Što je osobni brend i kako ga razviti
Piše: Martina Lovaković
Bez obzira na to imate li svoje poslovanje ili krećete ispočetka, znate i sami da je dobro imati svoj osobni brend. Ali kako ga točno steći i što je potrebno da biste ga dobili?
Gledajući u povijest oduvijek su postojali oni koji su po nečemu prepoznatljivi. Oni čije je ime dovoljno spomenuti i odmah znamo cijelu njihovu priču zbog koje su poznati u javnosti. Spomenemo li Katherine Johnson, Rosu Parks ili Iris Apfel, već možemo naslutiti tko su one, što su radile i koja je bila njihova životna misija. Iako koncept osobni brend nije novi pojam, tek se nedavno počeo češće koristiti i poprimio je svoje stvarno značenje.
Što je osobni brend?
Osobni brend je način na koji vas drugi ljudi vide, način na koji bi vas opisali, slično kao što se mogu opisati poznati ljudi ili tvrtke. Riječ je o skupu vrijednosti i karakteristika koje opisuju ono što ste i što ste odabrali – kako u poslu, tako i u privatnom životu. Vaš osobni brend je ono što vas čini prepoznatljivima i ono što vas opisuje.
Biti svjestan sebe i u konačnici kontrolirati i utjecati na izgradnju vašeg osobnog brenda, bitna je komponenta pri izgradnji uspješne karijere. To je u osnovi vodilja koja vam može pomoći u donošenju osobnih i profesionalnih odluka. Čvrst osobni brend pomaže ljudima da shvate tko ste, što nudite, što cijenite i kvalitetu posla koju mogu očekivati od vas.
Kako razviti osobni brend
Vaš osobni brend ustvari je vaša reputacija.
U prošlosti su vašu reputaciju možda poznavali samo oni koje zapravo vi malo bolje poznajete, poput prijatelja, članova obitelji i kolega. Ali Internet je svima učinio reputaciju puno pristupačnijom. Pitate se kako biti proaktivan u izgradnji svog osobnog brenda? Ovi su savjeti izvrsno mjesto za početak!
1. Definirajte svoj brend
Uzmite papir i olovku i zapišite što mislite kako bi vas ljudi opisati. Koje su to vrijednosti koje bi istakli o vama? Nije stvar samo u tome da budete dobri, već da budete i autentični, prepoznatljivi i da se izdvajate iz mase! Ljudi vole stvarne osobe, a ne one koji se prikrivaju svoje pravo lice.
Čovjek može istinski biti sretan samo kada bude prihvaćen takav kakav jest. Dakle, dok razmišljate o kreiranju svog osobnog brenda, pokušajte biti najbolja moguća verzija sebe. Nikada nemojte biti ono što niste.
2. Istaknite se
Ako ste se specijalizirali za neku relevantnu vještinu koja je ključna za područje kojim se bavite – budite glasni u tome! Istaknite se u mnoštvu ostalih koji dijele iste vještine i vrijednosti.
Razmislite o tome po čemu se razlikujete od drugih na tržištu i zašto bi ljudi trebali izabrati vas umjesto svih ostalih. Ako se ne možete sjetiti vještine koja bi vas istakla, pokušajte je naučiti. To će značiti da ćete morati uložiti sate i sate u samostalno uđenje, ali to danas ne bi trebao biti problem. Naime, gotovo sve što nam je potrebno za učenje u bilo kojem području, možemo pronaći online, na Internetu.
Upišite različite radionice, čitajte članke i publikacije specifične za vašu industriju, komentirajte objave na društvenim mrežama, uključite se u raspravu, sudjelujte na webinarima, čitajte blogove poznatih stručnjaka iz vašeg područja i prijavite se za volontiranje.
To što ćete pokazati stručnost u nekom području prepoznat će i oni koji će na kraju zatražiti vaše poslovne usluge. Pružite im neku dodatnu vrijednost, neka znaju da mogu računati na vas.
3. Napišite biografiju
Napišite kratku biografiju – ili ažurirajte onu koju imate! Tako da je imate spremnu kada će vam biti potrebna. Profesionalna biografija neophodna je ako ćete se baciti freelance poslom, društvenim mrežama i sudjelovanje na radionicama. Osim toga, važno je redovito ažuriranje vašeg LinkedIn profila.
Neka vaša biografija obuhvaća vaše obrazovanje, radno iskustvo, vaše najbolje objavljene tekstove ili novinarske članke, nagrade koje ste dobili, volonterski rad te možda čak i neke vaše osobne interese.
Dodajte nešto neobično na kraju vaše biografije, to će vas istaknuti i pobuditi zanimanje. Samo pripazite da svoju biografiju prilagodite svojoj publici!
4. Pokrenite blog ili osobnu web stranicu
Ako mislite da vaš blog neće čitati nitko osim vaših najboljih prijatelja i obitelji, varate se. Pisanje bloga može vam pomoći pri zapošljavanju i dobivanju novih poslova.
Pisanje bloga odličan je način da besplatno pokažete svoju kreativnost i umijeće pisanja. Čak i ako još ne znate koji je vaš posao iz snova, uvijek možete pisati o industriji koja vas zanima. Volite modu? Pišite o njoj? Zanima vas ekologija? Napišite istraživački članak!
Iako većina bloganje smatra zabavnim, znajte da će vam oduzeti i dosta slobodnog vremena. Ako vas blog ne zanima, možete otvoriti svoju web stranicu, koristeći svoje ime i prezime kao ime domene i tako istaknuti svoje vještine i iskustvo.
5. Redovito koristite LinkedIn
LinkedIn je poslovna društvena mreža na kojoj možete promovirati sebe, svoje obrazovanje, znanje i iskustvo. Obavijestite svoje pratitelje da ste promijenili karijeru i ažurirajte svoje nova postignuća. Smatrajte profil na LinkedInu svojim javnim digitalnim životopisom.
Ne mora vam biti neugodno hvaliti se svojom karijerom i svojim postignućima. Ako vi to ne činite, tko će to učiniti umjesto vas? Nitko. Stoga, bez ustručavanja objavite u čemu ste stručni.
LinkedIn vam omogućuje da svoja postignuća predstavite digitalnom svijetu (i budućim poslodavcima, partnerima i poslovnim vezama) kako bi ih vidio. Također, ako otvorite LinkedIn profil, to će biti jedna od prvih stvari koju ljudi vide kad vas traže na mreži pa je to još jedan jednostavan način da se predstavite drugima onako kako bi to najbolje želite.
6. Izgradite svoje komunikacijske vještine
Bez obzira na to jeste li sramežljivi ili otvoreni, važno je biti sposoban dobro komunicirati – posebno o sebi – dok gradite svoj osobni brand.
Bilo bi dobro pohađati tečajeve javnog nastupa, tečajeve pisanja i jednostavno redovito sve to vježbati. Naučite kako ispričati svoju priču i kako ostati upečatljiv. Jedan od načina kako to učiniti je vježbanjem osobnog i profesionalnog stava.
Prije važnih online događaja na kojima sudjelujete, uvijek pripremite sažetak svojih osobnih i profesionalnih interesa i iskustava. Iznimno je korisno što možete brzo i sažeto objasniti što radite i zašto je to vama važno te koji su vaši interesi.
7. Budite redoviti na društvenim mrežama
Društveni mediji savršena su – i besplatna! – platforma za pozitivno promoviranje vašeg brenda. Možete dijeliti članke, postove na blogu i postignuća vezana uz posao.
Također možete pratiti ljude iz svoje branše i sudjelovati u relevantnim razgovorima pomoću trendovskih hashtagova ili onih koji su najpopularniji u vašoj branši.
Samo se pobrinite da sve što objavite na društvenim mrežama dobro predstavlja vaš brend. Slijedite jedan jednostavan test koji kaže: Ako ne bih željela da završi na stranicama poznatog portala, neću objaviti.
8. Izgradite svoju mrežu
Da biste izgradili svoj osobni brend i učinili ga popularnim, morate izgraditi svoju profesionalnu mrežu – kako u uredu, tako i izvan njega. Umrežavanje nije važno samo kada tražite posao. Ono je ključno u svim fazama vaše karijere jer tako možete dosljedno učiti iz priča, primjera i iskustava drugih ljudi.
Stoga iskoristite mogućnosti u svom gradu i svojoj industriji za upoznavanje novih ljudi. Nikad ne znate kako bi vam ta nova veza mogla biti korisna u budućnosti!
9. Naučite reći ne!
Sada kada imate svoj osobni brend i kada se on već dovoljno razvio, zaštitite ga. Recite ne prilikama, projektima, slobodnim poslovima ili objavama na društvenim mrežama koje nisu u skladu s vašim imenom. Bez obzira na to koliko će vam u početku trebati novac, neke stvari je bolje odbiti.
10. Radite kvalitetno i živite vrijednosti koje predstavljate
Vaš rad i vaši postupci dovoljno govore o vašem osobnom brendu – i vama kao pojedincu. Možete reći da imate određene vrijednosti, ali vaši postupci, vaše iskustvo i vaše riječi moraju ih utjeloviti. Nikada nemojte jedno pričati, drugo misliti, a treće raditi. Ljudi će shvatiti da ne mislite ozbiljno i da im se na neki način rugate.
Kroz vaš osobni brend izgrađujete svoje ime i prezime u javnosti te uz to i posla kojim se bavite te tvrtku koju zastupate. Radite ono što volite jer ćete jedino tako moći biti strastveni prema poslu kojeg obavljate, prema radu s klijentima i na kraju, prema svojoj karijeri. Neka upravo strast prema industriji kojom se bavite, bude dio vaše prepoznatljivosti, a klijenti s kojima poslujete odmah će shvatiti da je to ono što su tražili i što ustvari vi i utjelovljujete.
Foto: Cathryn Lavery / Unsplash