Portfolio radova – 4 ključna savjeta za izradu
Piše: Martina Lovaković
Portfolio radova skup je svih vaših dosadašnjih radova kojima se na najbolji način možete predstaviti budućem poslodavcu – pokazati što znate, koje su vaše vještine i koliko iskustva imate u području svoga rada. Portfolio radova najbolje može ispričati priču o vama. No, jedino ako ćete znati dobro iskoristiti njegovu moć!
U portfoliju radova važno je istaknuti zašto ste upravo vi idealan kandidata i tako pridobiti novog klijenta ili dobiti novi posao. Zašto posao u kojem ste se specijalizirali nitko ne može odraditi tako dobro kao vi?
Zbog svega spomenutog jasno je da portfolio radova ima veliku moć u pričanju priče o vama. Njime ćete privući nove klijente, pokazati poslodavcima svoje vještine te poboljšati svoj osobni brend. Uz njega ćete postati vidljiviji na Internetu i puno brže postići svoj cilj.
Kako napraviti portfolio radova
Ako vam sve to zvuči odlično, ali smatrate da niste grafički dizajner i niste dovoljno kreativni kako biste izradili portfolio radova, na pravom ste mjestu. Sada slijedi najbolji dio! Pokazat ćemo vam da uz malo truda i volje možete stvoriti odličan portfolio bez obzira na to u kojoj se industriji nalazili.
1. Što želite pokazati u portfoliju radova?
Prije nego što započnete razmišljati o tome kako najbolje izraditi portfolio, morate osvijestiti što želite da drugi vide. Iako kod izrade portfolija imate više prostora, odnosno možete uključiti više podataka nego u životopisu – budite oprezni.
Važno je znati kako većina ne može zadržati dugo pažnju, a vi želite istaknuti ono najbolje – vaš talent i iskustvo.
Ako još uvijek niste izradili popis djela koja biste željeli istaknuti u portfoliju, sada je pravo vrijeme da to učinite. Nakon što ste sve popisali, odaberite 10 do 20 najboljih i rangirajte ih kronološki od novijih prema starijima. Također, ako imate više vještina ili ste sudjelovali na različitim projektima, uzmite nekoliko projekata i svakim pokažite drugu uslugu ili vještinu.
Osim toga, imajte na umu ono što biste željeli postići. Želite li koristiti portfolio radova kako biste ga dodali životopisu i bolje naglasili vaše iskustvo i vještine? U tom slučaju portfolio bi trebao detaljnije opisati kvalifikacije koje ste naveli u životopisu. Želite li ga koristiti kako biste privukli nove klijente? Tada se usredotočite na projekte koji se odnose na klijenta s kojim želite raditi. I na kraju, ako se želite istaknuti kao stručnjak u svom području rada, tada uvrstite svoja najbolja postignuća koja su privukla najviše pozornosti u poslovnom svijetu.
Ovo su osnove koje bi svatko tko izrađuje portfolio radova trebao imati na umu. U nastavku donosimo nekoliko specifičnih slučajeva ovisno o industriji u kojoj radite
Rad u industrijama koje je teško vizualno prenijeti
Rad u prodaji ili na sličnim poslovima u kojima vaš krajnji proizvod nije vizualnog tipa, ne bi vas trebao spriječiti da ga istaknete u portfoliju. Morate samo biti malo kreativniji.
Postoje li projekti koje ste pomogli realizirati? Navedite ih! Pokušajte prenijeti važne izvještaje, brojke i podatke s prezentacija koje mogu pokazati vaš napredak!
Rad na poslovima u kojima nemate iskustva
Što ako želite započeti novu karijeru u kojoj nemate dovoljno iskustva, a želite istaknuti svoje vrijednosti koje možete ponuditi usprkos tome? Pokušajte sami stvoriti primjere!
Ako se bavite izradom contenta ili copywritinga, smislite nekoliko objava za velike kompanije i predočite ih u portfoliju kao primjere! Isto učinite i s izradom vizuala, infografika i ostalih kreativnih poslova. Želite se baviti pisanjem? Napišite primjere članaka za nekoliko područja i uvrstite ih u portfolio. Bez obzira na to što možda nemate stvarnog iskustva, predstavit ćete svoje sposobnosti!
Rad na autorskim radovima koji su tajni
Ponekad radite za klijente čiji ugovori navode da ne smijete s drugima dijeliti ili objaviti da ste radili za te tvrtke. Što učiniti u tom slučaju? Kako navesti rad koji mora ostati tajna? Vrlo jednostavno.
Umjesto da navodite ime tvrtke ili robne marke za koju ste radili posljednjih godina i iskustvo koje ste time stekli, kao primjerice: “Vodila sam pet različitih društvenih mreža i pisala blog i SEO članke za…”, možete napisati ovako: “Posljednjih godinu i pol radim na poboljšavanju robne marke za veliku B2C web tvrtku…” Zatim napišite primjer članka ili objavu na Facebooku bez da navodite ime tvrtke i upotrijebite to kao svoje iskustvo.
2. Neka bude jednostavno
Što se tiče samog dizajna – manje je uvijek više! Čak i u ovom slučaju! Predlažemo da svoje projekte predstavite u jednostavnom formatu na jednoj web stranici s mogućnošću da se svaki od radova može dodatno pogledati kako bi se mogli vidjeti detalji vašeg rada.
Naravno, sve ovisi i o samoj industriji. Nedostatak teksta znači da je pozornost usmjerena na fotografije. Ovo je odličan način da se predstave svi fotografi, grafički dizajneri i ostali kojima su fotografije ili vizuali posao.
Predloške za izradu portfolija možete pronaći i na Canvi. To znači da ne morate trošiti vrijeme na izradu web stranice. Riječ je o internetskoj stranici koja pruža brojne mogućnosti za izradu portfolija, životopisa, prezentacija, letaka i objava na društvenim mrežama. Većina mogućnosti je besplatna pa svakako predlažemo da je proučite i što bolje savladate jer će vam uvelike olakšati i pomoći u izradi vizualnih identiteta.
Dok sastavljate portfolio, isprobajte više mogućnosti i procijenite koja od njih bi više privukla poslodavce ili klijente.
3. Olakšajte čitanje portfolija radova
Da biste čitateljima olakšali lakše uočavanje bitnih informacija i naglašavanje važnih stavki, koristite kategorije. Ako vam je iskustvo bogato i imate više toga za postaviti u portfolio, teško ćete sve staviti na samo jednu stranicu. Također, može lako dovesti u zabludu. Ako su vam prva tri projekta povezana s pisanjem članaka za internetske stranice, a nakon toga ste naveli da znate voditi društvene mreže, potencijalni klijenti bi mogli propustiti tu posljednju stavku jer nije dovoljno dobro istaknuta.
Rješenje je da koristite kategorije. Podijelite svoj rad po kategorijama i tako istaknite sve bitne stavke kako nešto od toga ne bi prošlo nezapaženo. Tako će klijenti koji, primjerice, traže osobu za vođenje društvenih mreža, moći odmah pogledati vaše iskustvo koje nalazi pod tog kategorijom.
4. Ne zaboravite napisati nešto o sebi
Iako je vaš portfolio radova ključan, odnosno osoba koja želi suradnju s vama to će učiniti najviše zbog vašeg iskustva, vještina i radova, ipak zapamtite da je važno ispričati i svoju priču, priču o sebi i svom životu.
Stoga, uključite u portfolio i nešto o sebi, vašu priču, anegdotu i kako ste došli do onog gdje se nalazite danas. Je li to bio vaš san o kojem ste sanjali još od malih nogu? Zanimljivost će vas istaknuti!
Ako se bavite pisanjem opišite sebe, svoj rad i stil jer sve to dat će drugoj strani predodžbu o vama. Poslodavac ili klijent moći će si vizualizirati želi li raditi s vama ili ne.
Ako naporno radite godinama skupljajući iskustvo i radeći na vještinama i znanju, ne propustite to naglasiti dobrim portfoliom radova! Uključite ove smjernice u izradu dobrog sadržaja kojim ćete se istaknuti i bit ćete na korak bliže postizanju vaših profesionalnih ciljeva – nove poslovne suradnje ili novog zaposlenja!
Foto: Anete Lūsiņa / Unsplash