“Zašto ste dobili otkaz?” – 10 trikova kako odgovoriti na razgovoru za posao
“Zašto ste dobili otkaz?” vjerojatno je jedno od najškakljivijih pitanja koje bi vam moglo biti postavljeno na razgovoru za posao. Ako ste nekad u svojoj karijeri dobili otkaz, potencijalni poslodavci će voljeti znati zašto je to tako. Bez obzira o kojem se razlogu radilo, u ovom slučaju važno je pokazati samouvjerenost u trenucima dok odgovarate na ovo pitanje i pritom pričate o svom profesionalnom razvoju.
No, da biste ponudili najbolji odgovor na pitanje “Zašto ste dobili otkaz?” morat ćete prethodno uvježbati odgovor. U nastavku vam nudimo 10 savjet koji će vam pomoći odgovoriti na pitanje zašto ste dobili otkaz na prethodnom poslu, a pridodat ćemo i nekoliko primjera kako biste bili sigurni da ste na pravom putu.
Zašto poslodavci postavljaju pitanje: “Zašto ste dobili otkaz?”
Potencijalni poslodavac će ovo pitanje postaviti tijekom razgovora za posao iz jednostavnog razloga – kako bi saznao zašto je prethodni poslodavac odlučio prekinuti radni odnos s vama. Želi biti siguran da se ne ponašate neprimjereno te kako biste se otprilike mogli ponašati ako biste dobili zaposlenje u njegovoj tvrtki.
Ali ono što je još važnije, druga svrha postavljanja ovog pitanja jest da poslodavac vidi kako reagirate u stresnim i teškim situacijama.
Da biste se dokazali kao idealan kandidat, trebali biste preuzeti odgovornost za svoje postupke koji su uzrokovali otkaz. Također, trebali biste ispričati koliko ste napredovali od tog iskustva objašnjavajući sve poduzete korake koji su doveli do poboljšanja.
Savjeti za odgovor na pitanje “Zašto ste dobili otkaz?”
Uzmite u obzir ovih 10 savjeta i osmislite odgovor koji možete koristiti kada vas potencijalni poslodavci pitaju zašto vas je prethodni poslodavac otpustio.
Pitajte svog bivšeg poslodavca
Ako je moguće, obratite se svom bivšem poslodavcu ili njegovom odjelu za ljudske resurse kako biste saznali što planiraju reći ako ih vaš potencijalni poslodavac pita o vašem otkazu.
U ovom slučaju želite osigurati da su vaši odgovori usklađeni, a jasno razumijevanje njihove perspektive uvelike će vam pomoći da ponudite što autentičniji odgovor. S obzirom na njihov odgovor, možete kreirati svoj tako da ne dijelite previše pojedinosti.
Recite istinu
Kada odgovarate na ovo pitanje, uvijek biste trebali biti iskreni o razlogu otpuštanja. Iskrenost uspostavlja povjerenje, što je ključno za izgradnju pozitivnog odnosa s potencijalnim poslodavcem.
Laganje ili obmanjivanje će u startu štetiti vašem ugledu. Ako lažete, uvijek postoji mogućnost da će potencijalni poslodavac to i saznati pa je bolje izbjeći tu situaciji i biti posve iskren.
Čak i ako je do otkaza došlo zbog razloga koji se mogu činiti negativnima, vaša iskrenost pokazuje zrelost. Možete podijeliti i manje informacija ili odgovarati suptilnije ako se tako osjećate ugodnije, ali pokušajte ne izostaviti važne detalje koje bi poslodavac mogao otkriti tijekom provjere vaše prošlosti ili preporuka.
Pokažite odgovornost
Potencijalni poslodavac želi vidjeti da možete preuzeti odgovornost i krivicu za otkaz. Ako vas je prethodni poslodavac otpustio zbog određenog ponašanja, smatrajte se odgovornim za svoje postupke i objasnite kako ste odstupili od njih. Preuzimanje odgovornosti umjesto obrambenog ponašanja dokazat će vašu profesionalnost i pokazati da možete djelovati kao pouzdan zaposlenik.
Primjer: “Sada shvaćam da nisam imala jasna razumijevanja oko očekivanja svog poslodavca i da sam trebala tražiti dodatna pojašnjenja. Sada znam koliko je važno redovito komunicirati sa svojim nadređenim i tražiti povratne informacije o svom radu kako bih bila sigurna da slijedim njihove standarde.”
Budite sažeti
Ne želite oduzimati previše vremena na ovo pitanje, stoga bi vaš odgovor trebao biti kratak, ali i točno objasniti situaciju. Niste obvezni podijeliti svaki detalj, što znači da biste se trebali pokušati usredotočiti na činjenice, a ne na nepotrebna mišljenja ili osjećaje. Nakon što objasnite situaciju, prijeđite na sve pozitivne ishode i opišite kako ste napredovali.
Na primjer, ako ste imali osobnih problema koji su utjecali na vaš učinak na poslu, vaš odgovor ne mora uključiti svaki detalj onoga što se dogodilo.
Primjer: “Nažalost, tijekom tog vremena imala sam većih problema u privatnom životu s kojima sam se morala pozabaviti. Dopustila sam da ti problemi utječu na moj profesionalni život i učinak na poslu. Međutim, otpuštanje mi je dalo vremena da potražim podršku i prevladam te izazove, tako da sam sada spremna u potpunosti se posvetiti poslu.”
Razgovarajte o onome što ste naučili
Ako vas je prethodni poslodavac otpustio zbog specifičnog ponašanja ili postupaka, tada će potencijalni poslodavac htjeti vidjeti što ste naučili iz te situacije. Shvaćaju da se greške događaju, ali ono što je najvažnije je da iz njih znate učiti i iskoristiti ih za rast i razvoj. Pokažite svoj osobni i profesionalni razvoj uz primjer pozitivnih promjena koje ste učinili ili kako ste naučili pristupiti sličnim situacijama u budućnosti.
Primjer: “Kada sam prihvatila posao, bio mi je jako potreban i nisam procijenila odgovara li mi pozicija. Na kraju sam shvatila da okruženje u kojem sam radila ne odgovara mom stilu rada. Sada shvaćam koliko je za posao važno okruženje u kojem radim, stoga odvojim više vremena za istraživanje tvrtki prije nego što se odlučim prijaviti za posao.”
Pokažite svoje najbolje osobine
Nakon kratkog objašnjenja otpuštanja, vratite se na razgovor o vještinama i osobinama koje vas čine idealnim kandidatom. Pripremite se za odgovor na ovo pitanje tako da dobro zapamtite zahtjeve navedene u opisu posla i upotrijebite ih kako biste dokazali da najbolje odgovarate ulozi. Također, možete spomenuti da vam je otpuštanje ponudilo priliku da tražite posao koji bolje odgovara vašim vještinama ili vrijednostima, poput posla za koji se prijavljujete.
Primjer: “Iako mi je bilo žao što sam napustila tvrtku, otkrila sam da mi rad na toj poziciji nije dopuštao da u potpunosti iskoristim svoje bogato iskustvo u pisanju. Pisanje je moja prava strast, stoga sam uzbuđena zbog prilike da iskoristim prednosti ovih vještina u vašoj tvrtki, kako biste imali dobre marketinške priče i dobro napisane i uvjerljive opise proizvoda.”
Izbjegavajte negativnost
Sva negativna mišljenja o svom bivšem poslodavcu zadržite za sebe i ostanite objektivni. Želite pokazati potencijalnom poslodavcu da ćete biti korisni njegovom timu, a loše priče o drugim poslodavcima može ih natjerati da se zapitaju hoćete li učiniti isto i njima. Čak i ako ste završili u lošim odnosima, pokušajte se usredotočiti na pozitivne strane.
Primjer: “Iako mi je žao što posao nije uspio, zahvalna sam što sam imala priliku raditi za tu tvrtku. Toliko sam naučila o tome kako biti prodajni suradnik te sam upoznala puno stvarno sjajnih suradnika s kojima sam i dalje ostala u dobrim odnosima.”
Nemojte koristiti riječ “otpušten”
Riječ “otpušten” obično ima negativnu konotaciju pa je pokušajte izbjeći, ali tako da pritom ostanete točni. Svrha intervjua je prodati sebe kao kandidata, što znači da biste trebali koristiti blaže riječi. Ovisno o situaciji, možda ćete moći reći da je do otpuštanja došlo zbog smanjenja broja zaposlenih ili zajedničke odluke temeljene na vašim različitim ciljevima ili idejama.
Vodite računa o govoru tijela
Kada razgovarate o tome zašto ste dobili otkaz tijekom razgovora za posao, želite dobiti povjerenje. Održavajte kontakt očima dok odgovarate i izbjegavajte držati ruke prekriženo jer isto može značiti da ste zauzeli obrambeni stav. Pokažite da se osjećate ugodno jer to može umiriti potencijalnog poslodavca.
Uvježbajte svoj odgovor
Kako biste bili sigurni da ćete ponuditi najbolji odgovor na ovo pitanje tijekom razgovora za posao, unaprijed napravite scenarij i uvježbajte svoj odgovor. Zapišite činjenice o situaciji, a zatim osmislite odgovor koji uključuje neke od gore navedenih savjeta, poput odgovornosti i lekcija koje ste naučili.
Vježbajte odgovor snimajući se ili odgovarajući pred drugom osobom, jer vam ove metode mogu pomoći da dobijete povratne informacije uz koje biste poboljšali svoju izvedbu. Trebali biste moći objasniti situaciju jasno i koncizno, a pritom izbjegavati izgledati posramljeno ili nervozno.
Autor: M.V., Foto: Damian Zaleski/Unsplash