Jadranka Čulo Petrovčić: Nema ništa moćnije od motiviranog djelatnika
S menadžericom za ljudske resurse skandinavske tvrtke JYSK, razgovarali smo o tome kako se unutar tvrtke potiče zaposlenike na napredovanje, zašto im je važna utrka Wings for life, te kako ona, kao uspješna menadžerica, kvalitetno balansira između obitelji i posla
Razgovarala: Ana Gruden
Fotografije: Sandro Sklepić
Na poziciju HR menadžerice JYSKa za tržišta Slovenije, Hrvatske, BiH i Srbije Jadranka Čulo Petrovčić došla je 2017. godine. Većinu svog radnog vijeka provela je u ljudskim resursima u sektoru Retaila, a prve korake na menadžerskoj poziciji napravila je u tvrtki Mercator Hrvatska u kojoj je imala je priliku usko surađivati i razmjenjivati znanja s kolegama iz regije. Kroz dvadeset godina radnog iskustva u Retail sektoru sudjelovala je u razvoju raznih segmenta s područja HR-a od čega je posljednji Employer branding.
„Donesi prednost čekaju te mogućnosti“ je slogan koji JYSK kao kompanija promovira. Radi se o mogućnosti da uvijek postoji prostor za napredak. Koliko je to neobično i jedinstveno za poslovnu kulturu u kojoj živimo?
Ono što je specifično za skandinavsku poslovnu kulturu (kojoj pripada JYSK) je to što vjerujemo da kontinuiranim ulaganjem u razvoj i edukaciju postojećih kadrova postižemo maksimalan učinak po pitanju zadovoljstva i motivacije naših djelatnika, a nema ništa učinkovitije i moćnije od motiviranog djelatnika. U JYSKu želimo ambiciozne zaposlenike sa željom za razvojem. Kad ih biramo, trudimo se odabrati one koji žele napredovati i stvarati dugoročnu karijeru u JYSKu. Cilj nam je 90% menadžerskih pozicija popuniti sa zaposlenicima koje smo izgradili interno. Imamo sjajne razvojne programe na nekoliko razina. Prvi je SMT (Store Manager trainee) program u koji ulaze eksterni i interni kandidati koji imaju potencijal postati voditelji trgovine. Kroz pet modula u godinu dana ih educiramo i treniramo za novu poziciju. Također, oni imaju svog mentora pa između modula imaju niz praktičnih dijelova i zadataka koje trebaju rješavati kako bi na kraju uspješno savladali program i spremno preuzeli odgovornost za vlastiti tim. Također imamo i DMT (District Manager trainee) program za kandidate koji imaju potencijal postati regionalni voditelj prodaje. Za tu poziciju postoji pet modula i praktičan rad uz mentora. Obrađuju se raznovrsne teme kojima ih uvodimo u novi posao te ukoliko uspješno završe program imaju mogućnosti i napredovati na novu poziciju.
A za one s najviše potencijala postoji i RMT (Retail Manager trainee) program za rukovoditelja prodaje.
Nisu svi zaposlenici zainteresirani za ovakvu vrstu napredovanja i dio njih više zanima razvoj u mentore i trenere, a dio njih je zadovoljan na poziciji na kojoj trenutno rade. Koliko smo posebni u odnosu na druge kompanije teško je reći, ali zanimljiva je činjenica da svake dvije godine provodimo anonimno istraživanje o zadovoljstvu zaposlenika kako bi dobili povratnu informaciju o područjima za razvoj. Obzirom da su nam rezultati tradicionalno jako visoki, sigurna sam da radimo dobar posao.
Što biste rekli koje su još posebnosti JYSKa kao poslodavca?
U JYSKu se trudimo osigurati pozitivno radno okruženje kako bi boravak na poslu bio što ugodniji. Prije svega bi tu spomenula kulturu kompanije i skandinavske vrijednosti koje živimo. Izdvojila bi da svatko od zaposlenika ima pravo i obvezu iznijeti vlastito mišljenje i stav te samo konstruktivnom dvosmjernom razmjenom informacija postižemo dobru atmosferu, što posljedično dovodi i do motiviranog tima. Dodatno, svi naši zaposlenici u trgovinama mogu ostvariti bonus ovisno o prometima i taj bonus iznosom nije ograničen. Najbolji voditelji trgovina mogu osvojiti službeni automobil na godinu dana, a kad razgovaramo o uspjesima i dobrim rezultatima svakako ih znamo proslaviti. Redovito organiziramo za sve zaposlenike godišnje druženje cijele regije te u tim danima zatvaramo naše trgovine za kupce kako bi se svi zajedno opustili, zabavili i proslavili uspjehe u godini iza nas, organiziramo tradicionalna druženja s obiteljima u prirodi uz roštilj na Family dayu, organiziraju se i razni tim buildinzi i sl. JYSK je u svom poslovanju društveno odgovorna kompanija. Posljednjih desetak godina smo odradili puno sjajnih projekata. U vlastitom poslovanju fokusiramo se na poboljšanje energetske učinkovitosti i smanjenje otpada. Usred smo promjene ambalaže u održiviji dizajn. Postupno smo ukinuli PVC ambalažu alternativama koje se mogu reciklirati na programu posteljina i plahti. Ako naručite proizvode iz JYSKa putem web shopa, dobit ćete kutiju prilagođenu veličini vaše narudžbe, zahvaljujući tehnologiji Packsize. Već niz godina radimo s najvjerodostojnijim svjetskim eko-oznakama kako bismo osigurali da materijali od kojih su izrađeni naši proizvodi dolaze iz odgovornih izvora. Na primjer, danas je sav naš drveni vrtni namještaj certificiran s FSC-om, a sve ostalo bit će do 2025. godine.
Što se tiče lokalnog angažmana jako smo ponosni na naš projekt pošumljavanja Hrvatske „NE ŠTEDI NA ŠUMI“ kojim smo zajedno s našim djelatnicima i volonterima u tri godine zasadili 20.000 mladog drveća. Sve su to velike stvari koje nas čine atraktivnim poslodavcem.
Koji su vam planovi? Namjera vam je otvoriti još pet novih trgovina u godinu dana. Što to znači? O kojim brojevima govorimo?
Naš osnivač, gospodin Larsen je postavio vrlo jasan smjer u kojem nema stagnacije već nam je cilj ekspanzija i kontinuiran rast. Upravo smo proslavili 3000 trgovina i ambiciozno si postavili novi cilj. Na globalnoj razini plan nam je poslovati s 5000 trgovina, a da bi se taj cilj ostvario svaka država mora doprinijeti svojom ekspanzijom. I u Hrvatskoj se u idućih godinu dana planira otvoriti pet novih trgovina što znači da planiramo zaposliti 40-tak novih zaposlenika. Uvijek prvo dajemo priliku zaposlenicima ako žele prijeći u nove trgovine, a nakon toga popunjavamo slobodna radna mjesta eksternim kandidatima.
Zbog čega ste se kao kompanija odlučili uključiti u humanitarnu utrku – Wings for life? I vi osobno ste trčali. Kako reagiraju vaši zaposlenici na tu akciju?
Prvi puta smo se uključili kao kompanija 2019. godine i tada nas je trčalo 18. Svidjelo nam se što utrka ima humanitarni i internacionalni karakter. Prilagođena je svim razinama sportaša, od onih koji jure dvoznamenkaste brojke kilometara do nas koji se uglavnom držimo jednoznamenkastih, ali trčimo sa srcem. Ono što je važno da sudjelovanjem na takvim sportskim događanjima dajemo pozitivan primjer i potičemo djecu i mlade na razmišljanje o drugima koji nisu u mogućnosti živjeti uobičajen život i kojima je potrebna naša pomoć. Potičemo sve naše zaposlenike da sudjeluju, a na njima je da se odluče žele li to ili ne. Prošle godine smo trčali putem online aplikacije pojedinačno, ove godine JYSK life club tim od 25 JYSK trkača je istrčao 213 km a iznos svih uplaćenih kotizacija bit će utrošen na istraživanja ozljeda leđne moždine. Svake godine nam se priključuju novi članovi neki su u međuvremenu potaknuli i svoje obitelji da nam se pridruže, tako da vjerujem da će ta brojka samo rasti. Dodatno bi tu istaknula činjenicu da 92% naših rukovodioca održava kondiciju i živi aktivno. Poznato je da bavljenje sportom u današnjoj ubrzanoj svakodnevici ima izniman utjecaj na produktivnost i poslovne rezultate. Budući da se katkada teško odlučiti početi baviti nekim sportom, izuzetno je stimulativno za pojedinca da njegovo poslovno okruženje ima pozitivan i motivirajući stav prema vježbanju i poticanju fizičke aktivnosti. Stresne situacije na poslu na koje ne možemo utjecati češće su pravilo nego iznimka. Međutim, možemo utjecati na način na koji se nosimo sa stresom. Dokazana je činjenica da redovito vježbanje pomaže u smanjenju stresa tako što fizička aktivnost u organizmu aktivira hormon sreće, serotonina. Dakle, uz redovit aktivan život imat ćete višu razinu hormona sreće – a uz više sreće i manje stresa!
Imate li kao tvrtka aktivnosti koje se odnose na povećanje rodne ravnopravnosti unutar kompanije?
U JYSKu se njeguju skandinavske vrijednosti koje su iste za sve zaposlenike neovisno u kojoj državi u JYSKu rade. Jedna od njih je i ravnopravnost u svakom obliku.
Kako usklađujete karijeru i privatni život? To je pitanje s kojim se kojim susreće svaka zaposlena žena.
Nije uvijek lako i ponekad se osjećam kao žongler s jako puno loptica u zraku. Ima dana kad između dva sastanka telefonski kratko ponavljam s djecom neko gradivo, a drugi dan u posljednji tren krećem na posao jer su djeca nešto zaboravila za školu pa rješavamo zaostatke u jutarnjim satima prije škole. Ponekad kuha mama, a ponekad ručak stiže dostavnom službom. Kad radite na menadžerskoj poziciji neki trenuci s djecom se propuste zbog službenih putovanja, ali s druge strane zajedničko vrijeme provodimo kvalitetno i zabavno. Bitno je da su djeca svjesna i vide na vlastitom primjeru kod kuće da žena može biti uspješna na više područja i da majčinstvo i karijera mogu ići ruku pod ruku. Organizacija i planiranje su važni, iako često dan krene potpuno u drugom smjeru od planiranog. No, zato je važno biti fleksibilan i imati kolege koji vas razumiju.