Mentor će znati i trik pitanja na razgovoru za posao pa ćete se na vrijeme moći pripremiti te i ovdje biti u prednosti.
Neki mentori će čak iskoristiti svoje osobne i profesionalne veze kako bi vas preporučili onima koji traže kandidate za posao u marketingu. A budući da tvrtke daju prioritet kandidatima koje netko od stručnjaka osobno preporuči, jer to znači da imaju povjerenja u osobu, to vam može povećati šanse da dobijete svoj prvi posao u marketingu – čak i ako imate vrlo malo iskustva.
Ako ne znate gdje naći mentora, razmislite ponovo! Možda ste imali mentora tijekom prakse s kojim ste ostvarili dobar odnos, a koji ima iskustva u marketingu? Održavate li još kontakt s profesorom iz marketinga čije ste satove voljeli slušati? Jeste li upoznali nekog marketinškog stručnjaka tijekom nekog informativnog razgovora?
Kako budete razvijali odnose s ljudima, tako ćete se povremeno i nekolicini njih i obratiti i tu će započeti vaš odnos mentorstva.
5. Stvorite vlastiti sadržaj
Počeci su teški, ali nema ništa bolje ako naučite sve na svojim primjerima. Stvorite vlastiti sadržaj i promovirajte ga!
Otvorite blog, Instagram račun u području koje vas zanima, YouTube kanal ili podcast koji će vam pomoći u vježbanju digitalnih marketinških vještina i u isto vrijeme pokazati potencijalnim poslodavcima da imate potencijala u tom području.
Razmislite o tome što voli vaša ciljna publika, stvorite sadržaj visoke vrijednosti i naučite iz toga što ostvaruje dobre rezultate, a što ne. Ovo možete biti odlučan način kako kvalitetno provesti vrijeme dok šaljete prijave za posao i čekate da dobijete priliku.
Veliki plus bit će vaš samostalni kreativni i neovisni projekt o kojem možete razgovarati tijekom razgovora za posao. Pokažite svoju kreativnost, znanje i vještine, ali i strast prema poslu i naporan rad koji je do toga doveo. Spomenuto možete posebno dobro iskoristiti ako nemate marketinškog iskustva.
6. Potražite freelance poslove
Iskoristite bilo kakvu priliku za poslove povezane s marketingom kao što su freelance poslovi copywritinga ili vođenje društvenih mreža. Spomenuto je dragocjen način za stjecanje stvarnog iskustva kojeg možete navesti u svom životopisu.
Ako ne znate odakle početi, razmislite o ljudima iz svoje okoline. Imate li prijatelje ili nekog od rodbine koji možda poznaju vlasnike malih tvrtki kojima je potrebna pomoć u vođenju društvenih mreža, odrađivanju kampanja ili u promociji? Zna li možda vaš mentor nekoga tko ne zapošljava na puno radno vrijeme, ali trenutno mu je potrebna pomoć na određenom projektu?
Ako ste odradili praksu u marketingu, razmislite o tome da se obratite svojim kontaktima i provjerite postoje li otvoreni poslovi koje biste mogli odraditi ili biste mogli ostvariti neku drugu vrstu suradnje. Čak i ako vaši kontakti nemaju odmah nešto za vas, bit ćete im na umu ako se pojavi nešto ili ako od kolege čuju da se negdje otvorila pozicija koja bi vas mogla zanimati.
Također, možete potražiti honorarni posao u određenim marketinškim grupama na Facebooku, provjeriti otvorene natječe na LinkedInu ili na mrežama poput Upworka.
Deklarirajući se kao freelancer ne samo da gradite svoje iskustvo dok u isto vrijeme zarađujete nego i širite kontakte umrežavanjem s marketinškim stručnjacima.
7. Steknite više marketinških vještina
Još jedan koristan način trošenja vremena jest učenje i jačanje vještina koje će vas učiniti privlačnim kandidatom za posao u marketingu.
Bilo da se radi u unaprjeđenju vještina iz Google Analyticsa ili razumijevanja osnova iz SEO optimizacije, odvojite svaki dan sat do dva kako biste se informirali o novostima iz svijeta digitalnog marketinga ili kako biste pohađali tečajeve koji će vam pomoći izoštriti svoje vještine i istaknuti vas među ostalim kandidatima.
Lekcije koje naučite možete implementirati u vlastite projekte, bilo da se radi o blogu, profilu na nekoj od društvenih mreža ili nekom drugom poslu.
Činjenica da želite usavršiti svoje znanje i dalje razvijati vještine u području marketinga, potencijalnim poslodavcima može biti dodatan plus.
Spomenuto govori o vama da ste vrijedni i da možete biti proaktivan član tima, čak i ako u životopisu nemate navedeno iskustvo rada u marketingu s punim radnim vremenom.
8. Izradite portfolio radova
Ako imate nešto iskustva s freelancingom ili obavljanjem neovisnih projekata, sastavite sve svoje radove i izradite portfolio. Posjedovanje vlastite web stranice također može pokazati vašu inicijativu, a pomoći će vam i da se istaknete među drugima na tržištu rada.
U portfoliju radova istaknite sve svoje projekte i kampanje na koje ste posebno ponosni pa čak i mini studije s rezultatima. Ne brinite previše o rezultatima, ne trebaju biti posebno nabildani.
Iako izvrsni rezultati mogu impresionirati potencijalne poslodavce, najvažnije je pokazati da dobro upravljate određenim vještinama i da imate potencijala spomenute vještine dalje razvijati i poboljšati.
Vaša internetska stranica također je idealno mjesto za ispričati svoju priču – što vas je privuklo marketingu, za koje dijelove marketinga ste posebno zainteresirani, koji su vaši planovi…
Svakako ne zaboravite uključiti i biografiju na stranicu jer će ona čitateljima dati jasnu predodžbu o tome tko ste i kako biste mogli pridonijeti njihovoj tvrtki.
9. Istaknite svoje marketinške vještine u životopisu i u motivacijskom pismu
Čak i bez imalo iskustva u marketingu, vjerojatno posjedujete vještine koje su ključne za uspjeh. Možda ste radili na nekim neovisnim projektima, odrađivali freelancing poslove, obavljali praksu ili jednostavno volontirali.
Možda posjedujete odlične analitičke sposobnosti, znate pročitati rezultate i dobro ih prezentirati? Ili ste stekli iskustvo u pisanju, pohađali ste radionice pisanja ili ste pisali za novine na fakultetu? Svojevremeno ste volontirali? A možda ste obavljajući studentske poslove u maloprodaji, dobro svladali što vole vaši kupci i kako i kojim proizvodima im možete pomoći da dođu do cilja.
Ako nemate iskustva u marketingu, razmislite o tome koje radno iskustvo iz poslova nepovezanih direktno s marketingom vam može pomoći u vašoj marketinškoj karijeri.
Koje vještine biste mogli iskoristiti u marketingu i koje tečajeve ili aktivnosti biste mogli preusmjeriti na marketing? Razmislite što se dobro podudara – od vještina koje posjedujete do opisa posla za koji se prijavljujete.
Istaknite prenosive i interpersonalne vještine u motivacijskom pismo i životopisu i budite ih spremni objasniti tijekom razgovora za posao.
10. Budite entuzijastični, ali iskreni u svojim prijavama i na razgovorima za posao
I posljednje, ali ne i najmanje važno – budite sigurni da ono što ste naveli u motivacijskom pismu i životopisu uistinu i znate odraditi. Budite iskreni i nemojte navoditi potencijalnim poslodavcima da imate iskustvo ili stručnost u poslovima koje nećete moći odraditi.
Pokažite strast i želju za učenjem, a svojim vještinama i znanjem pomozite u razvijanju i unaprjeđenju tvrtke. Pričajte o vještinama koje ste počeli razvijati, ali ne pokušavajte prikazati kao da sve znate. Rad u marketingu znači da ćete uvijek moći naučiti više i pokazati svoju sposobnost stalnog rasta i prilagodbe u jednom jako promjenjivom području.
Kada započnete primjenjivati gore navedene savjete, imajte na umu da je dobiti posao u marketingu jednako dobivanju bilo kojeg drugog posla – morat ćete uložiti vrijeme, biti marljivi, dobro se pripremiti i na kraju, što više se istaknuti.
No, za razliku od ostalih poslova, taj proces u kojem prenosite svoju priču i ističete se kao najbolji kandidat za posao, možete smatrati još jednim načinom pripreme za karijeru u marketingu. Karijera u marketing je usko povezana s kreativnošću i često će upravo najkreativniji kandidat dobiti posao! Jer nakon svega, ulaznica za svijet marketinga dobiva se kroz marketing samog sebe!
Foto: Firmbee.com / Unsplash