Kako se pripremiti za novi posao – 8 koraka koji će olakšati prvi radni dan na poslu
Prihvatili ste ponudu za novi posao? Svaka čast! Prvo što biste trebali učiniti jest proslaviti s obitelji i prijateljima, a nakon toga razmisliti kako si olakšati prvi radni dan na poslu.
Budući da ćete se naći na potpuno nepoznatom području, ako prvi put do sada prelazite na novi posao vjerojatno ne znate točan protokol kako dati otkaz i napustiti sadašnji posao. I postoji li nešto što biste trebali učiniti da se pripremite za novu radnu okolinu.
Iako će okolnosti oko promjene posla gotovo uvijek biti različite, a sve će ovisi o vama, vašem sadašnjem i budućem poslodavcu, u nastavku donosimo 8 koraka koje ćete morati učiniti pri svakoj promjeni posla.
1. Zatražite službenu odluku da ste dobili otkaz
Prije nego što se počnete veseliti većoj plaći i boljim uvjetima, provjerite je li vaša ponuda za posao službena. Iako ste možda primili usmenu ponudu putem telefona ipak biste trebali dobiti službenu pismenu ponudu. Ako je niste dobili, provjerite u tvrtki da vidite hoćete li uskoro dobiti i takvu ponudu.
Također, ako ste prihvatili ponudu tijekom poziva ili ste voditelju ljudskih resursa odgovorili na email da prihvaćate posao, znajte da ćete svejedno morati potpisati ugovor i podnijeti svu ostalu papirologiju kako biste prihvaćanje ponude za posao učinili službenim.
Iako je to iznimno rijetko, stvari još uvijek mogu poći po zlu, a formalnu ponudu za posao možda na kraju nećete dobiti.
2. Duboko udahnite, a zatim recite svom sadašnjem šefu
Možda ćete osjećati iznimnu nervozu od same pomisli da morate dati otkaz i to je nešto sasvim razumljivo i normalno, ali ako je riječ o ozbiljnoj tvrtki nećete imati većih problema. Vjerojatno su do sada imali iskustva da se ljudi razvijaju, odlaze na bolje pozicije i napreduju i u tome nema ništa loše, a još manje osobno.
Ako vam vaš sadašnji šef pruža podršku, željet će sve najbolje za vaš profesionalni razvoj i bit će sretan zbog vas i vaše odluke – jer u konačnici dobili ste bolju priliku – čak iako to znači da mijenjati tvrtku.
No, ako je situacija prilično napeta i kreće u pogrešnom smjeru, tada možete samo potvrditi činjenicu da ste donijeli pravu odluku.
Bez obzira na to u kakvom ste odnosu s vašim nadređenim, uvijek zadržite maksimalnu ljubaznost i neka oni budu prvi koji su čuli novosti od vas. Koliko god željeli prvo podijeliti vijest sa svojim uredskim prijateljima, čuvajte uzbuđenje prije nego što šef to ne čuje izravno od vas i ne saznate kako želi postupiti s objavom.
3. Službeno podnesite ostavku – i pobrinite se za svu potrebnu papirologiju
Pripremite se! Kada odlučite objaviti otkaz, bilo bi najbolje da već donesete pisani dokaz otkaza na papiru (koji poslodavac mora potpisati da je primio). Stoga, preporučuje se da se pripremite unaprijed i napišete otkazno pismo.
Nakon toga, budite spremni na to da ćete morati odraditi otkazni rok koji može trajati od dva tjedna do mjesec dana. Naime, zakon o radu kaže da bez obzira na godine staža u slučaju da zaposlenik podnosi redoviti otkaz, otkazni rok može trajati maksimalno mjesec dana. Ako ste na radnom mjestu proveli manje od godinu dana, otkazni rok može trajati dva tjedna.
Ako poslodavac ne želi da dolazite na posao za vrijeme otkaznog roka, on vam je svejedno dužan taj otkazni rok platiti kao da ste ga odradili u tvrtki. Imajte to na umu. Otkazni rok ne mora se odrađivati ako se obje strane tako dogovore, ali u tom slučaju poslodavac je dužan pripremiti sporazumni otkaz u kojem je to stoji napisano i koji će ponovno obje strane potpisati.
4. Napravite plan prijelaza
Vjerojatno znate i sami da je vaš otkaz na neki način šokirao šefa. Teško da se itko pripremi za takvu situaciju unaprijed, posebice ako se ona ne očekuje. Pokušajte biti pošteni i olakšati ovu situaciju prije nego što odete.
Najbolja stvar koju možete učiniti da biste otišli pod dobrim uvjetima jest da budete proaktivni i pružite im što više detalja o tome kako ćete točno prenijeti svoje svakodnevne odgovornosti kolegi koji će preuzeti vaše poslove.
Dogovorite sastanak i raspravite o svojim idejama te predložite tko bi po vama bio najprikladniji preuzeti dužnosti dok tvrtka ne pronađe kolegu koji će vas zamijeniti.
Također, možete popisati sve svoje dužnosti, što ste trenutno radili i što radite, podatke za kontakt i sve ostalo što je od važnosti da osoba koja će vas naslijediti može posao nastaviti tamo gdje ste vi stali.
5. Uzmite sve stvari iz tvrtke
Ne samo da trebate skupiti sve fizičke predmete koje ste možda ostavili u uredu, poput primjerice onog džempera za koji ste mislili da ste ga izgubili, morate se pobrinuti da s računala prenesete sve ono što postoji samo u vašem digitalnom radnom prostoru.
U tu kategoriju pripadaju kontakt informacije ljudi s kojima želite ostati u kontaktu, osobne datoteke koje su završile na vašem računalu ili na e-mailu, svi ostali dokumenti pohvala i ostalih pogodnosti koje ste dobili na poslovni e-mail, a na koje se možete pozvati u budućnosti.
Stručni savjet: možda biste trebali prikupiti sve potrebne podatke sa svog računala i e-maila prije nego što obznanite da dajete otkaz, posebno ako znate da vaša tvrtka ima povijest zatvaranja korisničkih računa ljudi čim ih obavijeste ili zatraže da odete odmah bez da odradite otkazni rok (da, događa se!).
6. Što provjeriti prije početka rada
Čak i nakon što ste potpisali ponudu za posao i odlučili o datumu početka rada na novom poslu, i dalje biste trebali znati da ćete morati biti u kontaktu sa svojim novim poslodavcem tijekom prijelaznog razdoblja.
Vjerojatno postoje stvari koje ćete morati poslati knjigovodstvu prije nego što počnete raditi – ovisno o tvrtki to bi mogla biti kopija osobne iskaznice i tekućeg računa, potvrda o radnom stažu iz e-knjižice, možda svjedodžba ili diploma.
Pokušajte sve to riješiti što prije jer ćete time poslati poruku da ste ažurni i da obavljate sve poslove u pravo vrijeme.
Postoji mogućnost da ćete dobiti i e-mail poruke od osobe s kojom ćete usko surađivati, odnosno koja ć vam biti nadređeni na vašem novom radnom mjestu. Zahvalite joj i napišite kako ste uzbuđeni što ste postali dio tima. Sve ovo što ćete prije odraditi pomoći će vam ublažiti nelagodu prvog radnog dana.
7. Obratite se svom novom šefu
Voditelj ljudskih resursa, voditelj odjela ili knjigovodstva vjerojatno će biti ti koji će vam poslati logističke detalje koje biste trebali odraditi prije prvog radnog dana na novom poslu.
Ali ako stvarno želite impresionirati, možete također poslati e-mail svom novom nadređenom i priupitati ga možete li nešto učiniti prije nego što počnete raditi kako biste si olakšali prve radne dane.
8. Uživajte u slobodnom vremenu između poslova
Ako koristite godišnji odmor prije nego što započinjete prvi radni dan na poslu – čak iako su to samo dan ili dva – iskoristite to vrijeme u svoju korist.
Što je najvažnije, pokušajte malo organizirati svoj život. U nekoj skorijoj budućnosti bit ćete zauzeti učenjem puno novih stvari pa je posljednja stvar o kojoj ćete se htjeti tada brinuti jest o tome kako morate oprati rublje, očistiti stan ili otići u shopping jer vam je hladnjak prazan.
Ako ste uspjeli dogovoriti dužu pauzu između poslova, također bismo predložili da radite stvari koje inače ne možete raditi tijekom radnog dana. Uživajte u hobijima tijekom dana, naspavajte se i dugo ispijajte kavu ujutro.
I na kraju, malo se opustite i razmazite. Kada započnete posao na novom radnom mjestu, vjerojatno ćete biti preopterećeni informacijama i naravno, pod stresom, stoga si priuštite masažu ili dan u prirodi dok još možete. Nakon toga napunit ćete baterije, bit ćete opušteni, svježi, organizirani i spremni za početak nove avanture. Prvi radni dan na poslu ne treba proći stresno! Slijedite ove korake i ubrzo ćete se ponovno vratiti u ustaljenu radnu rutinu.
Autor: M.V., Foto: Arlington Research / Unsplash